Valtteri Bottaksen ja Lewis Hamiltonin F1-autoissa on nyt ihmeratti - Urheilu | HS.fi
Urheilu

Valtteri Bottaksen ja Lewis Hamiltonin F1-autoissa on nyt ihmeratti

Mercedes-talli hämmensi kilpailijansa etupyörien aurauskulmaa säätävällä rattikeksinnöllään, jonka yksityiskohdat pysyvät salassa.

Lewis Hamilton nousi autoonsa Barcelonan testeissä. Mersun kehittämä ihmeratti kuvassa keskellä.

Lewis Hamilton nousi autoonsa Barcelonan testeissä. Mersun kehittämä ihmeratti kuvassa keskellä. Kuva: ALBERT GEA / Reuters

Julkaistu: 20.2. 19:38

Barcelona

Seitsemättä perättäistä formula 1:n tuplamestaruutta jahtaava Mercedes ei aio päästää haastajia lähelle nykysääntöjen viimeisellä kehityskaudella. Brackleyn miehistö hämmensi kilpailijansa etupyörien aurauskulmaa säätävällä rattikeksinnöllään.

Uutuuden tehokkuus paljastui torstaiaamuna, kun tv-kuvaa välittyi maailmanmestari Lewis Hamiltonin autokamerasta. Ratilla W11-auton eturenkaat kiertyvät tarpeen mukaan ulos- tai sisäänpäin, vedetäänkö täysillä suoralla vai käännetäänkö mutkaan.

Suorilla vähennetään samalla ilmanvastusta, kun mutkissa taas auraamalla leveämmällä asennolla pystytään lämmittämään renkaita sekä parantamaan niiden kestävyyttä.

Kuljettaja tekee muutokset työntämällä rattia eteenpäin tai vetämällä sitä taaksepäin.

Mercedes esitteli kehityssuunnitelmansa kattojärjestö FIA:lle. Tekninen johtaja James Allison tuli yhdessä Hamiltonin kanssa lehdistötenttiin, jossa tivattiin mahdollisista turvallisuuspulmista.

”Oikeastaan meillä ei ole sen suhteen mitään huolia. Säännöt ovat selkeät, miten ohjaussysteemin kuuluu toimia. Olemme tyytyväisiä nähtyämme nyt, miten se toimi radalla”, Allison totesi.

”Meillä on uudesta ideasta syntynyt systeemi autossa. Se tuo vain ylimääräistä ulottuvuutta kuljettajalle ohjaukseen, josta toivomme olevan hyötyä sitten kauden aikana.”

Tekniikkajohtaja oli tietysti haluton valottamaan liikaa DAS-nimen saanutta kehitelmää.

”En kuitenkaan halua sen tarkemmin kertoa, miten ja miksi me sitä käytämme. Sen tiedon pidämme itsellämme.”

Kansainväliseltä medialta ei kauan kestänyt nimetä uusi auto saksankieltä mukailemalla DAS-Autoksi.

Nähtäväksi jää, miten kilpailijat reagoivat tähän keksintöön. Suoralta kädeltä vastalauseita ei ainakaan pystytä tekemään. Toisaalta myös idean kopioiminen vaatisi melkoisesti aikaa.

Hamilton kehaisi erityisesti insinöörien älykkyyttä.

”Takana on vasta yksi aamujakso tällä uutuudella ajamista. On massiivinen ylpeydenaihe olla tässä tiimissä, jossa jokaisella kaudella pyritään tuomaan riittävän nopeasti uutuuksia parantamaan vauhtiamme.”

Omasta puolestaan Hamilton totesi, että siinä missä insinöörit keksivät parannuksia autoon hän pystyy ottamaan niistä kaiken hyödyn ohjaamossa kaiken aikaa paremmalla ajamisellaan.

Hamilton ajoi aamulla 106 kierrosta ja teki myös onnistuneen kisasimulaation.

Valtteri Bottas jatkoi iltapäivällä, mutta suomalaiskuskin ajojakso oli mennyt ihan suunnitelmien mukaan. Hän aloitti pyörähtämällä radalla ja päätti ajamisen pari tuntia etuajassa, kun autoon iski turvatoimia vaatinut elektroniikkavika.

Myös Kimi Räikkösen testipäivä päättyi parikymmentä minuuttia ennen ajan täyttymistä. Alfa Romeosta ei hajonnut mitään, mutta bensiini vain loppui. Tavoilleen uskollisena Räikkönen nappasi nimiinsä testipäivän kärkiajan.

”Testien kierrosajoista ei kannata vetää mitään johtopäätöksiä”, Räikkönen muistutti taas kerran.

Joka tapauksessa onnistunut ajopäivä näytti, että uusi Alfa Romeo on kelpo auto – ja parannettu painos viime vuodesta. Balanssipuolella Räikkönen oli aamusta lähtien suhteellisen tyytyväinen, ja juuri sellaista tunnetta kokenut kuski tietysti aina toivoo ensimmäiseltä päivältä.

Nopein aikakaan ei ollut mikään varsinainen aika-ajoveto. Räikkönen kokeili erilaisia säätöjä ja erilaisia polttoainemääriä. Kun kaiken nyt ammennetuista tiedoista laittaa kohdalleen, vauhti vain paranee.

Torstai oli Räikkösen ainoa ajopäivä tällä viikolla. Hän kiirehtikin saman tien kotiin Sveitsiin perheen luo. Ajamiset jatkuvat ensi keskiviikkona.

Lewis Hamiltonin Mercedeksen ratista tuli puheenaihe Barcelonan testeissä torstaina.

Lewis Hamiltonin Mercedeksen ratista tuli puheenaihe Barcelonan testeissä torstaina. Kuva: ALBERT GEA

Kimi Räikkönen tarjoili ”tulikuumaa kyytiä” Barcelonassa: formula- ja someväki äimisteli huippunopeuksia

Kimi Räikkönen selittää vapautunutta ilmettään: ”Haluaisitko mieluummin nähdä minut ontumassa rampana?”

Onko mikään muuttunut F1:ssä? Lewis Hamilton oli talvitestien avauspäivän nopein, Valtteri Bottas kakkonen

Kimi Räikkönen teki sen taas: erottuu formulakuljettajien yhteiskuvassa hilpeästi edukseen