Yrittäjähengellä maisteriksi - Ura | HS.fi

Yrittäjähengellä maisteriksi

Huoltoaseman myyjänä aloittanut Teuvo Möykkymäki käy malliksi elinikäisestä oppimisesta

Tilaajille
3.2.2002 2:00

Teuvo Möykkymäki , 48, käy elinikäisen oppimisen mallista. BMW-autojen tekniikasta Suomessa vastaava mies on tuore kauppatieteiden maisteri, ja tohtorinhatun hankintakin on harkinnassa.

Vakava harkinta on tarpeen, sillä väitöskirjassa piisaisi työmaata, eikä Möykkymäen tyyliin kuulu jättää asioita kesken. Koulunkäynti tyssäsi aikoinaan keskikouluun, kun 11-lapsisen kuortanelaisperheen isän kuolema järkytti kodin taloutta. Möykkymäki ryhtyi 16-vuotiaana huoltoaseman myyjäksi. Autonasentajan ammattikurssi ja autoteknikon tutkinto syvensivät taitoja, mutta automiehen taivas aukeni vasta Münchenissä, johon silloinen työnantaja Veho lähetti nuorenmiehen oppiin. Puolentoista vuoden aikana jokainen autonvalmistuksen vaihe käytiin läpi saksalaisella perusteellisuudella. Mestarin paperit taskussaan Möykkymäki palasi 1980-luvun vaihteessa Suomeen, jossa opiskelu jatkui työn ohessa. Iltalukiosta Möykkymäki ahkeroi puolessatoista vuodessa ylioppilastodistuksen 1985 ja Suomen Liikemiesten kauppaopistosta kolmessa vuodessa yo-merkonomin paperit 1992. Lukiota käydessään Möykkymäki reissasi paljon myös ulkomailla. "Hotelleissa ei silloin ollut juuri telkkareita, enkä viitsinyt lähteä alkoholilinjalle, joten lukeminen oli hyvä harrastus iltaisin." Kauppaopistoaikana työmatkoja oli onneksi vähemmän. Opinnot vaativatkin pakollista läsnäoloa neljänä iltana viikossa. "Töitä joutui tekemään kovasti, mutta selviydyin parhailla arvosanoilla", Möykkymäki muistelee opistourakkaansa markkinoinnin ja laskentatoimen parissa. Möykkymäki innostui 1993 lehti-ilmoituksesta, jossa Helsingin kauppakorkeakoulu mainosti uusia avoimen yliopiston opintoja. "Siinä tuli tehtyä se virhe, että menin heti kaikille mielenkiintoisille kursseille. Olisi pitänyt suunnitella paremmin. Opin kyllä pian löysäämään, niin että pahemmilta painajaisilta välttyi." Möykkymäki suoritti lähes kaiken, mitä avoimen puolella oli tarjolla, yhteensä 134 opintoviikkoa. Kun avoimesta avautui vuonna 1999 väylä tutkinto-opintoihin, Möykkymäki oli valmis käyttämään sitä oitis hyväkseen. Tutkinto täydentyi parissa vuodessa. Möykkymäki tutki yrittäjyyden gradussaan täyden palvelun autoliikkeiden menestystekijöitä. Teoriaosuuden hän kirjoitti kolmeen kertaan, ja autokauppiaiden haastattelujen keruu vaati 6000 kilometrin ajot. Gradunsa ohjaajalle Möykkymäki antaa tunnustusta, vaikka työn linjoista ja arvostelusta syntyikin vähän kiistaa. Loppuarvosana tyydyttävä eli 50 pistettä sadasta ei Möykkymäkeä tyydytä: "Siellä tehdään ihan huuhaajuttuja. Yksikin gradu työpukeutumisesta sai 90 pistettä!" Möykkymäki on ensimmäinen HKKK:n avoimen yliopiston väylältä maisteriksi valmistunut. Möykkymäki opettaa nyt sivutyönään aikuisopiskelijoille muun muassa prosessijohtamista Helsingin ammattikorkeakoulussa. Avoimen yliopiston opinnot Möykkymäki maksoi itse. Kurssimaksuihin kului arviolta 12000 markkaa eli noin 2000 euroa, jonka päälle tulevat lukuisat pysäköintivirhemaksut ja muutamat autonsiirrotkin. Oma perhe - vaimo ja kaksi lasta - on kannustanut sisarussarjan ainoaa akateemista opin tiellä. Möykkymäki kiittelee Suomen BMW:n johtoa tuesta. Viimeisinä vuosina osa luennoista oli työaikana, mutta toisaalta Möykkymäki pyrki aina tekemään työt sisään. "Opintomatkan" jatkaminen tavalla taikka toisella houkuttaa: "Ainahan sitä on matkalla eikä valmis koskaan." Jatkointoaan Möykkymäki perustelee erään gradua varten haastattelemansa johtajan määritelmällä yrittäjästä: "Kun se yhdestä kusesta pääsee, se hankkiutuu toiseen."

Luitko jo nämä?

Luetuimmat - Ura