Järvilehto vaihtamassa Indy-formuloihin... - Urheilu | HS.fi
Urheilu|Autourheilu

Järvilehto vaihtamassa Indy-formuloihin...

Tilaajille
Julkaistu: 2.12.1997 2:00

Järvilehto vaihtamassa Indy-formuloihin Jyrki Järvilehdosta on tulossa ensimmäinen suomalainen, joka ajaa koko sarjan Pohjois-Amerikan tärkeimmässä formula-luokassa. Järvilehto uskoi maanantaina Helsingissä sopimuksen Indy- formuloiden Cart-sarjaa ajavan Hogan-tallin kanssa olevan jo hyvin lähellä. ”Ei minua vielä voi onnitella sopimuksesta, mutta uskoisin, että viimeiset pikku yksityiskohdat saatetaan hioa kuntoon jopa tällä viikolla”, Järvilehto sanoi. Hän lähti maanantaina illemmalla kohti Floridaa ajaakseen testejä ovaaliradalla. Osa Cart-sarjan kilpailuista käydään säännöllisen soikionmuotoisilla moottoriradoilla, joissa käytännössä koko ajan täysillä ajavien autojen keskinopeudet nousevat jopa 350:een km/t. Ovaalit ovat Järvilehdolle toistaiseksi tuntematon areena. Hänelle on luvassa asiantuntevaa opastusta niiden salaisuuksiin Cart-sarjan veteraaneilta, joko Emerson Fittipaldilta tai Rick Mearsilta. ”Otan mielelläni opastusta vastaan. Aloittelijan ei kannata tehdä ihan kaikkia virheitä, etenkin kun vauhti ovaaleilla on niin kova ja betonimuurit radan reunuksessa todella vahvoja”, Järvilehto sanoi. Siirtyminen Indy-formuloihin olisi Järvilehdolle eräänlainen uusi tuleminen. Hän ajoi formula 1:ssä 62 kilpailua 1989–1994. Sitten oli vuorossa vakioautojen ITC-sarja 1995–1996 ja tänä vuonna GT-urheiluautot. Ensi vuosi toisi ohjelmaan taas yksipaikkaiset, avoimet formula-autot ”koppiautojen” sijaan. ”Siirtyminen ITC:stä GT-autoon oli mukava hyppäys tehokkaampaan kalustoon. Mutta nyt Indy-autoa ajettuani muistin taas, kuinka upeata oikealla kilpa-autolla ajaminen on”, Järvilehto sanoi. Järvilehto katsoo elävänsä kilpa- autoilijan parhaita vuosia. Ikää on 31 vuotta. ”Olen syntynyt samana vuonna kuin Mika Salo, josta puhutaan nuorena lupauksena. Miksi en siis minäkin voisi olla nuori lupaus”, Järvilehto naurahti. Kuluneen kauden GT-sarjassa Järvilehto sijoittui McLaren-BMW: llään toiseksi Mercedesin saksalaisen Bernd Schneiderin jälkeen. ”Harmittaa, että voitto meni sivu suun. Mutta nimi tuli osakilpailuvoittojen ansiosta todella hyvin esiin. Useissa äänestyksissä Euroopassa minua, ei Schneideriä, on pidetty GT-sarjan tämän vuoden parhaana ajajana”, Järvilehto sanoi. Hogan-talli, johon Järvilehto mielii ajamaan Indy-formuloita ja jonka autolla hän on jo ajanut testejä normaalilla moottoriradalla, on aika korkealla alan arvojärjestyksessä. ”Talli voitti Indy-mestaruuden Bobby Rahalin ajamana 1992 ja on menestynyt mukavasti sen jälkeenkin. Kun vierailin tehtaalla, niin hämmästyin siitä insinööritaidosta, teknisestä tietämyksestä ja hyvästä asenteesta, jolla kaikki tekivät töitään”, Järvilehto sanoi. HANNU HÄNNINEN

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Luetuimmat - Urheilu