Huipulla hyvään aikaan - Urheilu | HS.fi

Marcus Grönholma maalaa kuntosalin kattoa kauppakeskus Strandissa Inkoossa. Kuntosalista aukeaa ulos harvinainen merimaisema.

Huipulla hyvään aikaan

Koronaviruksen aikana rallin kaksinkertaisella maailmanmestarilla Marcus Grönholmilla on aikaa maalata kuntosalinsa seiniä ja kattoa. Samalla hän pohtii tulevaisuuttaan oman rallitallinsa päällikkönä ja pelkää, että autourheiluun voi tulla pitkä taantuma.

Julkaistu: 16.4. 2:00, Päivitetty 16.4. 14:25

Inkoo

”Pitäisi olla kunnon telineet, eikä tikapuut. Onneksi salin isäntä on hyvä tuttuni”, Marcus Grönholm virnistää, kun hän kapuaa maalaamaan kuntosalinsa kattoa.

Rallin kaksinkertaisella maailmanmestarilla ja kauppakeskusyrittäjällä on nyt aikaa maalauspuuhiin. Kuntosalin isäntäkin on tuttu – Grönholm omistaa paikan.

Suomessa ei taida olla toista samanlaista kuntosalia, josta aukeaa yhtä hieno merimaisema.

Täällä kelpaa nostaa puntteja, polkea kuntopyörää ja kohentaa kuntoaan sitten, kun koronavirusepidemia on jonain päivänä ohi. Nyt salissa häärii vain maalari.

”Joku on kysynyt, miksen laittanut tälle paikalle ravintolaa. No, silloin en olisi saanut alakerran ravintolalle terassia”, Grönholm sanoo ja jatkaa sutimista.

Ajatuksen merimaisemallisesta kuntosalista Grönholm sai aikanaan Uudessa-Seelannissa, jossa hän kävi treenaamassa hotellinsa kuntohuoneessa.

 ”Aina välillä tulee tunne, että alan treenata.”

Viimeisen täyden vuoden rallin MM-sarjassa Grönholm ajoi 2007. Sen jälkeen hän siirtyi yrittäjäksi ja perusti Inkooseen kauppakeskuksen, Strandin.

Kuntosalia käyttää noin 300 asiakasta. Kausikortteja ostetaan paljon joululahjaksi. Grönholm kertoo olevansa laiska harjoittelemaan.

”Aina välillä tulee tunne, että alan treenata. Ensi talven tavoitteena voisi olla, jos hiihtäisi yhden pitkän matkan kisan. En ole ilmoittautunut, mutta Marcialonga kiinnostaisi”, Grönholm viittaa 70 kilometrin massahiihtoon Italiassa.

Maailmanmestariksi Grönholm ajoi Peugeot’lla vuosina 2000 ja 2002. Vuonna 2005 hän ajoi samassa tallissa MM-pronssia ja vuosina 2006 ja 2007 MM-hopeaa Fordilla.

Viime vuosina suomalaiset ovat voineet vain haaveilla moisesta menestyksestä. Grönholmin jälkeen kukaan muu suomalainen ei ole voittanut maailmanmestaruutta.

Kalle Rovanperässä on ainesta seuraavaksi suomalaismestariksi”, Grönholm sanoo Toyota-tallin 19-vuotiaasta kuljettajasta.

Kauppakeskuksen Grönholm perusti rallista saamillaan tienesteillään. Hänen aikanaan ajajilla oli hyvät ajat. Huippujen palkat laskettiin miljoonissa.

”Parhaimpina vuosina palkkani oli useita miljoonia. Sen tarkemmin en viitsi palkoista puhua”, Grönholm sanoo.

Skotti Colin McRae ja Ford tekivät elokuussa 1998 palkkasopimuksen, joka vaikutti kaikkiin tuleviin huippukuljettajien palkkoihin ja tallineuvotteluihin.

McRaen palkkapyyntö oli kolme miljoonaa puntaa, noin 3,4 miljoonaa euroa. Se oli kaksi kertaa niin paljon kuin suurin siihen mennessä maksettu ralliajajan vuosipalkka.

Ford kuitenkin suostui pyyntöön ja kaikkien yllätykseksi julkisti summan.

”McRae nosti palkkatasoa. Hän pani standardin aika korkeaksi”, Grönholm sanoo.

Noista ajoista ralliajajien palkat ovat tulleet alaspäin. Osa palkasta kertyy tuloksista ja bonuksista.

”Olin huipulla hyvään aikaan”, Grönholm sanoo kahvilla kauppakeskuksen alakerrassa.

 ”Joka puolelta lyötiin, ja sitten yhtäkkiä natsasi.”

Marcus Grönholm haaveili kauppakeskus Strandin rantaan Inkoossa asuntomessuja vuodelle 2022, mutta kiittelee nyt, että luopui ajatuksesta. ”Olisi ollut iso työ markkinoida asuntoja näinä aikoina.”

Kesti vuosia ennen kuin Grönholm pääsi nauttimaan työnsä tuloksista. Ensimmäiset vuodet rallissa olivat vaikeita. Moni kisa meni piloille ulosajon, yliyrittämisen tai hätäilyn takia.

”Joka puolelta lyötiin, ja sitten yhtäkkiä natsasi”, Grönholm muistelee uransa alkutaivalta 1990-luvulla.

Ilman rallia Grönholm olisi todennäköisesti jatkanut isänsä jalanjäljillä maanviljelijänä Kirkkonummella. Isä Ulf Grönholm kuoli Hankirallin viimeistelyharjoituksessa, kun hän törmäsi yöllä valot sammutettuina olleeseen aura-autoon helmikuussa 1981.

”Ralliura meni kaiken kaikkiaan taloudellisesti hyvin. Muuten minulla ei olisi mahdollisuutta rakentaa kauppakeskusta”, nyt 52-vuotias Marcus Grönholm kertoo.

Grönholm korostaa, että siirtyminen huippu-urheilijasta yrittäjäksi ei ole ollut helppoa. Kauppakeskus ei ole kultakaivos.

”Minun bisnekseni ovat kyllä huonoja. Kesällä on vilkasta, talvella rauhallista. En ole menettänyt rahaa, mutta on saanut tehdä töitä ja tarttua itse hommiin. En sitä pelkää.”

Kaksi vuotta sitten Grönholm suunnitteli kauppakeskuksen rantaan kuuden hehtaarin aluetta asuntomessuille.

”Tuntuu, että tästä tulee vielä hyvä juttu. Merinäköala ja palvelut ovat lähellä”, Grönholm sanoi silloin.

Asuntomessut piti avata vuonna 2022, mutta nyt suunnitelma on jäissä, vaikka alueen kaava on hyväksytty.

Grönholm on tyytyväinen, että asuntomessuhanke raukesi. Koronaviruksen takia asuntojen myyminen etukäteen olisi voinut olla mahdoton tehtävä.

”Aloin miettiä aikataulua viime syksynä. Oikeasti olen tyytyväinen, että meni näin. Olisin pulassa, jos asuntoja pitäisi markkinoida nyt. Olen satsannut paljon rahaa suunnitteluun, arkkitehteihin ja selvityksiin. En ole luovuttanut”, Grönholm sanoo.

Grönholm ja Inkoon kunta neuvottelevat sopimuksesta alueen jatkotoimenpiteistä.

 ”Harmittaa, että juuri nyt tuli korona, kun jätkät olivat nousemassa.”

Isä ja poika, Marcus ja Niklas Grönholm istahtivat samaan autoon keväällä 2016. Auto oli sama, jolla Marcuksen isä ja Niklasen isoisä Ulf Grönholm aikanaan ajoi.

Kauppakeskus- ja kuntosaliyrittäjää on pitänyt kiireisenä myös oman GRX-tallin pyörittäminen.

Tallissa on kaksi ralliautoilijaa, Jari Huttunen ja Emil Lindholm, ja kaksi rallicrossajajaa, oma poika Niklas Grönholm ja venäläinen Timur Timerzianov. Lisäksi kolmas rallicrossauto on ollut vuokralla.

Huttunen ja Lindholm ottivat helmikuussa kaksoisvoiton Ruotsin MM-rallissa WRC3-luokassa. Molemmat ovat yksityiskuljettajia ilman tehdaspaikkaa.

Niklas Grönholm sijoittui viime kaudella MM-sarjassa neljänneksi. Hän voitti päätöskisan Etelä-Afrikassa mutta joutui pitämään kaudella taukoa umpisuolen puhkeamisen takia.

Rallin MM-sarja on keskeytetty, ja rallicrossin MM-sarjan oli määrä alkaa ensi viikonloppuna, mutta alkua on siirretty hamaan tulevaisuuteen.

”Harmittaa, että juuri nyt tuli korona, kun jätkät olivat nousemassa. Pelkään, että autourheiluun voi tulla monen vuoden taantuma. Sponsorit eivät voi panna rahaa peliin, kun ne joutuvat itse lomauttamaan”, Grönholm pohtii.

Grönholm hoitaa ajajille kalustoa ja kerää omilla suhteillaan sponsorirahaa.

”Tsempataan, ei luovuteta. En pysty auttamaan enempää.”

Ennen koronavirusta Grönholmilla oli paljon ajotehtäviä yritysten tapahtumissa.

Kutsuvieraat istuivat mielellään hänen viereensä ja nauttivat vauhdista. Nyt tapahtumat ovat pysähdyksissä.

 ”Olisi pitänyt panna vilkku vasemmalle ja lähteä kotiin.”

Marcus Grönholmin viimeinen MM-ralli päättyi keskeytykseen helmikuussa 2019 Ruotsissa.

Helmikuussa 2019 Grönholm osallistui Toyotalla Ruotsin MM-ralliin, joka jäi hänen viimeiseksi viralliseksi kisakseen.

Ralli lähti väärille urille jo perjantaina, kun hän ajoi kolme kertaa lumipenkkaan.

”Olisi pitänyt ajaa, kuten oli sovittu, eikä hosua. Olisin ollut kirkkaasti kymmenen joukossa, jos olisin vain ajanut rallin läpi. Rallin piti olla hauska juttu, kun se oli 50-vuotisjuhlakisani”, Grönholm kertoo.

Hän muistaa sanoneensa kartanlukijalleen Timo Rautiaiselle jo ensimmäisen varsinaisen erikoiskokeen jälkeen, että ”tästä ei tule mitään”.

”Olisi pitänyt panna vilkku vasemmalle ja lähteä kotiin.”

Et siis enää ajaa rallia, vaikka vielä saisit jostain hyvän auton ja kaluston?

”En lähde yrittämään uudestaan.”

 ”Pyysivät, että jos ajaisin pyrähdyksen Harjulla.”

Vuonna 2007 Marcus Grönholm juhli Suomen MM-rallin voittoa Jyväskylässä jo seitsemännen kerran.

Grönholm voidaan kuitenkin nähdä ensi elokuussa Harjun yleisöerikoiskokeella Jyväskylän MM-rallissa.

Jyväskylässä ajetaan 70-vuotisjuhlakilpailu. Vanhoja mestareita kutsutaan paikalle. Grönholm on voittanut Jyväskylässä (entinen Suurajot) seitsemän kertaa, saman verran kuin Hannu Mikkola.

”Pyysivät, että jos ajaisin pyrähdyksen Harjulla. Yksi ajatus on, että ajaisin samalla Lancialla, jolla ajoin ensi kerran Suurajoissa 1989. Tai sitten vuoden 1988 Opel Asconalla, jolla ajoin junnujen SM-sarjaa.”

Lancia on ”pikkujuttuja” vaille ajokunnossa, Opel on rakenteilla.

”Siitä tulee hieno”, Grönholm sanoo eikä tarkoita kuntosalin kattoa, vaikka sekin näyttää maalauksen jälkeen hyvältä.

Marcus Grönholm

Syntynyt helmikuussa 1968 Kauniaisissa.

Ralliautoilun kaksinkertainen maailmanmestari Peugeot’lla vuosina 2000 ja 2002.

Yhteensä 150 MM-rallia, joissa 30 voittoa ja 62 palkintopallisijaa.

Ensimmäinen MM-voitto Ruotsissa vuonna 2000.

Kauppakeskusyrittäjä Inkoossa.

Oma GRX-talli rallicrossin MM-sarjassa.

Kolme lasta ja yksi lapsenlapsi.

Luetuimmat - Urheilu

Luetuimmat

Uusimmat