Ura

Raakileesta rakennettiin The Rasmus

Menestykseen tarvittiin hitti, sinnikästä markkinointia ja tietenkin pari ruotsalaista

Tilaajille

Tukholma/Helsinki. Maailmalta kuuluu kummia: parikymppisten helsinkiläispoikien The Rasmus -yhtyeestä on tullut loistava suomalainen vientituote. Kotimaassa nuoret lupaukset ovat keikkailleet vuosikausia, mutta nyt yhtäkkiä he kipusivat Saksan myyntitilastojen kärkeen. Miten tässä näin kävi?

Olisihan se pitänyt arvata - ruotsalaisilla on ollut näppinsä pelissä.

Levy-yhtiön toimisto sijaitsee Tukholman laitamilla entisessä tehdashallissa.

Lars Tengroth valittelee työhuoneensa sotkuista pöytää. Hänellä on ongelma: viime aikoina postin mukana on tulvinut läjäpäin fanikirjeitä, joille pitäisi löytää paikka.

Kirjeet on osoitettu Rasmuksen pojille, Laurille, Eerolle, Paulille ja Akille, joita Tengroth on paimentanut kohta kolmen vuoden ajan. "Suurin osa näistä on tullut Saksasta", hän sanoo ja nappaa nipun kouraansa. "Tytöt haluavat nimmareita." Saksalaistytöt innostuivat Rasmuksesta sen jälkeen, kun yhtyeen single In The Shadows alkoi kesäkuussa soida tiuhaan tahtiin paikallisilla radioasemilla ja televisiossa. Pian laulu nousi Saksassa listaykköseksi, ja sen imussa myös Dead Letters -levy kipusi albumilistan kakkoseksi.

"En ole koskaan aikaisemmin ollut tekemässä näin suurta hittiä", Tengroth tunnustaa. Rasmuksen sinkkua on myyty pelkästään Saksassa 150000 kappaletta ja albumiakin jo yli 60000.

Tengroth on ruotsalaisen Playground Music Scandinavian -yhtiön artist & repertoire -johtaja. Titteli tarkoittaa suomeksi sitä, että hänen tehtävänsä on etsiä lahjakkuuksia ja jalostaa heistä myyntimenestyksiä.

Tengroth kuuli Rasmuksesta ensimmäisen kerran talvella 2000 vierailtuaan Helsingissä. "Tapasin Cardigans-yhtyeen entisen managerin, joka kysyi, että kiinnostaisiko hyvä suomalainen bändi. Vastasin, että ehkä." Hän sai kuultavakseen Rasmuksen kolme levyä, jotka yhtye oli tehnyt Warner Finland -yhtiön kanssa. Tengroth ei erityisemmin innostunut, mutta suostui kuitenkin vierailemaan poikien keikalla Helsingin Nosturissa.

"Ja se olikin sitten aivan uskomaton kokemus! Sellaista energiaa olen nähnyt erittäin harvoin", Tengroth innostuu.

Tukholmaan palattuaan Tengroth kertoi työkavereilleen näkemästään. He päättivät, että Rasmus tuodaan esiintymään Tukholmaan.

"Järjestimme keikan, ja paikalle saapui kymmenen katsojaa. Viisi heistä oli minun työkavereitani. Esityksen jälkeen olimme samaa mieltä, että tämä bändi on palkattava." Sopimus syntyi nopeasti, ja sen jälkeen ryhdyttiin tekemään levyä ruotsalaisopein. Tavoite oli selvä: nyt menestystä on tultava myös maailmalla.

Tengroth palkkasi levyn tuottajiksi ruotsalaiset Mikael Nordinin ja Martin Hansenin. Nordinilla on Tukholmassa oma studio.

Rasmuksen pojat ovat aina tehneet kappaleensa itse. Tengroth puhui heidän kanssaan lauluista, sanoituksista, ääntämisestä, esiintymisistä ja jopa haastatteluista.

Hän ilmoitti, että nyt kaikki tehdään yksinkertaisemmin mutta myös paremmin kuin ennen. Pojat sanoivat, että kokeillaan.

"Minusta tuntui, että kaverit eivät olleet aikaisemmin saaneet paljon apua. He olivat tehneet, mitä mieleen tuli", Tengroth sanoo.

Into-niminen levy julkaistiin ensimmäiseksi Suomessa 2001 maaliskuussa. Hitti F-f-f-falling kipusi heti myyntilistan kärkeen, ja yhtye markkinoi levyä muissa Pohjoismaissa esiintymällä ahkerasti. Lopputulos oli yllättävä: Suomessa Intoa myytiin 70000 kappaletta - Ruotsissa 2300.

"Olihan se melkoinen pettymys", Tengroth myöntää. Ruotsalaismediat eivät kiinnostuneet Rasmuksesta, ja levyä soitettiin radiossa tuskin lainkaan.

Maailmanvalloituksesta ei kuitenkaan luovuttu; pojat ryhtyivät uudelleen töihin. Taustaryhmä pysyi samana, ja Dead Letters -albumi valmistui kuuden kuukauden urakan jälkeen joulukuussa 2002.

Suomessa kaikki sujui jälleen loistavasti: levy nousi heti listojen kärkeen. Tällä kertaa myös Ruotsista tuli hyviä uutisia.

Tengroth hieroi ensin yhteistyötä musiikkitelevisio MTV:n kanssa. Se suostui esittämään Rasmuksen videota ohjelmissaan, ja nyt levy kelpasi myös Ruotsin Radio Energyn soittolistoille. Muut radiokanavat seurasivat perässä.

Tengroth selittää, että Ruotsissa soittoaikaa on mahdotonta saada, jos radiokanavat eivät usko levyn menestymiseen. Kanavat haluavat jopa tietää, paljonko levy-yhtiö käyttää rahaa yhtyeen markkinointiin.

"Radio on kiinnostunut vain varmoista hiteistä", Tengroth sanoo.

Seuraava askel vaati ulkopuolisten apua. Playground halusikin, että Rasmus saa Pohjoismaiden ulkopuolella tuekseen ison levy-yhtiön.

John Cloud vastaa Playgroundin kansainvälisistä kaupoista. Cloud oli kevättalvella työmatkalla Yhdysvalloissa, kun hänelle soitettiin Universal-yhtiöstä Saksasta.

Daniel Lieberberg-niminen johtaja oli kuullut Rasmuksen levyn, ja nyt hän halusi yhtyeen talliinsa.

"Neuvottelu on helppo aloittaa, kun vastapuoli ilmoittaa rakastavansa biisiä", Cloud kertoo.

Pari viikkoa puhelun jälkeen Cloud ja Lieberberg allekirjoittivat Helsingissä sopimuksen, jossa Universal sai lisenssin myydä Rasmuksen levyjä Pohjoismaiden ulkopuolella. Rasmus levy-yhtiöineen kuittasi sievoisen ennakkomaksun ja tulevaisuudessa he saavat rojaltit myydyistä levyistä.

Daniel Lieberberg kertoo puhelimitse työpaikaltaan Berliinistä, että hän saa viikoittain kuultavakseen kymmeniä levyjä. Rasmuksenkin albumia tuli postissa peräti kolme kappaletta.

"En tiennyt bändistä mitään, mutta siitä olin varma, että In The Shadows on hitti", Lieberberg muistelee.

Nyt oli hänen vuoronsa lähteä kiertämään radioasemia ja tv-kanavia. Hän ilmoitti suoraan, että Universal uhraa paljon rahaa ja aikaa sen eteen, että Rasmus menestyy. Miestä uskottiin, ja levy otettiin soittolistoille.

Samanaikaisesti Universal hehkutti Rasmusta televisiomainoksissa ja internetissä. Soittajia kierrätettiin toimittajien puheille ja fanien nähtäviksi. Kun Rasmus pantiin esiintymään berliiniläisessä ostoskeskuksessa, paikalle saapui pari tuhatta nuorta.

"Uuden bändin markkinointi on aina kallista. Rasmuksen kanssa rahaa kuluu 250000 euroa", Lieberberg sanoo.

Hän vakuuttaa, että Dead Letters -albumia myydään Saksassa ainakin 150000 kappaletta. Lisäksi levy on jo päätetty julkaista muun muassa Belgiassa, Itävallassa, Ranskassa, Hollannissa jne...

Lieberberg innostuu ja kertoo, että kaikki tämä on vasta alkua: Universalin emoyhtiö todennäköisesti nostaa Rasmuksen ykkösluokkaansa. Sen jälkeen myös jokainen sen maayhtiö joutuu panostamaan yhtyeen markkinointiin.

"Pojat kiertävät maailmalla esittelemässä levyään vielä pitkään. Uskon, että sitä myydään yhteensä noin kaksi miljoonaa kappaletta", Lieberberg ilmoittaa.

"Mitään ei voi myydä väkisin, mutta Rasmus on hyvä tuote." "Neuvottelu on helppo aloittaa, kun vastapuoli ilmoittaa rakastavansa biisiä."

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      Suurmoskeijahanke sai pakit Helsingissä, puuhanainen uhkaa viedä moskeijan muualle: ”En ole käynyt yhtäkään järkevää keskustelua yhdenkään poliitikon kanssa”

    2. 2

      Tarina opiskelijanaisen täysin surkeasta seksiyöstä nousi maailmanlaajuiseksi hitiksi – Miksi annamme huonon seksin tapahtua?

    3. 3

      Ultra Bran jälkeen Vuokko Hovatta menetti ensin lapsen ja sitten miehensä: ”On lohdullista tietää, että aika kauheistakin asioista voi selvitä”

      Tilaajille
    4. 4

      Uusi Tähtien sota -elokuva The Last Jedi on niin hyvä, että se pääsee jo lähelle alkuperäistä trilogiaa

    5. 5

      Väitteet siitä, että presidenttipari ei kutsunut Linnan juhliin kulttuuriväkeä, ovat totaalista hölynpölyä

    6. 6

      Keihäslegenda Seppo Räty palkittiin veikeällä summalla – liittyy hirmukiskaisuun

    7. 7

      Suojelupoliisi haluaa perustaa vakoilukoulun – Supo ja Puolustusvoimat tarvitsevat 130 uutta työntekijää tiedustelulakeja toteuttamaan

    8. 8

      Helsingissä rytisee nyt pelti, märkä lumi kaatanut kymmeniä puita – kolareita eri puolilla Suomea

    9. 9

      Sikarin muotoista asteroidia tarkkaillaan radioteleskoopilla – se on niin outo, että siinä voisi olla merkkejä vieraasta sivilisaatiosta

    10. 10

      Espoon ja Vantaan bussilinjoja saatetaan joutua katkaisemaan lumen takia – Espoossa yhä lähes 5 000 taloutta ilman sähköä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      #Metoo-kampanja voi lannistaa ujot ja kokemattomat pojat

    2. 2

      Venäjä saattaa antaa Ruotsille ikävän joululahjan: Iskander-ohjuksia naapuriin – Mutta miksi ohjus­kohut hymyilyttävät Venäjän tuntevia suomalais­sotilaita?

      Tilaajille
    3. 3

      Tarina opiskelijanaisen täysin surkeasta seksiyöstä nousi maailmanlaajuiseksi hitiksi – Miksi annamme huonon seksin tapahtua?

    4. 4

      Kiinalaismedia: Hurjia selfie-kuvia harrastanut mies putosi pilvenpiirtäjästä ja kuoli

    5. 5

      Sikarin muotoista asteroidia tarkkaillaan radioteleskoopilla – se on niin outo, että siinä voisi olla merkkejä vieraasta sivilisaatiosta

    6. 6

      Vuosikymmeniä paraatipaikalla polkuhintaan kirjoja myynyt antikvariaatti kaatui Helsingin kaupungin vuokran­korotuksiin – ”Olemme pelanneet tähänkin asti minimikatteella”

    7. 7

      Ensin Vantaa kaatoi tonnikaupalla lasten ruokaa roskiin, nyt kaupunkilaiset maksavat siitä miljoona euroa – ”Käsittämätön virhe”, luonnehtii poliitikko

    8. 8

      Mielikuva automarketissa ravaavasta ”prisma­perheestä” lykkää lapsen­tekoa – kolme–nelikymppisten ruuhka­vuodet pakkautuvat yhä lyhyempään jaksoon

    9. 9

      Suomalaismies vaati Googlelta 120 000 euron korvauksia henkisestä kärsimyksestä, kivusta ja särystä, mutta joutui itse maksajaksi

    10. 10

      Potilas ohjattiin päivystyksestä sydänfilmiin Vantaalla, parkkisakko mätkähti – Viranomainen tiukkana: Sakon saa anteeksi ”jos joutuu tyyliin suoraan leikkaussaliin”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Helsinkiläis­nainen otti kuvan pyörä­tielle pysäköidystä paketti­autosta – autosta tuli poliisi ja vei ilman henkilöllisyys­todistusta liikkeellä olleen naisen putkaan

    2. 2

      Kuvia Suomesta, osa 27: Mikko Suutarinen valokuvasi kuljettajia, jotka muistuttavat ajoneuvojaan

    3. 3

      Alma on julkaissut musiikkia vain vajaat 17 minuuttia – Onko hän todella kansain­välisesti menestynein suomalainen artisti?

      Tilaajille
    4. 4

      Tämä kysymys kysytään lähes jokaisessa työhaastattelussa, sillä se paljastaa työntekijästä paljon – Näin vastaat siihen oikein

      Tilaajille
    5. 5

      Toimittaja kyykkäsi viikon ajan: asennon vaikeus ja kivistys yllättivät, muiden kummastelu ja muotikin haittasivat – lopulta käteen jäi uusi, terveellinen tapa

      Tilaajille
    6. 6

      Onko tässä Linnan juhlien hervottomin kuva – Oletko koskaan nähnyt Timo Soinia yhtä onnellisena?

    7. 7

      Kyykky on tämän hetken kovin hitti – Tätä Mariah Careyn kyykkyasentoa on vaikea päihittää, ja siksi fanit rakastavat sitä

    8. 8

      HS:n lukijat äänestivät suosikkinsa Linnan juhlien näyttävimmistä puvuista – kärki­viisikossa säihkyviä paljetteja, upeita laahuksia ja Suomen leijonalla koristeltu housupuku

    9. 9

      Kummelin Heikki Silvennoinen on ymmällään ja otettu sketsinsä maailmanlaajuisesta suosiosta: ”Pääasia, että ihmiset nauravat”

    10. 10

      Viiden lapsen isä Topi Linjama erosi vanhoillislestadiolaisuudesta ja puolustaa nyt isien asemaa – Isä on monessa perheessä juoksupoika ja äiti projektipäällikkö, hän sanoo

      Tilaajille
    11. Näytä lisää