Tutkimus: Venäjän trolleilla ei ollut juurikaan vaikutusta USA:n presidentinvaaleihin 2016

Venäjän perustama ”Internet Research Agency” yritti harhauttaa kansaa ja lisätä vastakkainasettelua sosiaalisessa mediassa, mutta valeuutiset hukkuivat kuin pisara valtamereen.

Ulkoministeri Hillary Clinton ja kiinteistösijoittaja Donald Trump kohtasivat vaaliväittelyssä Hempsteadissa syyskuussa 2016.

10.1. 15:25

Venäjän trollit eivät onnistuneet vaikuttamaan paljonkaan Yhdysvaltain presidentinvaaleihin vuonna 2016, toisin kuin on usein kerrottu.

Tuoreen tutkimuksen mukaan venäläistrollit eivät onnistuneet muuttamaan ihmisten asenteita tai äänestyskäyttäytymistä niin paljon kuin on oletettu. Venäläisten valeuutisia saivat nähtäväkseen lähinnä ne, joiden puoluekanta oli jo valmiiksi lukittu.

Tutkimuksesta kertoi tiedelehti Nature.

Venäjän yritys vaikuttaa presidentinvaaleihin 2016 sosiaalisen median avulla on tunnettu ja kiistaton. Tavoite oli heikentää Yhdysvaltoja lisäämällä kansalaisten vastakkainasettelua.

Venäjä perusti tätä varten Internet Research Agency -nimisen yrityksen. Tuhannet valetilit ja botit tuottivat Facebookiin ja Twitteriin aineistoa, jonka piti jakaa kansaa ja heikentää vaalien ennakkosuosikkia, demokraattien entistä ulkoministeriä Hillary Clintonia.

Paperilla Venäjän strategia näytti toimivalta, sillä Venäjän viestit tavoittivat sosiaalisessa mediassa kymmeniä miljoonia äänestäjiä. Venäjän tehtailemat valeuutiset harhauttivat keskustelua ja veivät huomiota Clintonin kampanjateemoilta. Vaalit voitti yllättäen Donald Trump.

Tutkimuksen mukaan trollien vaikutus jäi perinteisen median varjoon. Vaikka venäläissisällöt olivat miljoonien nähtävissä, sosiaalisen median virrassa ne olivat pisara valtameressä.

Tutkimuksen mukaan äänestäjä näki vaalikampanjoiden huipentuessa keskimäärin neljä venäläistä twiittiä päivässä. Samaan aikaan virrassa näkyi 35 twiittiä amerikkalaispoliitikoilta ja 106 twiittiä perinteisestä mediasta. Toisin sanoen äänestäjä altistui Twitterissä keskimäärin 25 kertaa enemmän valtakunnallisen median ja yhdeksän kertaa enemmän poliitikoiden sisällöille kuin venäläistrolleille.

Venäläisen vaikuttamisen strategia kohdistui heihin, jotka olivat tiukimmin republikaaneja.

Heillä taas ei vaalin lopputuloksen kannalta ollut suurta merkitystä, koska he olisivat äänestäneet Trumpia joka tapauksessa. Tutkimuksen mukaan Venäjän vaikutusyritykset eivät kohdistuneet yhtä paljon vakaumuksellisiin demokraatteihin.

Ratkaiseva kysymys oli se, onnistuiko Venäjän sisältövaikuttaminen muuttamaan asenteita Yhdysvaltain äänestäjissä. Tutkijoiden mukaan vastaus on ei. Tätä voitiin tutkia mielipidekyselyjen avulla. Tutkijat vertasivat mielipidekyselyissä kantoja poliittisiin kysymyksiin, kuten Trumpin ajamaan muuriin Meksikon-vastaiselle rajalle.

Tutkijat eivät löytäneet tilastollisesti merkitsevää yhteyttä, joka olisi todistanut venäläistrollien onnistuneen muokkaamaan mielipiteitä ja sitä kautta äänestyskäyttäytymistä. Edes vastakkainasettelua trollit eivät juuri onnistuneet lisäämään.

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat