Kun Kankkunen ajoi Humalamäessä – klassinen erikoiskoe palaa Jyväskylän MM-rallin reitille: ”Ihan yksi yhteen ei päästä ajamaan niin kuin ennen” - Urheilu | HS.fi
Urheilu

Kun Kankkunen ajoi Humalamäessä – klassinen erikoiskoe palaa Jyväskylän MM-rallin reitille: ”Ihan yksi yhteen ei päästä ajamaan niin kuin ennen”

Aikaeron takia Tokion kesäolympialaiset vaikuttavat rallin tv-näkyvyyteen Ylen kanavilla.

Ralliyleisö hurrasi Kalle Rovanperälle Ässämäen erikoiskokeella viime vuonna Jyväskylän MM-rallissa. Ensi elokuussa Ässämäki ajetaan toisin päin.

Ralliyleisö hurrasi Kalle Rovanperälle Ässämäen erikoiskokeella viime vuonna Jyväskylän MM-rallissa. Ensi elokuussa Ässämäki ajetaan toisin päin. Kuva: Petteri Kivimäki

Julkaistu: 20.2. 7:33, Päivitetty 20.2. 14:08

Jyväskylän Suurajojen klassinen erikoiskoe Humalamäki palaa Suomen MM-rallin reitille ensi kesänä.

Hienoista hyppyreistään tunnettu Humalamäki kuului Suurajojen vakiokalustoon 1970-luvulla.

Edellisen kerran siellä on ajettu rallia 1980-luvulla, jolloin esimerkiksi Juha Kankkunen ajoi siellä hurjia pohja-aikoja.

Tuolta ajoilta on peräisin myös juttu tosi juttu, kun suomalaiset toimittajat käänsivät englantilaisille kollegoilleen, että Juha Kankkunen ajoi Humalamäessä: ”Johnny the Hangover was driving on the Drunkness Hill”.

Jyväskylän MM-rallin apulaisjohtaja Kari Nuutinen ei ole kuullut juttua, mutta hän on varma, että myös ensi kesän rallista syntyy uusia legendaarisia tarinoita.

”Humalamäki on täysin tuntematon erikoiskoe nykykuljettajille. On mielenkiinoista nähdä, kuka heistä ottaa klassikon parhaiten haltuunsa”, Nuutinen sanoo torstaiaamuna julkaistusta juhlarallin reitistä.

Rallireitiltä Humalamäki poistettiin, koska nopeudet nousivat liian koviksi. Nyt vajaan kuuden kilometrin pätkä rakennetaan nykyautoille sopivaksi.

”Ihan yksi yhteen ei päästä ajamaan niin kuin ennen. Tienpenkat ja alueet ovat muuttuneet”, Nuutinen sanoo.

Jyväskylän MM-ralli (entinen Suurajot) täyttää tänä vuonna 70 vuotta. Sen kunniaksi pääosin reitistä vastaava Nuutinen on kerännyt reitille erikoiskokeita kilpailun jokaiselta vuosikymmeneltä.

Kaupungin keskustassa ajattava Harju kuului ralliin jo 1950-luvulla. Silloin Harjulla ajettiin mäki- ja jarrutuskokeita.

Laajavuoren erikoiskoe ajettiin ensi kerran vuonna 1973, jolloin MM-ralleissa alettiin jakaa pisteitä myös automerkeille. Tänä vuonna Laajavuori ajetaan kaksi kertaa.

Toinen ajokerta on rallin päättävä power stage, josta viisi ensimmäistä ajajaa saa ylimääräisiä MM-pisteitä. Edellisvuosina ralli on päättynyt Ruuhimäelle Toivakkaan. Myös palkintojenjako on Laajavuoressa.

Vanhojen erikoiskokeiden lisäksi viidennes erikoiskokeista on uusia. Yksi uusista on Jämsässä sijaitse Arvaja, jossa on osia entisestä Hassin erikoiskokeesta.

Nuutisen mielestä Arvajassa on ainesta katsojien todelliseksi suosikiksi.

”Se on koko reitin hienoimpia pätkiä ja noston arvoinen”, Nuutinen sanoo.

Paljon toivottu ja nopea Ouninpohja ei palaa kokonaisuudessaan, mutta Kakaristossa on siitä osia.

”Turvallisuus edellä mennään. On katsottava, mitkä sopivat nykyautoille”, Nuutinen sanoo.

Jyväskylän MM-rallin järjestäjät eivät voineet vaikuttaa kilpailun ajankohtaan (6.–9. elokuuta).

Samaan aikaan järjestettävät kesäolympialaiset Tokiossa vievät rallilta Ylen suoraan tv:n lähetysaikaa. Vastikkeeksi jokainen erikoiskoe näkyy suorana Yle Areenalla.

”Ei ole sattumaa, että lauantain viimeinen erikoiskoe alkaa Laajavuoressa kello 19.08. Tokio vaikuttaa”, Nuutinen sanoo.

Aikaerosta johtuen osa olympialaisten tv-lähetyksistä tulee päivällä Suomen aikaa. Tokion on kesällä kahdeksan tuntia Suomea aikaa edellä.

Juhlaralliin aiotaan kutsua myös rallin vanhoja mestareita ja voittajia.

Kuvituskuva
Kartanlukija Jorma Pulkkinen keikkui Leo Kinnusen ajaman Porchen takapuskirilla Humalamäen erikoiskokeella vuonna 1977.

Kartanlukija Jorma Pulkkinen keikkui Leo Kinnusen ajaman Porchen takapuskirilla Humalamäen erikoiskokeella vuonna 1977. Kuva: Hans Paul

Jyväskylän MM-rallin apulaisjohtaja Kari Nuutinen vastaan kilpailun reitistä.

Jyväskylän MM-rallin apulaisjohtaja Kari Nuutinen vastaan kilpailun reitistä. Kuva: Petteri Kivimäki

Seuraa uutisia tästä aiheesta