Niclas Grönholm debytoi rallin MM-sarjassa: ”Turha odottaa mitään huippusuorituksia” - Urheilu | HS.fi

Niclas Grönholm debytoi rallin MM-sarjassa: ”Turha odottaa mitään huippusuorituksia”

Kolmannen polven kuljettaja pitää rallia kuninkuuslajina.

3.12.2020 18:58

Ralliautoilun kaksinkertaisen maailmanmestarin Marcus Grönholmin poika Niclas ajaa loppuviikon aikana ensimmäisen MM-rallinsa.

24-vuotias Niclas Grönholm on kilpaillut viime vuosina rallicrossin MM-sarjassa, mutta nyt kyseessä on ainakin kertaluontoinen visiitti toisen lajin huipulle.

Grönholm on ralliautoilussa noviisi, sillä kyseessä on vasta nuoren miehen neljäs kokonainen rallikilpailu.

”Ei minulla ole mitään tavoitteita. Ihan lähdetään vaan nauttimaan ja koetetaan pysyä tiellä. Yritetään pitää hauskaa. Se on ihan selvää, että ei minun rallikokemuksellani voi taistella mistään hyvistä sijoituksista”, Grönholm sanoo.

Kauden viimeisessä MM-rallissa Monzassa iso osa erikoiskokeista ajetaan F1-radan ympäristössä, mutta mukana on myös soraosuuksia. Sen pitäisi sopia hyvin kolme osakilpailuvoittoa rallicrossin MM-sarjassa saavuttaneelle Grönholmille.

”Kokemuksen puute on vain kylmä fakta, joten turha odottaa mitään huippusuorituksia. Toki radalla pitäisi pystyä ajamaan aika hyvin. Siellä nuotin merkitys ei korostu ihan niin paljon kuin lauantain metsäpätkillä”, Grönholm toteaa.

”Isoin ongelma on se, että nuottia ei tule harjoiteltua yhtään, ja jos ajaa rallin vuoden välein, niin eihän siinä minkäänlaista tuntumaa saa syntymään hommaan. Aika kylmiltään lähdetään tännekin ilman sen kummempia testejä.

Ralli kiehtoo Grönholmia, mutta pysyvä lajinvaihto ei ole mielessä. Ralli on kolmannen sukupolven moottoriurheilijalle mukava harrastus sekä hyvää harjoitusta leipälajia varten.

”Ralli on tosi hieno laji. Olen aina sanonut, että jos saisin päättää, niin olisin mieluummin rallin ammattilainen kuin rallicrossin. Minun silmissäni ralli on kuninkuuslaji”, Grönholm toteaa.

”Minulla kestäisi hiton monta vuotta päästä edes hyvälle tasolle puhumattakaan mistään huipusta. Sillä tavalla tiedostan oman tilanteen, että ei minun kannata mitään pysyvämpää siirtoa harkita”, hän lisää.

Debyytti rallin MM-tasolla tuli eteen sattumalta. Grönholm oli jo viime vuonna Monza Rally Show'ssa mukana. Tämän vuoden kisa sai MM-arvon, kun koronapandemia peruutti puolet alkuperäisen kalenterin ralleista.

Toyotan ranskalaiskuljettaja Sebastien Ogier johtaa Monzan rallia avauserikoiskokeen jälkeen. Hän kukisti torstaina ensimmäisellä pikataipaleella toiseksi sijoittuneen Hyundain Thierry Neuvillen 0,5 sekunnilla.

Kolmanneksi 4,3 kilometrin mittaisella erikoiskokeella kaasutteli viime kauden kuljettajien maailmanmestari, Toyotan Ott Tänak 2,0 sekuntia kärjestä.

Suomalaisista Toyotan Kalle Rovanperä oli viides (–3,0) ja Fordin Esapekka Lappi kuudes (–3,7).

Lyhyt yleisöerikoiskoe Monzassa kävi kuljettajille lähinnä lämmittelystä. Monza on rallin MM-ohjelmassa pitkästä aikaa, ensimmäistä kertaa sitten vuoden 1978.

”Ajo oli ok. Oli liukasta, kuten odotimmekin. Pitää olla nopeampi öljysoralla”, Rovanperä kertoi WRC-verkkosivuilla.

Monza: Rallin MM-sarjan 7/7 kilpailu, Monzan ralli:

Tilanne 1. ajopäivän, 1/16 erikoiskokeen jälkeen (4,33 km): 1) Sebastien Ogier Ranska, Toyota 3.31,5, 2) Thierry Neuville Belgia, Hyundai jäljessä 0,5 sekuntia, 3) Ott Tänak Viro, Toyota –2,0, 4) Elfyn Evans Britannia, Toyota –2,7, 5) Kalle Rovanperä/Jonne Halttunen Suomi, Toyota –3,0, 6) Esapekka Lappi/Janne Ferm Suomi, Ford –3,7, 7) Dani Sordo Espanja, Hyundai –3,7, 8) Gus Greensmith Britannia, Ford –4,0, 9) Jari Huttunen/Mikko Lukka Suomi, Hyundai –5,8, 10) Teemu Suninen/Jarmo Lehtinen Suomi, Ford –6,4,

... 18) Emil Lindholm/Mikael Korhonen Suomi, Skoda –9,2, 19) Niclas Grönholm/Antti Linnaketo Suomi, Skoda –9,5,... 45) Sami Pajari/Marko Salminen Suomi, Ford –29,8.

Perjantaina ajetaan viisi erikoiskoetta. Kilpailu päättyy sunnuntaina.

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat