Purjehduksen formula ykkönen

Ari Huusela haluaa mukaan ensi vuonna purjehdittavaan Vendée Globe -kilpailuun, jossa nopeimmat veneet kiertävät maapallon 70 päivässä. Huusela tavoittelee miljoonabudjetilla sadan päivän alitusta.

Julkaistu: , Päivitetty:

Ari Huusela näyttää suorastaan pieneltä, kun hän suoristaa vartalonsa purjeveneensä vieressä Lauttasaaren venesatamassa Helsingissä.

Ariel II on massiivisen kokoinen purjevene. Painoa 8 000 kiloa, pituutta 18,3 metriä, leveyttä 5,8 metriä ja purjeiden kokonaispinta-alalla, 584 neliötä, peittäisi kolme tenniskenttää.

”Itse asiassa tämä on kevyt vene, kun pelkkä köli painaa 4 000 kiloa”, Huusela kertoo.

Maanantaina Huusela ohjaa veneensä Lauttasaaresta avomerelle viikon matkalle kohti Koillis-Englannin Gosportia. Siellä vene viimeistellään ennen kuin se starttaa 27. lokakuuta klassiseen ”Kahvikisaan”. Kilpailu purjehditaan parina Le Havresta Ranskasta Salvador da Bahiaan Brasiliaan.

Huusela purjehtii runsaan 8 000 kilometrin matkan brittiläisen Michael Fergusonin kanssa. Ferguson tuntee Huuselan veneen perin pohjin ja toimii samalla suomalaiskipparin valmentajana ensi vuoden Vendée Globe -purjehdusta varten.

”Hän osaa neuvoa ja tietää, miten manööverit tehdään oikein ja hallitsee ongelmatilanteet”, Huusela sanoo.

Vendée on Imoca 60 -luokan superveneille tarkoitettu yksinpurjehduskilpailu maapallon ympäri. Huuselan tavoitteena on kiertää pallo pysähtymättä sadassa päivässä.

”90 päivää olisi huippusuoritus, sataan olen tyytyväinen”, Huusela miettii jo vuoden päästä alkavaa pääkisaa.


 

”Lähtö New Yorkista on Vapaudenpatsaan juurelta. Sitä starttia en halua missata.”

Pääkisaan päästäkseen Huuselan pitää ensin purjehtia neljä alustavaa kilpailua. Viime joulukuussa Huusela selvitti Route du Rhum -rommireitin Ranskan Saint-Malosta Karibian Guadeloupelle 19 päivässä 13 tunnissa ja 31 minuutissa.

Toukokuussa Huusela purjehti Bermudes 1000 -kilpailun, joka oli 3 700 kilometriä ja kesti kymmenen päivää.

Rommikisa ja Kahvikisa ovat saaneet nimensä sen mukaan, että samoilla laivareiteillä kuljetettiin aikoinaan rommia ja kahvia.

Rommikisa oli Huuselan matkalla vasta osa yksi ja Bermudes osa kaksi. Kahvikisa on osa kolme. Osat neljä ja viisi ovat vuorossa ensi vuoden toukokuussa.

Ne ovat yksinpurjehduksia. Ensin vuorossa on purjehdus Atlantin yli pohjoista reittiä Britannian Plymouthista New Yorkiin ja sieltä takaisin Ranskaan Les Sables-d’Olonneen.

Huusela voisi päästä Vendée Globe 2020 -kisaan myös kolmella näyttöpurjehduksella, mutta sitä riskiä hän ei halua ottaa.

”Sitä paitsi lähtö New Yorkista on Vapaudenpatsaan juurelta. Sitä starttia en halua missata.”


 

”Minun satsaukseni on pientä. Huiput lähtevät Vendéen jopa 20 miljoonan budjeteilla.”

Toinen suomalainen yksinpurjehtija Tapio Lehtinen saapui samaan Les Sablesin satamaan Normandiaan viime toukokuussa kierrettyään maapallon 322 päivässä.

Lehtisen vene on kooltaan kuitenkin lilliputti Huuselan alukseen verrattuna, yksitoista metriä pitkä ja purjeiden pinta-alakin vain 50 neliötä.

Huusela ja Lehtinen ovat hyviä kavereita, mutta he kilpailevat täysin eri sarjoissa, myös budjeteiltaan.

Huuselan Imoca 60 -luokan vene on kuin purjehduksen formula 1, joka on varusteltu huipputeknologialla. Lehtinen sen sijaan osallistui retrokilpailuun, joka purjehdittiin samoilla varusteilla ja välineillä kuin 50 vuotta sitten.

Huuselan kilpailubudjetti on miljoona euroa. Vuonna 2007 valmistettu vene maksoi uutena neljä miljoonaa euroa, ja ennen Huuselaa sillä on kierretty kaksi kertaa maapallon ympäri.

Tällä hetkellä hinta on noin kymmenesosa alkuperäisestä. Veneen omistaa Huuselan yritys, ja se on tarkoitus panna myyntiin, kun Vendée on ohi.

Vuoden 2016 Vendéen aikana parhaisiin veneisiin tuli ostotarjouksia jo kesken kilpailun, ja loput myytiin sen jälkeen.

”Kolme vuotta sitten oli noususuhdanne ja veneet kävivät kaupaksi. Nyt markkinoilla on hiljaista, mutta aina tulee uusia yrittäjiä, jotka haluavat purjehtia tällaisilla veneillä maapallon ympäri”, Huusela sanoo.

Parhaat Imoca-luokan veneet maksavat täydessä varustuksessaan jopa kuusi miljoonaa euroa.

”Minun satsaukseni on pientä. Huiput lähtevät Vendéen jopa 20 miljoonan budjeteilla”, Huusela kertoo.


 

”High tech -vene vaatii paljon huoltoa ja ylläpitoa. Sitä ei voi tehdä pelkällä ruuvimeisselillä.”

Yksi huipuista ja Huuselan kilpakumppaneista on Alex Thomson. Brittikippari oli vuoden 2012 Vendéessä kolmas ja vuonna 2016 toinen. Ensi vuonna hänen ainoa tavoitteenaan on kisan voitto ja purjehtia maapallon ympäri alle 70 päivässä.

”Veneet ovat kehittyneet neljässä vuodessa niin paljon, että se on mahdollista”, Huusela sanoo.

Alle 70 päivän purjehdus olisi ennätys Huuselan kilpailuluokassa, johon pääsee 30 venettä.

Siviilissä lentokapteenina työskentelevä Huusela tavoitteli kahden miljoonan euron budjettia, mutta se jäi saavuttamatta. Myös pääsponsori ensi kauden kisaan on vielä haussa.

”Nyt kun rahaa on vähemmän, tiimin merkitys korostuu. On tultava toimeen omillaan, kun ei voi ostaa liikaa palveluita muualta”, Huusela sanoo.

Pelkkä veneen vakuutus maksaa 50 000 euroa. Vendée-kisan osallistumismaksu on 20 000 euroa ja Imoca-luokan jäsenmaksu 12 000 euroa.

”Pelkkiin peruskuluihin menee jo satatuhatta”, Huusela sanoo.

Tiimissä on toistakymmentä henkeä, jotka kaikki ovat töissä vapaaehtoispohjalta.

”Ilman heidän tukeaan tästä ei tulisi mitään. High tech -vene vaatii paljon huoltoa ja ylläpitoa. Sitä ei voi tehdä pelkällä ruuvimeisselillä”, Huusela sanoo ja näyttää, kuinka veneen kääntyvä köli kallistaa venettä 35 astetta.


 

”Lähtö Lauttasaaresta on yksi hankalammista paikoista.”

Kääntyvä köli on oleellinen osa teknologisesti huippuunsa vietyä purjehdusta. Köli pitää veneen pystysuorassa, jos kova tuuli ja korkea aallokko kallistavat venettä.

Kölissä on 3 000 painava lyijypaksunnos ja tuhannen kilon teräsevä. Syvyyttä sillä on 4,5 metriä, joten kipparin on oltava tarkkana, ettei se osu satamissa meren pohjaan tai kiviin.

”Lähtö Lauttasaaresta on yksi hankalammista paikoista”, Huusela naurahtaa.

Lehtisen retropurjehduksessa 18 lähtijästä vain viisi pääsi maaliin. Osa veneistä koki knock downin, jossa masto osui veteen. Vaarana on haaksirikko.

Huuselan veneellä tällaista vaaraa ei ole – tai ei ainakaan pitäisi olla.

”Merellä kaikki on mahdollista. Vaaratilanne voi tulla eteen sekunnissa”, Huusela sanoo ja muistuttaa mieleen Rommikisan, jossa hän kävi parin sekunnin sekunnin päässä hengenvaarasta keskellä Atlanttia, kun kilpakaveri kilkkasi perään.

Lehtisen matkantekoa hidastivat veneen pohjaan kiinnittyneet siimajalkaiset äyriäiset barnakkelit eli hanhenkaulat.

Huuselan veneen kyytiin barnakkelit eivät kuitenkaan pääse. Ariel II:n pohja maalataan myrkkymaalilla. Myös veneen kova vauhti, 18–20 solmua, estää salamatkustajien nousun alukseen.

Myrskytuulessa veneen nopeus voi kasvaa jopa 28 solmuun, yli 50 kilometriin tunnissa.

”Sillä tuulella mastoon ei nousta”, Huusela kurkistaa 28 metrin korkeuteen.

Ota kaikki irti Hesarista
HS Digillä saat kaikki Hesarin digisisällöt käyttöösi

Fakta

Ari Huuselan kisakalenteri


 Transat Jacques Vabre: Kaksinpurjehdus Ranskasta Brasiliaan 27. lokakuuta 2019.

 The Transat: Yksinpurjehdus Englannista New Yorkiin 10. toukokuuta 2020.

 New York–Vendée: Yksinpurjehdus New Yorkista Ranskaan toukokuussa 2020.

 Vendée Globe: maailman­ympäripurjehdus yksin. Lähtö Ranskan Vendéestä 8. marraskuuta 2020, maali samassa paikassa.

Kommentit

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Ei vielä nimellä kirjoitettuja kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Miksi tuhannet miehet vaelsivat jopa puolen Euroopan halki kuollakseen lähellä Itämeren rantaa 3 000 vuotta sitten?

    2. 2

      Helsinkiläisen opiskelijan poikkeuksellinen tutkielma kerää hehkutusta: ”Voimme tehdä eriytymiselle jotain melko yksinkertaisilla tavoilla”

    3. 3

      ”Pitäkää tunkkinne” – Triplan pysäköintimaksuja kauhistellaan korkeiksi, mutta ovatko ne sitä?

    4. 4

      Junasta noussut muukalainen ojensi Tiia Maria Saarelle yhtäkkiä rakkaudentäyteisen kirjeen: ”Kyllähän minulla kyyneleet tulivat silmiin”

    5. 5

      ”Olen 31, enkä ole seurustellut kertaakaan” – Lyhyet miehet kertovat, millaista on elää maailmassa, jossa pituutta pidetään miehen mittana

      Tilaajille
    6. 6

      Kaikki Triplasta: HS:n erikoisartikkeli näyttää, miten uudessa Pasilassa liikutaan

    7. 7

      Murmelin kevätpäivä muuttui kauhuksi, HS näyttää 19 maailman parasta luontokuvaa

    8. 8

      Nainen pahoinpiteli pojan, joka oli haukkunut hänen tytärtään Espoossa, oikeudelta tuomio sekä käyttäytymisohjeita aikuisille ja lapsille

    9. 9

      ”Komppaan kaikkia, et ihan diippiishittii” – Somessa irvaillaan Triplan nimistölle, YIT puolustaa ”kansainvälisyyttä”

    10. 10

      Elisa Wirkkalan remontoimat ja sisustamat asunnot menevät kaupaksi nopeasti, ja nyt hän paljastaa vinkkinsä

      Tilaajille
    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kaikki Triplasta: HS:n erikoisartikkeli näyttää, miten uudessa Pasilassa liikutaan

    2. 2

      ”Olen 31, enkä ole seurustellut kertaakaan” – Lyhyet miehet kertovat, millaista on elää maailmassa, jossa pituutta pidetään miehen mittana

      Tilaajille
    3. 3

      Yrittäjät pakenivat uudesta kauppa­keskuksesta Espoossa, Juha Kumaran liikkeessä kävi päivässä alle kymmenen asiakasta: ”Ihan floppi”

    4. 4

      Lapsensa onnettomuudessa menettäneet britti­vanhemmat järkyttyivät Valkoisessa talossa: Epäilty yli­ajaja oli Trumpin kutsumana viereisessä huoneessa

    5. 5

      Junasta noussut muukalainen ojensi Tiia Maria Saarelle yhtäkkiä rakkaudentäyteisen kirjeen: ”Kyllähän minulla kyyneleet tulivat silmiin”

    6. 6

      Helsinkiläisen opiskelijan poikkeuksellinen tutkielma kerää hehkutusta: ”Voimme tehdä eriytymiselle jotain melko yksinkertaisilla tavoilla”

    7. 7

      Elisa Wirkkalan remontoimat ja sisustamat asunnot menevät kaupaksi nopeasti, ja nyt hän paljastaa vinkkinsä

      Tilaajille
    8. 8

      Kuusihenkinen perhe odotti vuosia maailmanloppua maatalon kellarissa Hollannissa – Vanhin poika pakeni kylän pubiin ja pyysi apua

    9. 9

      ”Komppaan kaikkia, et ihan diippiishittii” – Somessa irvaillaan Triplan nimistölle, YIT puolustaa ”kansainvälisyyttä”

    10. 10

      ”Pitäkää tunkkinne” – Triplan pysäköintimaksuja kauhistellaan korkeiksi, mutta ovatko ne sitä?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Jos surmaaja soittaa itse hätäpuhelun, hän tekee yleensä samat virheet

      Tilaajille
    2. 2

      Roskapankin portsari löi ja Sakari Lauriala nautti – Armoton harrastus oli tappaa miehen, jonka työ oli kohdata kuolleiden omaisia

      Tilaajille
    3. 3

      Näyttelijä Minna Kivelä kertoo, millaista on asua Suomen suurimmassa taloyhtiössä yli tuhannen naapurin kanssa

      Tilaajille
    4. 4

      Kaikki Triplasta: HS:n erikoisartikkeli näyttää, miten uudessa Pasilassa liikutaan

    5. 5

      Potkujen antaminen oli MTV Uutisten entiselle päätoimittajalle liikaa: ”Ilmoitin, että sanon itseni irti ensimmäiseksi”

    6. 6

      Mitä tehdä, jos tarjoilija avaa viinipullon, antaa maistaa lasista mutta viini onkin pahaa? ”Se on asiakkaan ongelma, pullo on jo avattu häntä varten”

      Tilaajille
    7. 7

      Suomea uhkaavat ”todella huonot ajat”, sanoo Elina Lepomäki

    8. 8

      Kotona tehtävä tikkutesti on paljastanut jo monia oireettomia suolistosyöpiä

    9. 9

      ”Olen 31, enkä ole seurustellut kertaakaan” – Lyhyet miehet kertovat, millaista on elää maailmassa, jossa pituutta pidetään miehen mittana

      Tilaajille
    10. 10

      Sofia maksoi yli 450 euroa palvelusta, jota ei edes käyttänyt – Uusi ilmiö osoittaa, että rahaa on vaikea hahmottaa, kun sitä ei näe

      Tilaajille
    11. Näytä lisää