150 kilometriä tunnissa keskellä metsää

Juhana Rajala harrastaa urheilulajia, josta monet eivät ole koskaan kuulleetkaan. Lajin nimi on moottorikelkkaenduro, ja siihen liittyy onnettomuusriski. Kerran Rajala hukkasi sumussa suuntavaistonsa ja ajoi toisia kilpailijoita vastaan.

Julkaistu: , Päivitetty:

Juhana Rajala harrastaa urheilulajia, josta monet eivät pääkaupunkiseudulla ole ehkä koskaan kuulleetkaan. Pohjois-Suomessa lajia harrastetaan kuitenkin paljon ja usein koko perheen voimin. Lajissa käytetty väline on monelle myös tärkeä kulkuväline.

Rajalan kilpailu- ja harrastuslaji on moottorikelkkaenduro.

Tiivistettynä kysymys on moottorikelkkailun kestävyysajosta, jossa maastossa ajetaan kilpaa vähintään kaksi yhteispituudeltaan 70 kilometrin lenkkiä. Usein kisat ovat kuitenkin yli sadan kilometrin pituisia.

Laji on fyysisesti todella raskas. Se vaatii kovaa kuntoa, hyvää tasapainoa, koordinaatiokykyä ja nopeaa reagointia. Kelkan päällä kuljettaja joutuu koko ajan liikkumaan sivuille, eteen ja taakse.

Myös hermojen pitää olla kunnossa. Moottorikelkkaenduro luokitellaan vaaralliseksi urheilulajiksi, johon liittyy onnettomuusriski.

 

”Yhdessä kisassa kelkka putosi sukset edellä selkäni päälle.”


Kotkassa syntynyt, mutta Helsingissä asuva Rajala saapuu tapaamiseen vasen jalka vahvasti tuettuna. Rajala kaatui tammikuussa kaverinsa kelkalla ja polvesta vääntyivät sivuristisiteet.

”Kelkka meni harjoituksissa vasten lumivallia. Vauhti pysähtyi täysin ja kelkka meni entiseksi. Uskon, että pääsen pian taas tositoimiin”, jouluna 30 vuotta täyttänyt Rajala kertoo onnettomuudesta.

Pahoja tilanteita on ollut ennenkin, mutta niistä Rajala on selvinnyt säikähdyksellä ja muutamalla pakollisella mustelmalla.

”Puu on osunut pari kertaa olkapäähän ja olen lentänyt kelkasta selälleni. Yhdessä kisassa kelkka putosi sukset edellä selkäni päälle. Ajoin kovaa ja ilma oli utuinen. Minulta meni suuntavaisto ja lähdin ajamaan muita kelkkailijoita vastaan”, Rajala kertoo.

Rajalan käyttämä Lynxin kilpakelkka painaa noin 250 kiloa. Huippunopeus nousee 600-kuutioisella moottorilla jopa 150 kilometriin tunnissa.

”Se on hurjaa kyytiä, kun mennään puiden välissä kovaa”, Rajala sanoo.

Kehittyneiden ja nykyaikaisten suojavarusteiden ansiosta vakavia loukkaantumisia kilpailuissa sattuu kuitenkin harvoin.

 

”Tykkään ajaa, kun on paljon lunta.”


Polvivamma ei estäne Rajalaa kilpailemasta moottorikelkkailun SM-sarjassa, jonka ensimmäinen osakilpailu ajetaan 22. helmikuuta.

Sarjassa on viisi osakilpailua, joista Lieksan ja Karstulan kisat on toistaiseksi peruttu lumen puutteen takia. Niille yritetään löytää korvaavat kisat lumitilanteesta riippuen.

”Tykkään ajaa, kun on paljon lunta. Pohjoisessa on tosi hyvä lumitilanne”, Rajala sanoo.

Viime vuonna Rajala voitti luokkamestaruuden, mutta nyt tavoitteena on ensimmäinen Suomen mestaruus.

”Tavoitteet ovat korkealla. Kaikki tai ei mitään. Kisoissa pitää ottaa hallittuja riskejä. Se voi ratkaista voiton. Voi mennä kymmeniä minuutteja, jos joutuu kaivamaan kelkkaa lumesta”, Rajala sanoo.

 

”Kukaan ei aja kovissa piireissä palkintojen takia.”


Päinvastoin kuin esimerkiksi ralliautoilussa, reittiä ei voi harjoitella etukäteen, eikä sille ole nuotteja. Ennen mutkaa on vain kyltti, minne päin käännytään.

Ensi vuodeksi Kansainväliseltä moottoriurheiluliitolta haetaan lupaa järjestää Euroopan mestaruuskilpailut Kemijärvellä. Suurin osa kuljettajista tulee Pohjoismaista.

EM-kisassa ajetaan kahtena päivänä rankassa maastossa 500 kilometriä.

”EM-kisan voittaja muistetaan. Yleensä suomalaiset ovat suvereeneja ajajia. Laji on Pohjois-Suomessa todella suosittu. Kelkkoja myydään enemmän kuin moottoripyöriä”, Rajala sanoo.

Kisoihin otetaan enintään 200 ajajaa, jotka ajavat kelkan koon mukaan eri luokissa. Kilpaharrastajia on noin 300–400.

”Kisan aikana reitti voi muutta todella paljon. Pieni patti voi muuttua jälkipäässä lähtijöille kuplavolkkarin kokoiseksi”, Rajala sanoo.

Patti on kelkkailijoiden slangia ja tarkoittaa reitillä olevaa lumikerrosta.

Kisoissa on yleensä tavarapalkintoja. ”Kukaan ei aja kovissa piireissä palkintojen takia.”

 

F1-ajajista Kimi Räikkönen ja Valtteri Bottas ovat kelkkamiehiä, samoin Toyotan rallitallin päällikkö Tommi Mäkinen.


Nuorempana Rajala ui kilpaa aina SM-tasolla asti Kotkan Vesiveikoissa, mutta menestys jäi aluemestaruuksiin. Moottoriurheilu ja varsinkin karting ja motocross kiehtoivat urheilullista nuorukaista.

”Vanhemmat tosin yrittivät ohjata vähemmän vaaralliseen lajiin, mutta halusin hypätä uinnista toisen lajin ’kelkkaan’”, Rajala naurahtaa.

Myös monet moottoriurheilijat ovat innokkaista kelkkailijoita. F1-ajajista Kimi Räikkönen ja Valtteri Bottas ovat kelkkamiehiä, samoin Toyotan rallitallin päällikkö Tommi Mäkinen.

Ensimmäisen oman moottorikelkkansa Rajala hankki vuonna 2012. Nyt hänellä on kaksi kelkkaa, joilla hän käy harjoittelemassa pohjoisen lumilla.

Taustatiimiin kuuluu myös valmentaja, mekaanikko, fysiikkavalmentaja ja kelkan alustan säätäjä.

 

”Näitä hommia ei tehdä puolivaloilla.”


Kaikki tämä maksaa. Kilpakelkka maksaa noin 15 000 euroa, mutta kuljetuskaluston ja kisamatkojen kanssa budjetti nousee kymmeniin tuhansiin euroihin.

”Budjetissa on aina menty kirkkaasti yli”, sanoo Rajala, joka kuuluu Lynxin kilpakuljettajiin. Lisäksi hänellä on sponsoreita.

Rajala itse pyörittää kaverinsa kanssa viiden työntekijän putkialan yritystä pääkaupunkiseudulla.

”Yhteistyökumppani kysyy usein, että pitäisikö minun käydä välillä nukkumassa, kun olen iltamyöhällä vielä purkamassa kelkkaa. Näitä hommia ei tehdä puolivaloilla.”

Ota kaikki irti Hesarista
HS Digillä saat kaikki Hesarin digisisällöt käyttöösi

Kuka?

Juhana Rajala


 Syntynyt joulukuussa 1989 Kotkassa, 30-vuotias.

 Asuinpaikka Helsinki

 Ammatti LVI-alan yrittäjä (Suomen Lämpöurakointi Oy).

 Moottorikelkan enduroajaja.

 Talli Koillismotor Racing, aloittaa ensimmäisen kilpailuvuotensa.

 Seura Kuusamon Moottorikelkkailijat ry, täyttää tänä vuonna 30vuotta.

 Ensimmäinen moottorikelkka Lynx enduro g-type 500 special 1999.

 Kuuluu Lynxin kilpakuljettajiin.

 Kilpaili kuusi vuotta myös uinnissa.

Kommentit

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Ei vielä nimellä kirjoitettuja kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Neljä vuotta sitten Peter Vesterbacka sai illallisilla idean, joka ei koskaan toteudu – HS:n erikoisartikkeli kertoo kaiken Tallinnan-tunnelista

      Tilaajille
    2. 2

      Kuinka paljon pidemmälle kansanedustajat voivat väkivallan ihannoinnissa vielä mennä?

    3. 3

      Koululaisten talviloma alkaa Etelä-Suomessa, jossa talvi on jättänyt tulematta: ”Tällaista ei ole koskaan ennen tapahtunut”

    4. 4

      Talvimyrsky saapui Suomeen: tuulet voimistuvat yöksi, yli 10 000 ihmistä vailla sähköä

    5. 5

      HS-analyysi: Puolen miljoonan suomalaisen työehdoista on jo sovittu, mutta suurten lakkojen uhka ei ole kadonnut – varmaa on, että kierroksesta jää syvät haavat

    6. Näytä lisää
    1. 1

      Neljä vuotta sitten Peter Vesterbacka sai illallisilla idean, joka ei koskaan toteudu – HS:n erikoisartikkeli kertoo kaiken Tallinnan-tunnelista

      Tilaajille
    2. 2

      Kuinka paljon pidemmälle kansanedustajat voivat väkivallan ihannoinnissa vielä mennä?

    3. 3

      Poliisi: Kadoksissa ollut Miikka Leinonen löytyi kuolleena Rajasaaren edustalta Helsingissä

    4. 4

      Jenny Nyman alkoi ostaa, remontoida ja myydä asuntoja pari vuotta sitten – nyt työn alla on kuudes asunto

      Tilaajille
    5. 5

      ”Nyt multa meni pata jumiin” – HS:n haltuunsa saamat ääni­viestit paljastavat, kuinka luistelu­valmentaja Mirjami Penttinen raivoaa nuorille luistelijoille

      Tilaajille
    6. Näytä lisää
    1. 1

      Venäläismiljardööri lähetti kolme toimittajaa tutkimaan venäläisiä palkka­sotilaita – toimittajat tapettiin, ja nyt virallisen totuuden takaa aukeaa hyytävä tarina

      Tilaajille
    2. 2

      Jopa 70 prosenttia suomalaisista syö liian vähän hiilihydraatteja – asiantuntija kertoo yllättävät merkit, joista tunnistat hiilarivajeen

      Tilaajille
    3. 3

      HS vietti vuorokauden Helsingin maineikkaimmalla huolto­asemalla, ja kello 1.06 pöytään nukahti työntekijöille tuttu mies

      Tilaajille
    4. 4

      Huippuharpisti Emmanuel Ceysson osaa kertoa muusikoille, miten kilpailut voitetaan – Suomalaisille hän on ”ranskan­peruna”, ja syy siihen on puoliso Antti Holma

      Tilaajille
    5. 5

      ”Nyt multa meni pata jumiin” – HS:n haltuunsa saamat ääni­viestit paljastavat, kuinka luistelu­valmentaja Mirjami Penttinen raivoaa nuorille luistelijoille

      Tilaajille
    6. Näytä lisää