Toyotan tallipäällikkö Tommi Mäkinen huolissaan rallin MM-sarjasta: ”Ei pysty sanomaan, miten tulevaisuus menee” - Urheilu | HS.fi
Urheilu|Ralliautoilu

Toyotan tallipäällikkö Tommi Mäkinen huolissaan rallin MM-sarjasta: ”Ei pysty sanomaan, miten tulevaisuus menee”

Rallin säännöt muuttuvat vuonna 2022, kun laji siirtyy hybridiaikaan. Mäkisen mukaan se ei välttämättä pienennä lajin kustannuksia. Säästöjen kannalta parasta olisi vähentää MM-rallien lukumäärää.

Toyotan tallipäällikkö Tommi Mäkinen onnitteli Ott Tänakia Jyväskylän MM-rallin voitosta kesällä 2019. Kuva: Roni Rekomaa / Lehtikuva

Julkaistu: 6.4. 2:00, Päivitetty 6.4. 7:24

Ralliautoilun MM-sarjan säännöt muuttuvat vuonna 2022, mutta kuinka paljon ne oikeasti säästävät kustannuksia, kuten niiden on tarkoitus?

Ralliautoilu ei muutenkaan ole tulevaisuudessa ehkä paras keino markkinoida autoja. Laji itsessään ei kuole, mutta sen asema maailmanlaajuisena lajina voi muuttua, jos tehtaat eivät enää sijoita MM-sarjaan.

”Ralli on tehtaille ei-välttämätöntä markkinointia, joka maksaa aika paljon”, Toyotan tallipäällikkö Tommi Mäkinen huokaa kotonaan Puuppolassa.

Rallin MM-sarja on muun urheilun tapaan nyt täysin pysähdyksissä.

MM-sarjan pitäisi jatkua vasta heinäkuussa Keniassa Safari-rallissa, mutta jo nyt on kuulunut äänenpainoja, ettei sinne haluta koronaviruspandemian takia vielä lähteä.

Safari-rallin jälkeen vuorossa on Jyväskylän MM-ralli elokuussa.

”Voi olla, ettei kellään ole kohta mitään, kun on tällainen tilanne”, Mäkinen sanoo.

Nykysuunnitelman mukaan rallin MM-sarja siirtyy osin hybridiaikaan vuonna 2022. Erikoiskokeiden väliset siirtymätaipaleet ajetaan sähköllä, muuten käytetään polttomoottoria.

Muutoksia on paljon moottoreista vaihteistoon ja voimansiirtoon.

”Konseptin pitäisi muuttua halvempaan suuntaan, kun hybridit tulevat mukaan. Hybridi maksaa kuitenkin paljon”, Mäkinen sanoo.

Hybridiaikakaudella nykyisiä WRC-luokan autoja kutsutaan Rally1-luokan autoiksi.

Hinnaltaan ja tekniikaltaan uudet autot ovat lähempänä nykyisiä R5- kuin WRC-autoja. R5-autoilla ajetaan MM-sarjassa alemmissa WRC2- ja WRC3-luokissa.

Toyotalla ei ole muiden WRC-tallien tapaan omaa R5-projektia – ainakaan vielä.

”Aikataulu on todella tiukka. Operaatiot ovat koko ajan käynnissä”, Mäkinen sanoo.

Hybriditeknologiaa hyödyntävät moottorit perustuvat nykyisten WRC-autojen voimanlähteisiin, eli tehokkuudesta ei tingitä.

Tavallisen katsojan silmissä muutos voi näkyä siinä, että autot voivat hypätä ilmaan ja kulkea herkemmin poikittain kuin ennen. Myös nopeudet saattavat laskea, mutta sitä on vielä vaikea sanoa.

 ”Koronaviruksen vaikutukset ovat rankat, mutta ei tiedetä, kuinka rankat.”

Mäkinen on pohtinut paljon lajin kustannuksia. Hän kannattaa ajatusta, että MM-sarjaa jatkettaisiin nykyisillä autoilla. Myös MM-rallien määrää voisi pienentää.

”Huvittavaa, että Hyundai-tallin pomo oli vihdoin päätynyt samaan kuin minä. Kaksitoista kisaa olisi passeli”, Mäkinen sanoo.

Tällä kaudella kalenterissa piti alkujaan olla neljätoista osakilpailua, mutta Chilen MM-ralli peruttiin. Nyt on saatu ajettua vasta kolme osakilpailua.

”Asiat eivät natsaa keskenään, kun pitää samaan aikaa säästää kustannuksia ja rakentaa kokonaan uutta”, Mäkinen sanoo.

Julkisuudessa on puhuttu, että Rally1-auton hintakatto olisi noin 500 000 euroa. WRC-auto maksaa noin miljoona euroa, jopa enemmän.

”Onko edes realismia pohtia hintarajaa? Miten se lasketaan? Auto on vain osa kustannuksista. Se ei ole koko totuus asiassa”, Mäkinen sanoo.

Ralliauto ei toimi ilman testejä, ja ne lisäävät kustannuksia huomattavasti.

Toyotalla ajava nuori Kalle Rovanperä on Suomen rallin ykköslupaus. Kuva: Alfredo Estrella / AFP

Kansainvälisen autoliiton FIA:n uusimmissa säännöissä on merkintä, että uuden auton testaamiseen talleilla on käytössä 30 ylimääräistä testipäivää.

”Nyt on valtavat paineet kaikilla. Olisin pitänyt vanhan pohjan. Nykyautoilla on valtava määrä testikilometrejä takana”, Mäkinen toteaa.

Selvää on, että kaikki kolme rallitallia, Ford, Hyundai ja Toyota, joutuvat tekemään valtavan satsauksen, että ne saavat autot lähtöviivalle vuodeksi 2022.

Mäkisen mukaan autourheilu ei ole vielä koskaan ollut yhtä suurten haasteiden edessä kuin nyt.

”Koronaviruksen vaikutukset ovat rankat, mutta ei tiedetä, kuinka rankat. Ei pysty sanomaan, miten tulevaisuus menee.”

Näin WRC-autot muuttuvat 2022

Autoissa siirrytään hybriditeknologiaan. Erikoiskokeet ajetaan polttomoottorilla, siirtymät sähköllä.

Autojen ulkonäkö säilyy jokseenkin samana.

Voimansiirtoa ja jousitusta yksinkertaistetaan.

Uudistusten tavoitteena on kustannusten lasku ja ekologisuus tinkimättä merkittävästi suorituskyvystä.

Luitko jo nämä?

Luetuimmat - Urheilu

Luetuimmat

Uusimmat