Kimi Räikkösen ruokavaliossa turhat hiilihydraatit ovat pannassa: formulatähden kuntovalmentaja kertoo HS:lle, miten Räikkösen ikätoverin kannattaa kuntoilla - Urheilu | HS.fi
Urheilu

Kimi Räikkösen ruokavaliossa turhat hiilihydraatit ovat pannassa: formulatähden kuntovalmentaja kertoo HS:lle, miten Räikkösen ikätoverin kannattaa kuntoilla

Kimi Räikkönen on tehnyt yhteistyötä Mark Arnallin kanssa jo 18 vuotta.

Kimi Räikkönen (vas.) ja Mark Arnall juttelivat Japanin gp:ssä lokakuussa 2008.

Kimi Räikkönen (vas.) ja Mark Arnall juttelivat Japanin gp:ssä lokakuussa 2008. Kuva: Sutton Motorsports / Zumapress.com

Julkaistu: 28.2. 18:30, Päivitetty 29.2. 8:28

Barcelona

Mark Arnall ja Kimi Räikkönen ovat olleet työkaverit 18 vuoden ajan. 44-vuotias brittifysioterapeutti on vastannut ansiokkaasti nyt 40-vuotiaan suomalaistähden iskukyvystä kuntovalmentajana.

Alkamassa on kaksikon toinen kausi Alfa Romeolla. Eikä Räikkösen, 40, motivaatio ainakaan jää fysiikasta kiinni.

”Kaikki on hyvin. Olemme noudattaneet normaalia ohjelmaa. Tammikuun alusta on menty samalla tavalla kuin ennenkin. Mitään ei ole muutettu. Meidän tarvitsee vain mennä samalla lailla talviharjoittelu lävitse ja näin tämä on jatkumoa sille, mitä olemme tehneet viime vuodet ennenkin talvella”, Arnall ruotii.

Kun Räikkönen on vanhentunut, onko harjoittelua säädetty sen mukaan?

”Modifioimme ohjelmaa koko ajan, kun huomaamme, miten joku juttu vaikuttaa. F1-kuljettaja on ikääntyessään samanlainen kuin mikä muukin huippu-urheilija. On treenattava sillä tavalla, että kroppa kestää koossa. Hyvä esimerkki on vaikka tennistähti Roger Federer.”

”Kun nuorena 18–19-vuotiaana urheilija voi vetää rajusti, niin ikääntyessään hänen on keskityttävä enemmän ylläpitävään ohjelmaan. Kimin kanssa meillä tämän stabiliteettin säilyttämiseksi pääpaino on eri osa-alueilla hartioiden, selkärangan ja lantioiden seudulla. Hänelle se toimii hyvin.”

Valtteri Bottas kiitteli, että hänellä oli jo toinen talvi, kun hän on pysynyt koko ajan täysin terveenä.

”Aika lailla sama juttu on Kimilläkin. Hänellä oli vähän yskää tammikuussa, mutta ei mitään sellaista, mikä olisi hidastanut hänen harjoitteluaan sen enempää”, Arnall taustoittaa.

Oma etunsa tuli toista vuotta sitten painomääräysten lieventämisestä.

”Ei se kylläkään vaikuttanut Kimin rutiineihin. Ei hän ole syönyt enempää tai kasvattanut juuri lihaksiaan. Hyvä on, ettei enää vaadita äärimmäisen alhaista painoa. Kimillä on aika hyvä olo nykyisellään, kun tarpeen vaatiessa joustavuutta löytyy.”

Millaisessa kunnossa vuoden 2007 maailmanmestari sitten lähtee tähän kauteen?

”En tiedä, mutta sanoisin, että Kimin kunto on hyvin normaali tähän aikaan vuodesta.”

Helsingin Sanomat kysyi, millaisen millaisen vinkin Arnall antaisi keskivartalosta ja kunnosta huolehtimiseen tavalliselle 40-vuotiaalle suomalaismiehelle, jotta hän voisi sanoa harjoittelevansa kuin Kimi?

”Ei kukaan tavallinen sen ikäinen mies voisi väittää treenaavansa kuin Kimi. Täytyy muistaa, että jos olet aivan tavallinen normaali nelikymppinen, et kyllä siitä vaan pysty treenaamaan samassa määrin kuin hän tekee. Siihen ei vaan pysty. Se kunto täytyy rakentaa, ja paiskia kovasti töitä sen eteen”, Arnall kuittaa.

”En pysty lyhyesti edes listaamaan, mitä kaikkea hän tekee fysiikkaansa eteen. Mutta aloitetaan vaikka ohjeesta, että kaikki roskaruoka on jätettävä pois ja keskityttävä syömään paljon vihanneksia ja rasvatonta lihaa. On vältettävä turhia hiilihydraatteja, kuten valkoisesta jauhosta leivottuja leipiä, ja vältettävä turhia sokereita, kuten kevytlimonadeja.”

”Itse harjoittelemiseen neuvosta käy, että jos et treenaa, niin aloita. Ihan vaan niin, että hengästyy. Jos sitten käyt jo päiväkävelyllä, ala hölkätä. Jos käytät soutulaitetta, rankenna vähän systeemejä ja jos teet jo tehoharjoituksia, lisää siihenkin intensiteettiä. 40-vuotiaalle tämä olisi nopein konsti päästä siihen harjoitustahtiin. On kuitenkin mahdotonta sanoa noin yleisesti, mikä sopii kenellekin”, Arnall setvi.

Koronavirus­karanteenit olisivat Valtteri Bottaksen painajainen: ”Turha sitä on silleen miettiä”