Espanjasta Saksaan matkalla ollut suihkukone putosi Itämereen perhe mukanaan, hävittäjä­lentäjät eivät nähneet ketään ohjaamossa

Ruotsin meri- ja ilmapelastuskeskuksen mukaan Itämereen Latvian edustalla pudonneessa suihkukoneessa oli neljä ihmistä. El País- ja Bild-lehtien mukaan kyse oli perheestä.

4.9. 21:01 | Päivitetty 5.9. 12:00

Lentokone putosi Itämereen Latvian edustalla 40 kilometriä luoteeseen Ventspilsin kaupungista, kertovat muun muassa ruotsalaiset mediat Dagens Nyheter ja yleisradio­yhtiö SVT.

Onnettomuus tapahtui sunnuntai-iltana.

”Mahdollisuudet löytää ketään elossa ovat minimaaliset”, sanoi Ruotsin meri- ja ilmapelastuskeskuksen edustaja Lars Antonsson Aftonbladetin mukaan.

Cessna 551 -mallisen suihkukoneen oli tarkoitus lentää Espanjan Jerez de la Fronteran kaupungista Saksan Kölniin, mutta näin se ei tehnyt, vaan jatkoi pohjoiseen, ensin kohti Tanskaa ja sitten Ruotsia.

SVT:n mukaan suihkukone nousi ilmaan Etelä-Espanjassa hieman ennen kello 16 Suomen aikaa. Kello 20.20 se ohitti Gotlannin eteläkärjen ja jatkoi sen jälkeen koillis­sunnassa Itämeren yllä. Kello 20.35 kone alkoi menettää korkeutta ja nopeutta ja putosi Itämereen.

Antonsson kertoi uutistoimisto AFP:lle, että kone putosi lopulta siksi, että siitä loppui polttoaine.

Pudonnut kone on Cessna 551. Vastaava kone kuvattiin Düsseldorfissa vuonna 2014.

Ruotsin meripelastuskeskuksen mukaan koneessa oli ilmeisesti neljä ihmistä, kertoo DN. Espanjalaislehti El País kertoo, että kyse oli saksalaisesta perheestä. Myös saksalaislehti Bildin mukaan kyse oli perheestä.

El Paísin lähteiden mukaan matkassa olivat koneen omistanut 72-vuotias liikemies, hänen 68-vuotias vaimonsa ja 26-vuotias tyttärensä sekä 27-vuotias mies.

Ruotsin meripelastuskeskus kertoi DN:n mukaan, että sen pelastushelikopteri löysi koneen hylyn merestä noin kello 21. Se havaitsi meressä öljylautan ja koneen osia. Myös Visbystä lähti paikalle pelastuskopteri.

Onnettomuuden jatkoselvittely ja pelastustyöt kuuluvat Latvian viranomaisille, koska kone putosi Latvian aluevesille. Uutistoimisto TT:n mukaan Latvian omat pelastus­kopterit olivat kuitenkin tapahtumahetkellä niin kaukana, että Ruotsilta pyydettiin apua.

Myös Stena Line -varustamon matkustaja-alus M/S Urd, joka liikennöi Nynäshamnin ja Ventspilsin välillä, on onnettomuuspaikalla. Alus auttaa pelastus- ja etsintätehtävissä, jos tarve vaatii.

Kuvakaappaus pudonneen koneen reitistä Flightradar24-palvelusta.

Pudonnut Cessna 551 -mallinen suihkukone on yksityisessä omistuksessa, ja konetyyppiin mahtuu yleensä kuudesta kahdeksaan matkustajaa. Reutersin mukaan lentokone oli rekisteröity Itävaltaan.

Kölnin lentokentän lennonjohto yritti saada lentäjään yhteyttä siinä onnistumatta.

Bild-lehden mukaan lentokoneen sisätiloissa ilmeni ilmanpaineongelmia sen noustua ilmaan. Bild kertoo myös, että yhteys koneeseen menetettiin sen ollessa Ranskan ilmatilassa.

DN kertoo, että saksalainen ja tanskalainen hävittäjä lähetettiin tarkastamaan reitiltään poikennutta konetta. Hävittäjien lentäjät eivät nähneet ketään sen ohjaamossa.

Aftonbladetin mukaan konetta seuranneen tanskalaisen F16-hävittäjän lentäjä näki, kuinka kone alkoi pyöriä kehässä ja menetti lentokorkeuttaan ja putosi lopulta Itämereen.

Ruotsin puolustusvoimat on mukana pelastustöissä, mutta he eivät halua kommentoida asiaa ennen kuin työ on saatu päätökseen.

”Voin sanoa, että tilanne on hallinnassa ja teemme kaikkemme”, sanoo Ruotsin puolustusvoimien päivystävä tiedottaja Lotta Börjesson Dagens Nyheterille.

DN:n mukaan Latvia on ottanut päävastuun pelastusoperaatiosta.

Ruotsalaisen uutistoimisto TT:n haastatteleman Nordic Safety Analysis Group -yhtiön lentoturvallisuusasiantuntijan Hans Kjällin mukaan alustavat tiedot viittaavat juuri paineistusongelmiin.

”Jostain syystä ilmatiiviissä ohjaamossa on ollut vuoto”, Kjäll sanoi.

Ohjaaja ei ehkä ole ehtinyt kytkeä autopilottia pois päältä laskeutuakseen matalalle riittävän nopeasti.

”Tällä matkalentokorkeudella, joka näilläkin pienilläkin suihkukoneilla on noin 10 000 metriä, happea on hyvin vähän. Tajuttomuus seuraa 30 sekunnissa, eikä ole varmaa, että huomaat paineen laskevan”, Kjäll jatkaa.

Kjällin mukaan Cessna 551 -koneessa lentodataa tallentavat niin sanotut mustat laatikot eivät ole pakollisia, joten onnettomuuden syyn selvittäminen voi olla vaikeaa.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat