Eurostar-junat kulkevat osin tyhjänä, vaikka kysyntää riittää – yhtiö syyttää brexitiä

Passintarkastuksista on muodostunut pullonkaula, joka rajoittaa Eurostar-junien matkustajamäärää.

Eurostar-juna Brysselissä uuden logon julkistustilaisuudessa tiistaina.

25.1. 11:08

Britanniasta Ranskaan, Belgiaan ja Hollantiin kulkevissa Eurostar-junissa on jatkuvasti satoja paikkoja tyhjänä, vaikka niille olisi kysyntää, yhtiö kertoo.

Aiheesta ovat kirjoittaneet muun muassa The Guardian, Politico ja Independent.

Eurostar-junassa on 900 paikkaa, mutta erityisesti arkiaamuisin myyntiin voidaan laittaa yhtiön mukaan vain noin 550 paikkaa. Loput 350 paikkaa kulkevat kanaalin yli tyhjinä.

Yhtiön mukaan ongelma johtuu brexitistä eli Britannian EU-erosta. Sen toteuduttua Britannian ja EU-maiden välillä matkustavien passit on pitänyt tarkistaa ja leimata ennen junaan nousemista.

Tästä on muodostunut pullonkaula: prosessi on niin hidas, ettei täyden junan matkustajien passeja pystytä tarkistamaan kohtuullisessa ajassa ennen junan lähtöä. Vajaankin junan matkustajia kehotetaan saapumaan asemalle jopa puolitoista tuntia ennen junan lähtöä.

Eurostarin johtaja Gwendoline Cazenave kommentoi The Guardianille, ettei rajavalvontaviranomaisten määrä ole palautunut normaaliksi koronaviruspandemian aikaisten matkustusrajoitusten jälkeen, mikä vaikeuttaa tilannetta entisestään. Eurostar pystyy nykyisin myymään vain noin 70 prosenttia pandemiaa ja brexitiä edeltäneestä paikkamäärästä, vaikka kysyntä on ”valtavaa”, Eurostarin johtajat sanoivat yhtiön tiedotustilaisuudessa Brysselissä.

Eurostar Groupin johtaja Gwendoline Cazenave esitteli yhtiön uutta logoa tiedotustilaisuudessa Brysselissä tiistaina.

Esimerkiksi Amsterdamista Lontooseen voidaan nykytilanteessa myydä vain 250 lippua, vaikka se on yksi lentoliikenteen suosituimmista reiteistä.

Markkinointijohtaja François Le Doze kertoi, että pullonkaula vaikuttaa erityisesti aamujuniin, mutta muillekin yhteyksille myydään rajattu määrä lippuja, jotta myöhästymiset eivät eskaloidu päivän mittaan.

”Meistä on tullut asiantuntijoita sen hienosäätämisessä, kuinka monta paikkaa laitamme tarjolle”, Le Doze sanoi tiedotustilaisuudessa.

Hänen mukaansa vajaa kapasiteetti tarkoittaa suoraan korkeampia lippuhintoja junamatkustajille.

Eurostarin omistavat pääosin Ranskan ja Belgian valtiot.

Yhtiön johto on varoitellut vuosia, että passintarkastus tulee aiheuttamaan yhtiölle ongelmia. Vajaasta kapasiteetista yhtiö on kertonut viime syksystä lähtien.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat