”Hiipivä painekato vie toiminta­kyvyn” – Asiantuntijan mukaan Itämeren lento­turma rinnastuu Helios Airwaysin onnettomuuteen vuonna 2005

Latvian aluevesille pudonneen Cessna 551:n matkustajat lienevät kuolleen ennen koneen putoamista.

Helios Airwaysin turmakoneen osia noin 40 kilometriä Ateenasta elokuussa 2005. Turmassa menehtyi 121 ihmistä.

5.9. 12:06

Itämeren sunnuntaisen lentoturman lienee aiheuttanut hiipivä painekato, arvioi Suomen Liikennelentäjäliiton turvatoimikunnan puheenjohtaja Timo Lempiäinen.

”Hiipivä painekato vie toimintakyvyn”, Lempiäinen sanoo. Maallikkotermein voi puhua myös happikadosta.

”Älyllinen kapasiteetti rupeaa heikkenemään, eikä sitä tajua itse. Ja vaikka tajuaisi, niin ei tiedä, mitä pitää tehdä, koska ei vain enää kykene.”

Turmakoneen pilotti ja neljä matkustajaa ovat todennäköisesti kuolleet selvästi ennen koneen putoamista Itämereen.

Cessna 551 -mallisen liikesuihkukoneen oli tarkoitus lentää Espanjan Jerez de la Fronteran kaupungista Saksan Kölniin, mutta näin se ei tehnyt, vaan jatkoi pohjoiseen, ensin kohti Tanskaa ja sitten Ruotsia.

Noin kello 20.35 Suomen aikaa sunnuntaina kone putosi Latvian aluevesille. Koneessa oli neljä matkustajaa. Kyseessä oli ilmeisesti saksalaisperhe. Suihkukoneen omisti saksalainen liikemies Karl-Peter Griesemann, kertoi Griesemannin yhtiö Quick Air maanantaina Reutersin mukaan. Quick Air on Kölnissä kotipaikkaansa pitävä saksalainen tilauslentoyhtiö.

Griesemann on ollut näkyvä hahmo Kölnissä, joka on Saksan neljänneksi suurin kaupunki.

Quick Airsin tiedottaja kieltäytyi vahvisamasta kölniläisen uutislehti Expressin tietoja siitä, että konetta olisi ohjannut Griesemann itse ja että koneessa mukana olisivat olleet hänen vaimonsa, tyttärensä sekä tyttären poikaystävä.

Lue lisää: Espanjasta Saksaan matkalla ollut suihkukone putosi Itämereen perhe mukanaan, hävittäjä­lentäjät eivät nähneet ketään ohjaamossa

Lempiäinen korostaa, ettei pysty tekemään varmoja johtopäätöksiä turman syistä. Hän kuitenkin olettaa, että onnettomuustutkijat lähtevät liikkeelle siitä tutkintalinjasta, että koneen paineistuksessa oli ongelmia.

Saksalaisen Bild-lehden mukaan koneen sisätiloissa ilmeni paineistusongelmia sen noustua ilmaan. Bild kertoo myös, että yhteys koneeseen menetettiin sen ollessa Ranskan ilmatilassa.

Kuvakaappaus pudonneen koneen reitistä Flightradar24-palvelusta.

Lempiäinen kertoo, että vastaavanlainen mutta mittaluokaltaan paljon suurempi onnettomuus tapahtui Kreikassa vuonna 2005.

”Helios Airwaysin lomalennolla tuli painekato, ei siis äkillinen vaan hiipivä. Seuraukset olivat samat, kone jatkoi määränpään ohi ja päätyi lopulta putoamaan maahan.”

Helios Airwaysin Boeing 737-kone lähti Kyprokselta 14. elokuuta 2005. Sen oli määrä lentää Ateenan kautta Prahaan, mutta kone putosi 40 kilometriä Ateenan koillispuolella.

Koneessa oli 121 ihmistä, jotka kuolivat hapenpuutteeseen.

Onnettomuustutkintaan osallistuneita kreikkalaisia käveli Helios Airwaysin turmakoneen moottorin luona turmapaikalla Kreikan Grammatikóssa elokuussa 2005.

Sunnuntai-illan turmakone kiersi Flight Radar -palvelun mukaan kehää Latvian aluevesillä ennen putoamistaan mereen.

Lempiäinen korostaa, ettei voi tehdä varmoja päätelmiä. Hänen mukaansa kierre saattoi johtua siitä, että Cessna 551 -koneissa on kaksi moottoria, joilla on omat polttoainesäiliöt.

Polttoaine loppuu kuitenkin ”epäsymmetrisesti”.

”Toinen moottoreista sammuu ensin. Se aiheuttaisi työntövoiman epätasapainon ja kampeaisi koneen tällaiseen kierteeseen, joka sitten päättyy [mereen].”

Koska toinen moottori on kierteen alkaessa ollut vielä käynnissä, kyse ei ole ollut suorasta mereensyöksystä.

Pudonnut kone oli Cessna 551. Vastaava kone kuvattiin Düsseldorfissa vuonna 2014.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat