Satojen miljoonien työmaa - Urheilu | HS.fi

Tampereen yliopiston viereen valmistuvan Uros Live -areenan voi tulevaisuudessa nähdä etelästä tullessa paljon tätä kauempaakin.

Satojen miljoonien työmaa

Tampereen kohuttu Uros Live nousee vauhdilla, muttei silti aikataulussa. HS vieraili uuden monitoimiareenan työmaalla helteisenä kesäpäivänä.

Julkaistu: 17.6. 2:00, Päivitetty 17.6. 14:39

Nimellään porua ja hämmästystä aiheuttanut Uros Live -areena rakentuu Tampereen keskustaan tasaisen vauhdikkaasti. Nopealle toiminnalle on myös tilausta. Areenan rakentaminen on yhä useita kuukausia jäljessä alkuperäisestä aikataulusta.

Projektijohtaja Rauno Kulmala SRV:ltä kertoo, että aikataulusta jäätiin jälkeen kannen rakentamisessa. Junanradan päälle rakentaminen osoittautui Kulmalan mukaan paljon työläämmäksi kuin ajateltiin.

Areenan rungon pystytys aloitettiin tämän vuoksi kaksi ja puoli kuukautta myöhässä. Kulmala myöntää, ettei kannen rakentamisessa syntynyttä viivettä ole saatu kurottua kiinni.

Aivan kannen ja modernin areenakompleksin vieressä on vanha suojeltu puutalo.

Mikko Torppisto asentaa paahtavan auringon alla areenan kattopalkkien liitosruuveja.

Roland Granholm moukaroi valtavien kattopalkkien pultteja paikoilleen.

Alkuperäisen suunnitelman mukaan Kansi ja areena -hankkeen ensimmäisen vaiheen tulisi olla valmis vuoden 2021 jälkimmäisellä puoliskolla.

Tamperelaisjoukkueiden Ilveksen ja Tapparan toiveena on ollut syksyn Liiga-kauden aloittaminen kannen uudessa areenassa. Keväällä vuorossa ovat puolestaan jääkiekon MM-kisat.

Suomen vanhimmassa jäähallissa Hakametsässä saatetaan kuitenkin nähdä liigakiekkoa vielä syksyllä 2021, ja kotiareena vaihtuisi vasta kesken kauden.

Lue lisää: Helsinki hävisi kilpailun Suomen ensimmäisestä jäähallista: Mitä legendaariselle Hakametsälle tapahtuu nyt?

Uros Liven toimitusjohtaja Marko Hurme kertoo, että aikatauluista käydään jatkuvasti keskusteluja päävuokralaisten Ilveksen ja Tapparan sekä areenan muiden toimijoiden kanssa. Hurme toteaa, että tarkemman aikataulun pitäisi olla selvillä lähiaikoina.

Projektijohtaja Rauno Kulmala (vas.) ja areenan toimitusjohtaja Marko Hurme näyttävät arvionsa siitä, mihin kentän pinta tulee valmiissa areenassa asettumaan.

HS vieraili rakennustyömaalla maanantaina, joka oli yksi muutenkin lämpimän alkukesän kuumimmista päivistä. Projektijohtaja Kulmala kertoo, ettei sään voi yksiselitteisesti sanoa nopeuttaneen tai hidastaneen töiden etenemistä.

”On toki hyvä, ettei ole satanut tai tuullut kovaa. Sade hidastaa rakentamista, ja kovalla tuulella nostureiden käyttö vaikeutuu. Toisaalta korkeat lämpötilat aiheuttavat haasteita muun muassa betonivaluille”, Kulmala toteaa.

Myöskään tilanne koronaviruspandemian suhteen ei ole aiheuttanut suuremmin ylimääräisiä viivästyksiä, vaikka se onkin lisännyt tarvetta tarkemmalle ennakkosuunnittelulle ja erilaisille järjestelyille. Työaikoja ja taukoja on porrastettu ja sosiaalitiloja lisätty väljemmän käytön mahdollistamiseksi.

Työntekijöiden testauksissa paljastui yksi positiivinen testitulos yhden alihankkijan työnjohtajalta. Tartuntaketjut selvitettiin, ja altistuneiden testit osoittautuivat negatiivisiksi.

Pääsisäänkäynnin julkisivun lasitus on jo edennyt, mutta päälle tulee vielä ulkomuotoa selvästi muuttava alumiinirakenne.

Areenan yläkatsomo alkaa hiljalleen muotoutua. Taustalla on 17-kerroksinen Wallesmanni-tornitalo.

Kaikenlainen huoltoliikenne tulee kulkemaan eteläpäädyn kautta. Tällä hetkellä siltaa pitkin työmaalle tulee kymmeniä rekkoja päivässä.

Areenan kaikenlaisiin osa-alueisiin on pyritty hakemaan inspiraatiota ympäri maailmaa sijaitsevilta tapahtumapaikoilta. Yhtenä esimerkkinä keskustelussa esiin nousee englantilaisen jalkapallojoukkueen Tottenham Hotspurin uusi kotistadion, joka edustaa monin tavoin alan kuumimpia trendejä.

”Tottenhamin stadionin palveluelementeissä on monia asioita, joita me pyrimme toteuttamaan”, Hurme sanoo.

Yhtäläisyyksiä on muun muassa siinä, että molemmilta areenoilta löytyy oma pienpanimo, mikä on koko maailman mittapuulla yhä harvinaisuus. Tampereen areenan panimo toimii yhteistyössä Hartwallin sekä ravintolapalvelut tuottavan Noho Partnersin kanssa.

Tottenhamin stadionilla on pystytty toteuttamaan onnistuneesti myös kahden pelialustan vaihtomekanismi, jossa jalkapallo-otteluissa käytettävä luonnonnurmi liukuu katsomorakenteiden alle NFL:n käyttämän tekonurmen tieltä. Hurme kertoo, että Uros Liveen tutkitaan muun muassa kaukalon purkamiseen erilaisia vaihtoehtoja, joilla siirtymää jääkiekkoareenasta muuhun käyttöön pystyttäisiin vauhdittamaan.

Sisääntuloväylistä ja areenaan saapumisesta puhuttaessa Hurme mainitsee Las Vegasissa sijaitsevan T-Mobile Arenan, jolla pelaa myös paikallinen NHL-joukkue Golden Knights.

”Kaikesta ei kuitenkaan kannata ottaa mallia. Lipun ostamiseksi piti ladata kolme sovellusta, enkä siltikään ollut varma onko minulla lippu”, Hurme kertoo.

Syksyllä rakentamisen pitäisi olla jo siinä vaiheessa, että areenan ylle nousee suurista norjalaisista elementeistä rakennettava katto. Katon rakentamisen on suunniteltu alkavan viikolla 33, eli elokuun toisella kokonaisella viikolla.

Samaisen suunnitelman mukaan areenan istuinten asentaminen alkaisi ensi vuoden maaliskuussa.

Suunnitelmat ovat kuitenkin vain suunnitelmia, ja aikatauluihin voi tulla erilaisia mutkia matkaan. Vielä tässä vaiheessa on siis mahdotonta sanoa, milloin tarkalleen Tampereella päästään ensimmäistä kertaa kävelemään kantta pitkin uutuuttaan kiiltävään areenaan.

Kannen ali kulkee päivittäin jopa 150 junaa. Junamatkustajilta areena saattaa jäädä helposti huomaamatta, sillä se sijaitsee suoraan junaradan yllä.

Areenat|Suomessa alkaa isojen areenojen vuosikymmen: Turku otti aikalisän jättihankkeessa

Historia|Helsinki hävisi kilpailun Suomen ensimmäisestä jäähallista: Mitä legendaariselle Hakametsälle tapahtuu nyt?

Luetuimmat - Urheilu