Urheilu

Teemu Selänne on Suomen urheilijoiden Instagram-kuningas – ”Enni Rukajärvi on tosi kova somessa”

Myös Kaisa Mäkäräinen, Valtteri Bottas ja Patrik Laine keräävät satojatuhansia seuraajia eri puolilta maailmaa.

Suomalainen urheilu on siirtynyt formulan vauhdilla sosiaaliseen mediaan. Suosituimmilla kotimaisilla urheilijoilla on jo satojatuhansia someseuraajia ja muutamat urheiluseuratkin pääsevät yli sadantuhannen rajan.

Seuratuimpien suomalaisten urheilijoiden joukkoon kuuluvat formula-ajajat Valtteri Bottas ja Kimi Räikkönen, jääkiekkoilija Patrik Laine, vapaa-ottelija Makwan Amirkhani, ampumahiihtäjä Kaisa Mäkäräinen ja lumilautailija Enni Rukajärvi.

Entisten urheilijoiden sometähti on Teemu Selänne.

Mercedeksen F1-talliin siirtyneellä Bottaksella on seuraajia jo yli 776 000, kun yhteen lasketaan seuraajien määrä Twitterissä, Instagramissa ja Facebookissa. Pelkästään Twitterissä häntä seuraa 296 000 ihmistä eri puolilla maailmaa.
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)
MAINOS PÄÄTTYY

Teemu Selänteen yhteenlaskettu seuraajamäärä on lähes 600 000. Instagramissa hän on suomalaisten urheilijoiden kuningas 303 000 seuraajallaan. Patrik Laineella instaseuraajia on nyt 141 000.

Seuratuimpiin suomalaisiin urheilijoihin voi laskea myös triathlonistin, ironmankisan kävijän ja ex-pääministerin Alexander Stubbin noin 380 000 seuraajallaan – olkoonkin, että hänen päälajinsa on jo vuosia ollut politiikka.

Myös Suomen jääkiekkomaajoukkue saa somekansan liikkeelle. Leijonien virallisilla sosiaalisen median tileillä on lähes 240 000 ja Facebookin epävirallisella tilillä yli 500 000 seuraajaa. Jalkapallomaajoukkueen seuraajamäärä jää alle sataantuhanteen.

Naisten ja yksilölajien ykkönen on Kaisa Mäkäräinen. Häntä seuraa lähes 220 000 ihmistä. Taitoluistelija Kiira Korvella seuraajia on vajaat 160 000. Kilpailevista urheilijoista Enni Rukajärvi on tiettävästi naisten kakkonen runsaalla sadallatuhannella seuraajallaan.

”Enni on tosi kova somessa”, sosiaalista mediaa ja sponsorointia tutkivan Sponsor Insightin yhteyspäällikkö Laura Peltonen sanoo.

Rukajärvi on maailman parhaita urheilijoita lajissa, joka kiinnostaa nuorisoa ja vähän vanhempiakin Suomen lisäksi myös maailmalla.

Peltosen mukaan Rukajärven sosiaalisen median postauksissa näkyvät urheilun ohella hänelle tärkeät asiat, kuten luonnonläheisyys ja ympäristö. Urheilijan yhteistyökumppaneiden kannalta sellainen on plussaa.

Seuraajamäärissä Mäkäräinen ja Rukajärvi kamppailevat lähes samassa sarjassa suosituimpien jääkiekkoliigan joukkueiden, kuten HIFK:n ja Oulun Kärppien kanssa. IFK:lla on yhteensä 150 000 someseuraajaa, Kärpillä noin 160 000.

Urheilijoiden ja seurojen kannalta seuraajien määrää merkittävämpää on kuitenkin se, kuinka hyvin postaukset tavoittavat yleisönsä ja miten yleisö niihin reagoi ja vastaa, HIFK:n viestintäpäällikkö Petteri Linnavalli muistuttaa.

Tärkeimmät kanavat ovat Facebook ja Instagram, Twitteristä suomalaiset eivät ole niin innoissaan.

Mutta olipa kanava mikä tahansa, mainosten tyrkyttäminen on Linnavallin mukaan varmin tapa tuhota koko kanava alkuunsa. Niin sanottu sisältömarkkinointi on huomattavasti hienovaraisempaa ja viisaampaa.

”Pyrimme sisältömarkkinoinnin keinoin lisäämään ihmisten kiinnostusta HIFK:hon”, hän sanoo.

Kyse on someyleisön sitouttamisesta seuran tai urheilijan asiaan. Parhaiten se onnistuu tuottamalla sisältöä, jolla on merkitystä urheilusta kiinnostuneille sosiaalisen median käyttäjille. HIFK esimerkiksi julkaisee ennakkojuttuja, otteluraportteja ja otteluiden kokoonpanoja.

Sosiaalisessa mediassa parhaat tulokset saadaan Linnavallin mukaan silloin, kun joukkue menestyy. Nostetta on valmiiksi, hype huipussaan ja ihmiset innoissaan.

”Viime vuonna oli jakso, jolloin HIFK tavoitti eri mediakanaviensa kautta kolmen peräkkäisen viikon ajan lähes 1,5 miljoonaa ihmistä viikottain”, Linnavalli kertoo.

Kun IFK taisteli playoff-peleissä Suomen mestaruudesta, seuran Facebook-sivujen postauksista tykkäsi tai niitä kommentoi tai jakoi noin 200 000 ihmistä seitsemän vuorokauden aikana.

Suomen kokoisessa maassa luvut ovat komeita ja seuralle ja sen yhteistyökumppaneille tärkeitä.

Postausten ja päivitysten sisällön kultaisiin sääntöihin kuuluu hauskuus. Tunteiden kirjo on hyvästä, liiallinen vakavuus ei.

Kun hauskuus, ilo ja menestys yhdistyvät, niin seurauksena saattaa olla valtava somehitti.

Kuva nuorista jääkiekon maailmanmestareista Jesse Puljujärvestä, Patrik Laineesta ja Sebastian Ahosta mitaleineen on tiettävästi suurin somehitti Suomessa koskaan. Eräiden arvioiden mukaan sen on nähnyt jopa kolme miljoonaa ihmistä.

Suosittua sosiaalisen median materiaalia ovat kurkistukset esiripun taakse tilanteisiin ja paikkoihin, joihin yleisöllä ei tavallisesti ole pääsyä. Kurkistuksissa on kuitenkin seurojen kannalta omat ongelmansa.

Liiganousija Mikkelin Jukurit on moninkertaistanut someseuraajiensa määrän tekemällä kiinnostavaa ja muista seuroista poikkeavaakin sisältöä, kuten livelähetystä joukkueen pukukopista ja muualta kulissien takaa.

Seura muun muassa kampanjoi soteuudistuksen uhkaaman Mikkelin sairaalan puolesta ja tuotti kouluvierailujen yhteydessä esitettävän videon, jonka avulla taistellaan kiusaamista vastaan.

”Jukurit haluaa olla muutakin kuin jääkiekko-ottelu silloin tällöin”, seuran viestintäpäällikkö Eero Tuominen sanoo.

Viime viikon lopulla live-lähetykseen päätyi kuitenkin tapahtuma, joka johti julkisiin anteeksipyyntöihin muun muassa sosiaalisessa mediassa.

Poistuessaan pukukoppiin Jukureiden pelaaja karjaisi Kouvolassa pelatun pelin jälkeen sanan ”neekerihuora”.

Tuomisen mukaan asia on käyty seurassa läpi ja livelähetysten tekoa jatketaan. Pelaajille on tehty selväksi, että käytöksen täytyy olla salonkikelpoista eikä typerää kielenkäyttöä sallita.

Parhaimmillaan somenäkyvyydestä on suurta hyötyä sekä yleisölle, urheilijoille että seuroille.

Some jakaa faneille tietoa ja elämyksiä. Seurat ja urheilijat saavat näkyvyyttä, joka on helposti todennettavissa myös heidän tukijoilleen. Urheilijan yhteistyökumppanit pystyvät seuraamaan urheilijan tai seuran sitoutuneiden kannattajien määrää ja myös sitä kuinka hyvin yhteistyökumppanin viesti yleisön tavoittaa.

”Luvut ovat yhteistyökumppaneille kaiken perusta. Ne kertovat, mitä saadaan irti.”, jääkiekkoliigan somevastaava Juuso Kauppinen sanoo.

HIFK:n menestys sosiaalisessa mediassa näkyy Petteri Linnavallin mukaan jo nyt seuran solmimissa yhteistyösopimuksissa.

Esimerkit maailmalta kertovat hurjia tarinoita menestyksestä. Jalkapallotähti Cristiano Ronaldon laskettiin hankkineen viime vuonna sosiaalisessa mediassa urheiluvälinejätti Nikelle mainoshyötyä noin 450 miljoonan euron arvosta.

Summa on miltei yhtä suuri kuin Yleisradion vuoden liikevaihto Suomessa.
HS Digistä löydät Hesarin juttuarkiston helmet
Saat tilaajana kokeilla HS Digiä maksutta
Tilaajille
Haluatko lukea koko artikkelin?

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Urheilijat ja some
  • Erkki Kylmänen
Urheilun luetuimmat
  1. 1

    Alppihiihtotähti ei halua edustaa Trumpin hallintoa olympialaisissa – järkyttyi saamastaan palautteesta

  2. 2

    Keihäslegenda Seppo Räty palkittiin veikeällä summalla – liittyy hirmukiskaisuun

  3. 3

    Edis Tatli palasi Euroopan mestariksi ja haluaa MM-otteluun: ”Nyt kiitän Jumalaa, perhettä, ystäviä ja sponsoreita, kaikkia”

  4. 4

    Uusi kontaktipalvelu tuo kipeästi kaivattuja töitä urheilijoille – ”Huippuosaaja voi olla kiinnostava tyyppi, vaikka ei näkyisi Googlen haussa”

  5. 5

    Jesse Puljujärvi loisti taas Edmontonin ykkösketjussa – alkukauden farmikomennus on enää muisto

  6. Näytä lisää
  1. 1

    Edis Tatli nappasi EM-tittelin itselleen takaisin – ”Hain tyrmäystä, mutta muutenkin meni hyvin”

  2. 2

    Keihäslegenda Seppo Räty palkittiin veikeällä summalla – liittyy hirmukiskaisuun

  3. 3

    Veneessä 90 ruokapakettia ja ”hirveä määrä” kosteuspyyhkeitä – 15 kilolla itseään lihottaneen Sam Öhmanin alaston yksinsoutu Atlantin yli lykkääntyi myrskyn takia

  4. 4

    Salibandynaisten kultajahti yllätti tv:n katsojaluvuilla – suomalaistaituri hurmasi myös ruotsalaiset: ”Veera Kauppi on maailman paras”

  5. 5

    Selkävaivainen Lauri Markkanen hämmästytti jalkapallotaidoillaan – seurasi Chicagon tappelupukareiden loisto-otteita puku päällä

  6. Näytä lisää
  1. 1

    Kummelin Heikki Silvennoinen on ymmällään ja otettu sketsinsä maailmanlaajuisesta suosiosta: ”Pääasia, että ihmiset nauravat”

  2. 2

    Saksan vihatuin jalkapallojoukkue kuvasi tunteitaan Kummelin klassikkosketsillä katastrofaalisen tappion jälkeen – NBA-joukkue ja Danske Bank ovat käyttäneet samaa pätkää

  3. 3

    Ilkka: Poliisi tutkii kahden jalkapalloilijan kuolemaan johtanutta kolaria tappona – pelaajien auto ajautui vastaan tulleen kuorma-auton eteen

  4. 4

    ”Saalistajaksi” nimetty entinen hiihtovalmentaja sai 12 vuoden vankeustuomion seksuaalisesta hyväksikäytöstä – uhreista nuorimmat olivat 12-vuotiaita

  5. 5

    Jesse Puljujärven nykyvire kerää ylistystä – tärkeän tilaston ykkösenä: ”Taisi katsoa liikaa Lainetta ja Matthewsia”

  6. Näytä lisää

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      Taksinkuljettaja törmäsi tahallaan pyöräilijään kevyen liikenteen väylällä Espoossa – jyräsi vielä kaatuneen pyöränkin

    2. 2

      Tarina opiskelijanaisen täysin surkeasta seksiyöstä nousi maailmanlaajuiseksi hitiksi – Miksi annamme huonon seksin tapahtua?

    3. 3

      Tapiolan metroasemasta onnistuttiin loihtimaan hissien ja yhdyskäytävien monimutkainen labyrintti – matkalla metroilta busseille iskee uskonpuute

    4. 4

      Ivanka Trump oli isäänsä viisaampi

    5. 5

      Suurmoskeijahanke sai pakit Helsingissä, puuhanainen uhkaa viedä moskeijan muualle: ”En ole käynyt yhtäkään järkevää keskustelua yhdenkään poliitikon kanssa”

    6. 6

      Walesilainen lammasfarmari äänesti brexitin puolesta, mutta nyt EU-ero vaarantaa koko elämäntyön: ”En koskaan halunnut kovaa brexitiä”

    7. 7

      Alppihiihtotähti ei halua edustaa Trumpin hallintoa olympialaisissa – järkyttyi saamastaan palautteesta

    8. 8

      Ikiaikainen vitsi on vihdoin totta – Kallioon avataan panimoravintola, jonne lähtiessään voi sanoa ”menevänsä Panemaan”

    9. 9

      Demokraatit ottivat yllätysvoiton Alabaman senaattivaalissa – Roy Mooren tappio oli paha isku Donald Trumpille, joka silti onnitteli voittajaa

    10. 10

      Ihminen tarttuu herkkuihin, kun elämä kaatuu päälle – ”Tunnesyöminen” on yleinen ilmiö, mutta sen voi saada kuriin yksinkertaisilla keinoilla

      Tilaajille
    11. Näytä lisää
    1. 1

      Tarina opiskelijanaisen täysin surkeasta seksiyöstä nousi maailmanlaajuiseksi hitiksi – Miksi annamme huonon seksin tapahtua?

    2. 2

      Suurmoskeijahanke sai pakit Helsingissä, puuhanainen uhkaa viedä moskeijan muualle: ”En ole käynyt yhtäkään järkevää keskustelua yhdenkään poliitikon kanssa”

    3. 3

      Ultra Bran jälkeen Vuokko Hovatta menetti ensin lapsen ja sitten miehensä: ”On lohdullista tietää, että aika kauheistakin asioista voi selvitä”

      Tilaajille
    4. 4

      #Metoo-kampanja voi lannistaa ujot ja kokemattomat pojat

    5. 5

      Sikarin muotoista asteroidia tarkkaillaan radioteleskoopilla – se on niin outo, että siinä voisi olla merkkejä vieraasta sivilisaatiosta

    6. 6

      Vuosikymmeniä paraatipaikalla polkuhintaan kirjoja myynyt antikvariaatti kaatui Helsingin kaupungin vuokran­korotuksiin – ”Olemme pelanneet tähänkin asti minimikatteella”

    7. 7

      Venäjä saattaa antaa Ruotsille ikävän joululahjan: Iskander-ohjuksia naapuriin – Mutta miksi ohjus­kohut hymyilyttävät Venäjän tuntevia suomalais­sotilaita?

      Tilaajille
    8. 8

      Mielikuva automarketissa ravaavasta ”prisma­perheestä” lykkää lapsen­tekoa – kolme–nelikymppisten ruuhka­vuodet pakkautuvat yhä lyhyempään jaksoon

    9. 9

      Suomalaismies vaati Googlelta 120 000 euron korvauksia henkisestä kärsimyksestä, kivusta ja särystä, mutta joutui itse maksajaksi

    10. 10

      Mies huijasi koko internetiä ja nosti takapihan varastonsa Lontoon 18 149 ravintolasta ykköseksi – vaikka tarjoili pelkkiä pakaste-eineksiä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Helsinkiläis­nainen otti kuvan pyörä­tielle pysäköidystä paketti­autosta – autosta tuli poliisi ja vei ilman henkilöllisyys­todistusta liikkeellä olleen naisen putkaan

    2. 2

      Kuvia Suomesta, osa 27: Mikko Suutarinen valokuvasi kuljettajia, jotka muistuttavat ajoneuvojaan

    3. 3

      Alma on julkaissut musiikkia vain vajaat 17 minuuttia – Onko hän todella kansain­välisesti menestynein suomalainen artisti?

      Tilaajille
    4. 4

      Tämä kysymys kysytään lähes jokaisessa työhaastattelussa, sillä se paljastaa työntekijästä paljon – Näin vastaat siihen oikein

      Tilaajille
    5. 5

      Onko tässä Linnan juhlien hervottomin kuva – Oletko koskaan nähnyt Timo Soinia yhtä onnellisena?

    6. 6

      HS:n lukijat äänestivät suosikkinsa Linnan juhlien näyttävimmistä puvuista – kärki­viisikossa säihkyviä paljetteja, upeita laahuksia ja Suomen leijonalla koristeltu housupuku

    7. 7

      Viiden lapsen isä Topi Linjama erosi vanhoillislestadiolaisuudesta ja puolustaa nyt isien asemaa – Isä on monessa perheessä juoksupoika ja äiti projektipäällikkö, hän sanoo

      Tilaajille
    8. 8

      Kummelin Heikki Silvennoinen on ymmällään ja otettu sketsinsä maailmanlaajuisesta suosiosta: ”Pääasia, että ihmiset nauravat”

    9. 9

      Tarina opiskelijanaisen täysin surkeasta seksiyöstä nousi maailmanlaajuiseksi hitiksi – Miksi annamme huonon seksin tapahtua?

    10. 10

      Järjestäjän Facebook-kirjoitus osoittaa: Töölöntorin alpakka­tapahtumalla haluttiin viedä huomio pois 612-kulkueesta ja saada se siirtymään muualle

    11. Näytä lisää