Suojele meitä mainosvyöryltä, kun Veikkauksen monopoli puretaan - Urheilu | HS.fi
Urheilu|Kolumni

Suojele meitä mainosvyöryltä, kun Veikkauksen monopoli puretaan

Ruotsissa peliyhtiöiden piinaava mainosvyöry on ollut arkipäivää jo jonkin aikaa. Kun Veikkauksen monopoli jonain päivänä murtuu, mainonnan pelisääntöjen olisi hyvä olla selvillä, ettei Suomessa käy samoin, kirjoittaa HS:n urheilutoimittaja Ari Pusa kolumnissaan.

Lain mukaan ulkomaalaiset rahapeliyhtiöt ja nettikasinot eivät saa mainostaa tuotteitaan Suomessa. Kuva: Roni Rekomaa / Lehtikuva

Julkaistu: 27.2. 2:00, Päivitetty 27.2. 13:02

Eurosport näyttää lähetyk­sissään kiitet­tävästi snookeria, joka on koukuttava tv-laji. Tosin joidenkin katso­jien mielestä snookerin seuraa­minen on myös hyvää uni­lääkettä. Eurosportilla on muutenkin urheilua, jota muilta kanavilta ei välttämättä näe suorana.

Valitettavasti Eurosportin mainoskatkot ovat kiusallisen piinaavia. Suurin osa niistä on ulkomailla toimintaansa hallinnoivien nettikasinoiden ja vedonlyöntitoimistojen mainoksia. Yhdellä mainoskatkolla voi nähdä viiden ja jopa kuuden nettipeliyhtiön mainoksia.

Samat mainokset täyttävät mainoskatkot päivästä päivään, lähetyksestä lähetykseen. Ensin toistuvat mainokset ärsyttävät, sitten ne alkavat hölmöydessään naurattaa. Aika pian katsoja oppii vaihtamaan kanavaan, kun entinen formula-ajaja Mika Salo kiidättää pikavoittoja kasinopelaajalle. Jopa Vesa-Matti Loiri on valjastettu nettikasinoiden mainostajaksi. Arrrgh! Kaikkeen hänkin lähtee.

Lain mukaan ulkomaalaiset rahapeliyhtiöt ja nettikasinot eivät saa mainostaa tuotteitaan Suomessa. Viranomaiset ovat kuitenkin voimattomia, koska Eurosportin lähetykset Suomeen tehdään muualla.

Käytännössä tilanne on ongelmallinen koko EU:n alueella. Ohjelmayhtiöt eivät riko toiminnallaan paikallista lakia, eikä niiden tarvitse noudattaa muiden maiden lakeja.

Ruotsissa peliyhtiöiden mainosvyöry on ollut arkipäivää jo jonkin aikaa. Se on osin seurausta lainmuutoksesta, kun Ruotsin pelimonopoli purettiin vuoden 2019 alusta. Yksityiset yritykset saavat myydä rahapelipalveluita, kunhan hankkivat siihen valtiolta lisenssin.

Ruotsissa elettiin todellisuudessa lisenssijärjestelmää jo ennen kuin siihen virallisesti siirryttiin, ja yhtiöt valmistuivat siihen hurjasti markkinoimalla.

Ruotsin rahapelimainonta on noin 14 kertaa suurempi kuin Suomessa.

Lisenssin sääntöjen mukaan mainonnan pitää olla maltillista. Ruotsissa siihen ei ole päästy, kun kukaan ei halua perääntyä ensimmäisenä. Mediayhtiöille monopolin purku oli hyvä asia, koska se on lisännyt niiden mainostuloja. Lehdissä nettikasinoiden mainokset voi aina kääntää ohi, televisiossa siitä seuraa ylimääräistä vaivaa.

Suomessa voidaan olla jonain päivänä samassa tilanteessa kuin Ruotsissa. Niin käy silloin, kun Veikkauksen monopoli murtuu. Kun se päivä joskus väistämättä koittaa, mainonnan pelisääntöjen olisi hyvä olla selvillä, ettei meille käy, kuten naapurissa.

Veikkaus päätti viime vuonna rajoittaa voimakkaasti omaa mainontaansa ja tehdä siihen korjausliikkeitä, kun yhtiön radiomainos herätti pahennusta.

Juttuun täsmennetty tietoa Ruotsia lisenssijärjestelmästä kello 12. Oikaisu 10.3 kello 11.00: Ruotsin rahapelimainonta on noin 14 kertaa suurempi kuin Suomessa, ei 20 kertaa kuten jutussa aiemmin kerrottiin.

Aki Kauppinen on Suomen snookerääni, joka selostaa enemmän kuin kukaan muu – ja vetää hurjan määrän leukoja