Schumacheria motivoi ajamisen riemu - Urheilu | HS.fi

Schumacheria motivoi ajamisen riemu

Räikköstä harmittivat Kanadan GP:n polttoaine-ongelmat

Tilaajille
11.6.2002 3:00

MONTREAL. Montrealin sunnuntaisen voiton jälkeen tuskin kukaan enää epäilee Michael Schumacherista tulevan viidettä kertaa formula 1:n maailmanmestari tänä vuonna. Kysymys on enää siitä milloin.

"Tämä voitto oli tietysti taas askel eteenpäin, mutta jäljellä olevissa yhdeksässä kisassa on voittajalle tarjolla 90 pistettä. Etumatkani on vasta 43 pistettä. Mikään ei ole vielä varmaa", oli Schumacherin ennalta arvattavissa ollut vastaus Montrealissa. Viime vuonna Schumacher varmisti mestaruutensa Unkarin GP:ssä elokuun puolivälissä. Tänä vuonna sen voisi osuttaa vaikka Saksan GP:hen heinäkuun lopussa. "En ajattele koko asiaa", Schumacher katkaisi keskustelun. Mestaruudet eivät ole enää pääasia saksalaiselle. "Kun vuonna 2000 voitin vihdoin mestaruuden Ferrarille, olin päässyt tavoitteeseeni. Sen jälkeen olen ajanut vain ajamisen riemusta", Schumacher vakuutti. Sunnuntaina ajamisen riemun lisäksi Schumacherille napsahti uran 59. ja Ferrarille tallin 150. voitto. Ferrari haki Montrealista kaksoisvoittoa, mutta turva-auton tulo radalle 13. kierroksella neljän kierroksen ajaksi pilasi Rubens Barrichellolle laaditun kahden pysähdyksen taktiikan. Se mitätöi brasilialaisen kevyemmällä autollaan siihen mennessä hankkiman etumatkan. "Turva-auton lähdettyä minulla oli enää muutama kierros jäljellä ensimmäiseen pysähdykseeni. Se pilasi kilpailuni täydellisesti enkä näe mitään syytä siihen, että se piti lähettää radalle", yleensä leppoisa brasilialainen sanaili tuohtuneena. Hänen mielestään Jacques Villeneuven auto ei ollut vaarallisessa paikassa radan varressa. "Sitä paitsi ajajan tehtävä on pysäyttää autonsa tarpeeksi ajoissa, kun sopiva paikka löytyy." Mielenkiintoista olisi ollut nähdä, miten Ferrari olisi ratkaissut ongelman, jos Barrichellon taktiikka olisi onnistunut ja hän olisi taistellut voitosta Schumacherin kanssa. Itävallan räikeän tallimääräyksen jälkeen talli lupasi, että samanlaista tapausta ei seuraavalla kerralla enää ratkaista samalla tavalla. McLarenin tallipäällikkö Ron Dennis myhäili tyytyväisenä. David Coulthardin toinen ja Kimi Räikkösen neljäs sija olivat enemmän kuin talli odotti Kanadasta. "Olisimme pystyneet parempaankin", pörhistyi Dennis, joka ennen Kanadan kisaa ei uskaltanut odottaa juuri mitään. "Oli kiva päästä pitkästä aikaa maaliin, mutta ilman ongelmia olisin ollut palkintopallilla", Räikkönen sanoi Räikkösen ajo kulki suunnitelmien mukaan varikkopysähdykseen asti. Autoon ei mennyt riittävästi polttoainetta, eikä McLaren olisi sillä tankillisella kestänyt täyttä vauhtia maaliin asti. "Se oli tosi turhauttavaa, piti ajaa 90-prosenttisella vauhdilla rataa ympäri", suomalaiskuski harmitteli. Räikkönen pääsi maaliin vasta toisen kerran tällä kaudella. Ensimmäinen kerta oli kauden avauksessa Australiassa. Palkintopallille olisi tullut aika tungos, jos autourheiluun kuuluvat mekaaniset ongelmat olisivat jääneet pois. Williamsin Juan Pablo Montoya oli menossa pallille, kun hänen autonsa moottori petti 57. kierroksella. Samaa uskoi tallitoveri Ralf Schumacher, joka oikuttelevien bensiinipumppujen vuoksi tuhrasi kahteen peräkkäiseen varikkokäyntiin 30 sekuntia. "Voidaan puhua puhtaasti epäonnesta. Ilman sitä olisin ollut toinen", viime vuoden voittaja mietti. Impulsiivinen Montoya otti keskeytyksensä raskaasti. Hän kieltäytyi lausunnoista ja häipyi varikolta kymmenessä minuutissa. Talli valitsi Montoyalle kahden pysähdyksen taktiikan, mutta toimi toisin kuin Ferrari. Turva-auton tultua radalle talli aikaisti ensimmäisen pysähdyksen ja otti heti Montoyan sisään. "Olen varma, että taktiikkamme olisi tuonut voiton, jos auto olisi vain kestänyt loppuun", sanoi Williamsin tekninen johtaja Patrick Head. Kanadan GP on yksi suosituimpia MM-sarjassa. Tänä vuonna yleisömäärä oli kaikkina kolmena päivänä yli satatuhatta, perjantaina 101000, lauantaina 108000 ja sunnuntaina 117000. Koko viikonlopun yleisömäärä kasvoi viimevuotisesta 22000:lla.

Luitko jo nämä?

Osaston uusimmat

Luetuimmat - Urheilu