Viikonloppuna Monacossa nähdään, mikä Valtteri Bottas on miehiään – kapea katurata on ainutlaatuinen haaste F1-autoille

Rosbergit ovat ainoa perhe, jossa sekä isä että poika ovat voittaneet Monacon kisan.

Valtteri Bottaksella on Monacossa jälleen näytönpaikka.

26.5.2017 2:00 | Päivitetty 26.5.2017 8:21

Monacon Grand Prix ajetaan viikonloppuna leveimmillä renkailla sitten kauden 1998. Tuolloin 19 vuotta sitten Monte Carlon täysosumaa juhli McLarenin Mika Häkkinen.

Kapea katuränni tekee Monacosta ainutlaatuisen haasteen F1-autoille. Kun renkaat ovat 25 prosenttia leveämmät kuin viime vuosina, tila muurien välissä on vielä entistäkin vähäisempi.

Monaco on ylivoimaisesti hitain kaikista MM-areenoista, ja se tietysti tasoittaa autojen välisiä voimasuhteita. Näin kuljettajan taito korostuu enemmän. Tämän varaan monet alkukaudella pettymään joutuneet huippukuskit laskevat parhaan tuloksensa saavuttamiseksi.

Katuradat ovat aina nostaneet esiin omat erikoistyyppinsä.

Ruhtinaskunnan kiistaton kuningas oli Ayrton Senna, joka otti kuusi voittoa. Graham Hill ja Michael Schumacher pokkasivat ruhtinas Rainierin ojentaman pokaalin viidesti.

Viime vuosien Monacon hallitsija oli nykyinen maailmanmestari Nico Rosberg, joka voitti tämän kotikisansa kolmesti peräkkäin vuosina 2013–2015.

Katuradalla menestyminen edellyttää tietysti luontaista rohkeutta sekä nopeaa autoa. Ennen kaikkea kuljettajilta vaaditaan kuitenkin täydellisyyteen vietyä täsmällisyyttä, viimeisen päälle vietyä keskittymistä aika-ajoon sekä 78 kierroksen mittaisen kisan ratkaisuhetkiin.

Ajamisen taso täytyy säilyttää koko ajan sataprosenttisena, eikä pienimpiäkään virheitä ole varaa tehdä.

Tällaisesta heittäytymisestä parhaat esimerkit viime vuosikymmeniltä ovat olleet juuri Senna, Schumacher ja Häkkinen. Hekin joutuivat lukemaan kotiläksyt aikoinaan paremmin tehtyään raskaita virheitä aiemmissa kilpailuissa. Eksperteillekin sattuu huonot päivänsä.

Kuuluisimman takaiskun koki Senna, joka oli voittanut 1987 kisan ja johti seuraavaa ylivoimaisesti, kunnes törmäsi 12 kierrosta ennen maalia muuriin tunnelinsuulla.

Rosbergit ovat ainoa perhe, jossa sekä isä että poika ovat voittaneet Monacon kisan.

Keke teki historiaa päihittämällä vapaasti hengittävällä Williams-Cosworthilla turboarmadan 1983. Nico puolestaan vei työnteon huippuunsa Monacossa. Hän paiski rutkasti töitä, että sai kaiken kohdalleen aika-ajossa ja korjasi sitten hedelmät kisassa.

Mercedeksellä juuri Rosberg luotti täsmälliseen työhön ja Lewis Hamilton enemmän omaan taitoonsa. Sen taiston Nico vei kirkkaasti nimiinsä.

Entisaikojen tähdistä Graham Hillin arvostus Monacon erikoismiehenä on hieman kyseenalainen useiden nykyisten asiantuntijoiden keskuudessa. Tuohon aikaan 1960-luvulla kisa oli mekaanisesti hyvin haastava, mikä teki ajamisesta selviytyskamppailun. Hill latoi voittoputken, kun kohteli moottoria ja vaihdelaatikkoa muita hellemmin.

Nykyisellään autot ovat äärimmäisen kestäviä, joten voittaakseen Monacossa kuljettajan on saatava kaikki kohdalleen ensimmäisestä harjoitusjaksosta viimeisen kisakierroksen loppuun asti. Taktiikkana on rakentaa tarvittava vauhti jakso jaksolta, ja hyödyntää työ aika-ajon kautta kisasijoituksena.

Ajamisen jossain kohtaa katkaisevalla virheellä on kaksi vaikutusta. Ensinnäkin se maksaa arvokasta rata-aikaa ja toiseksi nakertaa kuljettajan itseluottamusta.

Suomalaisittain uutta viikonlopussa on se, että Valtteri Bottaksella on ensimmäistä kertaa Monacossa auto, jolla voi pärjätä siellä erinomaisesti. Vasta nyt nähdään, mikä Valtteri on miehiää tässä MM-sarjan arvostetuimmassa kisassa.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat