Jogurtteja, tuoremehuja, leipiä... - Ura | HS.fi
Ura

Jogurtteja, tuoremehuja, leipiä...

Uudet kasvisterolituotteet tulevat Suomen markkinoille aikaisintaan ensi vuonna

Tilaajille
Julkaistu: 5.5.2002 3:00

Pauligin tytäryhtiö Teriaka on antanut Leena Christiansenin tutkimuksessa kehitetylle aineelle nimen Diminicol. Sitä on pari vuotta markkinoitu ympäri maailmaa.

Ensimmäinen tuote, juotava jogurtti, tuli koemarkkinointiin Etelä-Koreassa. Aasiassa on useita maita, joissa aine on saanut viranomaisilta myyntiluvan. Euroopassa ensimmäinen Diminicolia sisältävä elintarvike tulee kauppoihin aikaisintaan ensi vuoden aikana, uskoo tuotekehityspäällikkö Leena Morander Pauligin Teriakasta. Yritys hakee parhaillaan Diminicolille eurooppalaista myyntilupaa. Toimitusjohtaja Bengt Hällstenin mukaan Diminicolilla voi tehdä kunnon bisnestä aikaisintaan sitten, kun myyntilupa on saatu päämarkkina-alueilla. Kauppa alkaa pyöriä kunnolla aikaisintaan kahden tai kolmen vuoden kuluttua. Vaikka Paulig on kehitellyt aineelle tuotesovelluksia, se ei aio valmistaa Diminicolia sisältäviä elintarvikkeita. "Meillä ei ole tarvittavia resursseja, eikä ole järkevää kilpailla suurten kansainvälisten yritysten kanssa. Päätimme kehittää, tutkia ja markkinoida Diminicolia niille, joita se saattaa kiinnostaa", Hällsten sanoo. Ponnistelut pannaan myyntiin: Diminicol on esillä mm. Sveitsissä toukokuun puolivälissä suurilla Vitafood-messuilla. Aine on herättänyt kiinnostusta. Tulevaisuus näyttää, tuleeko Diminicolista Pauligille oiva rahasampo. "On äärimmäisen vaikea ennustaa siitä yhtään mitään", Hällsten sanoo. Ennustamisen vaikeus koskee hänen mukaansa kaikkia funktionaalisia elintarvikkeita. Tuoteryhmä on uusi ja sen todellinen aika on vasta tulossa, Hällsten uskoo. "Menee vielä aikaa, ennen kuin kuluttaja todella ymmärtää, mitä terveysvaikutteiset tuotteet ovat." Silti ilmassa on odotusta: "Uskon, että sitkeys palkitaan jonain päivänä." Kokemukset Diminicolin markkinoinnista ovat olleet Hällstenin mukaan hyvin mielenkiintoisia. Tutuksi tuleminen auttaa myös seuraavan tuotteen markkinoinnissa, Hällsten uskoo. Seuraava aine voi olla antioksidantti Oxiant, joka löytyi Teriakan, Tekesin ja farmasian laitoksen maustetutkimuksessa. Tulokset sillä tehdystä ensimmäisestä kliinisestä tutkimuksesta ovat juuri valmistumassa. Ne pienet tiedonmuruset, joita tutkimuksesta on voitu maailmalla kertoa, ovat Hällstenin mukaan herättäneet tähän mennessä erittäin suurta huomiota. Diminicolia voidaan laittaa hyvin monenlaisiin tuotteisiin: jogurttiin, tuoremehuihin, tuorejuustoihin, leipiin tai täytekekseihin. "Suklaa olisi minusta kiehtova tuote, mutta markkinoinnissa voisi olla ristiriita", Leena Morander sanoo. Suklaa on useimmille nautintoaine, jota ei heti mielletä terveyttä edistäväksi tuotteeksi. Sama koskee keksejä. Kolesterolia alentavaa ainetta voisikin Moranderin mukaan laittaa lähinnä sellaisiin täytekekseihin, joita pidetään pikemminkin terveellisinä välipaloina kuin makeina herkkuina. Täysin rasvattomiin tuotteisiin rasvaa sisältävä Diminicol ei käy. Aina sen käyttö ei olisi muutenkaan Moranderin mukaan järkevää: "Koska ruisleivän valmistuksessa ei käytetä rasvaa, ei sitä kannata ruisleipään laittaa."

Luetuimmat - Ura

Luitko jo nämä?