Paalupaikalle ajanut Valtteri Bottas kehui talliaan ja sai rengasvalmistajalta erikoispalkinnon, Kimi Räikkönen ja Sebastian Vettel aloittivat kautensa surkeasti - Urheilu | HS.fi
Urheilu|Formula 1

Paalupaikalle ajanut Valtteri Bottas kehui talliaan ja sai rengasvalmistajalta erikoispalkinnon, Kimi Räikkönen ja Sebastian Vettel aloittivat kautensa surkeasti

Bottas kukisti tallikaverinsa Lewis Hamiltonin 12 tuhannesosan erolla.

Valtteri Bottas oli formula 1 -kauden ensimmäisten aika-ajojen nopein kuljettaja. Paalupaikka on Bottakselle uran 12:s.

Julkaistu: 4.7. 17:07, Päivitetty 4.7. 18:31

Formula ykkösten Itävallan gp-kisojen näyttämö, Spielbergissä sijaitseva Red Bull Ring, sopii nopeana ratana täydellisesti Mercedeksen suomalaiskuljettajalle Valtteri Bottakselle.

Bottas ajoi lauantaina radalla jo kolmannen paalupaikkansa neljään vuoteen. Ensimmäinen lähtöruutu on täydellisen startin viimein käynnistyvälle F1-kaudelle saaneelle Bottakselle F1-uran 12:s.

”Tuntuu todella hyvältä. Olen kaivannut tätä tunnetta aika-ajojen jälkeen: on jotain erityistä, kun kätesi tärisevät sen jälkeen kun olet puskenut autosi aivan äärirajoille”, Bottas sanoi aika-ajojen jälkeen kolmen parhaan kuljettajan lehdistötilaisuudessa.

”Tallimme teki uskomatonta työtä. Näytämme olevan omassa sarjassamme tällä hetkellä.”

Bottas oli oikeassa, sillä Mercedes-kuljettajat olivat Spielbergissä odotetun vahvoja verrattuna kilpailijatallien kuljettajiin.

”On erittäin vaikuttavaa nähdä tämä [vauhti], ja olen vaikuttunut tallin ja tehtaan työstä, sillä auto on todella uskomaton ajaa. Tulos tänään oli hyvä, mutta huominen on se, joka ratkaisee”, Bottas sanoi.

Suomalaiskuljettaja on onnistunut ajamaan paalupaikalta startattuaan neljä gp-voittoa ja viisi kakkossijaa. Vähempään hän ei voi olla tälläkään kertaa tyytyväinen, sen verran vakuuttavaa on Mercedesten vauhti ollut koko viikonlopun ajan.

Paalupaikastaan Bottas sai rengasvalmistaja Pirelliltä palkinnoksi erityisen pienoisrenkaan.

”Bottas vie ainutlaatuisen Pole Position Award -palkinnon, joka on suunniteltu erityisesti kauden avauskisaa varten, ja jonka sateenkaariraidat välittävät We race as one -viestiä”, Pirelli kirjoitti Twitter-tililleen.

We race as one on kampanja, joka taistelee rasismia ja eriarvoisuutta vastaan.

Bottaksen tallikaveri, kolme peräkkäistä MM-titteliä vienyt kuusinkertainen maailmanmestari Lewis Hamilton pääsi aika-ajoissa aivan suomalaisen tuntumaan. Kaksikon välille jäi eroa lopulta vain 12 sekunnin tuhannesosaa.

”Mahtavaa työtä Valtterilta tänään”, Hamilton kehui.

Myös brittikuljettaja antoi vahvan tunnustuksen tallinsa työlle. Ylivoima oli suorastaan häkeltävää, sillä kolmosruutuun ajanut Red Bullin Max Verstappen jäi Mercedes-kaksikosta yli puoli sekuntia.

”Näytämme vuosi toisensa jälkeen olevamme edelleen paras tiimi”, Hamilton ylisti.

Verstappen ei harmitellut lehdistötilaisuudessa kolmossijaansa, vaan totesi tuloksen olleen hyvä tallille, joka käytti aika-ajoissa erilaisia renkaita kuin muut.

”Huomenna tulee olemaan hieman lämpimämpi sää kuin tänään, ja se tulee olemaan meille eduksi. Mercedes on tällä hetkellä eri tasolla, mutta katsotaan huomenna, miten käy”, katseensa sunnuntain kisaan kääntänyt hollantilainen sanoi.

”Meillä ei ole mitään hävittävää.”

Toisen suomalaiskuljettajan Kimi Räikkösen kausi alkoi murheellisissa merkeissä. Räikkönen oli Alfa Romeollaan aika-ajojen ensimmäisessä vaiheessa vasta 19:s ja putosi jatkosta.

Räikkösen takaa sunnuntain kilpailuun starttaa vain Williamsin Nicholas Latifi. Tallina Alfa Romeo oli lauantain aika-ajojen huonoin, sillä Räikkösen tallikaveri Antonio Giovinazzi sijoittui pykälän suomalaiskonkaria korkeammalle.

Aika-ajojen suurin yllätys oli Sebastian Vettelin putoaminen kärkikymmeniköstä. Ferrari-kuljettaja jäi 11:nneksi ja karsiutui katastrofaalisesti aika-ajojen viimeisestä vaiheesta.

”On selvää, että tämä oli yllätys. Luulimme, että meillä olisi mahdollisuuksia hieman parempaan”, Vettel sanoi Autosport-lehden mukaan.

”En ollut täysin tyytyväinen autoon. Se yliohjautui hieman enemmän kuin olisin halunnut.”

Lauantai oli muutenkin pettymysten päivä Ferrarille. Viimeisenä kuljettajana aika-ajojen päätösosioon noussut Charles Leclerc jäi seitsemänteen lähtöruutuun lähes sekunnin Bottakselle hävinneenä.

Bottaksen 12:s

Valtteri Bottas ajoi lauantaina Itävallassa formula 1 -uransa 12:nnen paalupaikan.

Edellisen kerran Mercedes-kuljettaja oli aika-ajojen nopein Yhdysvaltain gp:ssä marraskuun 2019 alussa.

Ensimmäistä kertaa Bottas oli paalulla huhtikuussa 2017 Bahrainin gp:ssä.

Itävallan gp:n nopea rata sopii Bottakselle mainiosti: lauantain paalupaikka oli hänelle kolmas neljään vuoteen.

Spielberg on ainoa paikka, jossa 2017, 2018 ja 2020 paalulle ajaneella Bottaksella on enemmän kuin yksi paalupaikka.

Lisäksi Bottas on ajanut kahdeksalla radalla yhden paalupaikan.

11 edellistä paalupaikkaa ovat tuoneet Bottakselle neljä voittoa, viisi kakkossijaa ja yhden kolmossijan. Lisäksi tilastoissa on yksi keskeytys.

Formula 1|Tästä on kyse DAS-järjestelmässä: F1-viikonlopun puheenaiheeksi noussut keksintö mahdollistaa rengaskulman säädön ja vähentää renkaiden kulumista

Formula 1|Tuomaristo hyväksyi Mercedeksen ohjauskeksinnön, kilpailijan pomo kehuu DAS-järjestelmää nerokkaaksi

Formula 1|Red Bull jätti protestin Mercedeksen kohutusta ohjausjärjestelmästä, joka siivitti autot perjantaina ylivoimaiseen nopeuteen

Formula 1|Formula ykköset ovat kehittyneet surman­loukuista radalla kiitäviksi tieto­kone­peleiksi: Suomen formula­tähdet Mika Häkkinen, Valtteri, Bottas, Mika Salo ja Kimi Räikkönen kertovat, mikä kuninkuus­luokan kilpa-autoissa on muuttunut

HS-analyysi|Kimi Räikkönen joutuu raapimaan usein niskaansa vihdoin alkavalla F1-kaudella, mutta kuoriutuuko Valtteri Bottaksesta kolmas kovempi versio? HS esittelee F1-kauden tallit, autot ja kuljettajat

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Luetuimmat - Urheilu