Tommi Mäkinen oli sanaton suojattinsa MM-haaveet haudanneen ulosajon jälkeen – Virhettään pahoitellut Evans kertoi tienneensä vaaranpaikasta: ”Pinta oli kuin lasia” - Urheilu | HS.fi

Tommi Mäkinen oli sanaton suojattinsa MM-haaveet haudanneen ulosajon jälkeen – Virhettään pahoitellut Evans kertoi tienneensä vaaranpaikasta: ”Pinta oli kuin lasia”

Toyotan Elfyn Evans joutui keskeyttämään MM-rallikauden päätöskilpailun 11:nnellä erikoiskokeella.

Olosuhteet ovat olleet Pohjois-Italiassa hyvinkin talviset. Teiden liukkaus koitui turmiolliseksi Elfyn Evansin mestaruushaaveille.­

5.12.2020 16:59 | Päivitetty 5.12.2020 19:54

Rallin MM-taisteluun tuli lauantai-iltapäivällä dramaattinen käänne, kun Toyotan Elfyn Evans suistui talvisissa olosuhteissa tieltä kauden kuudenneksi viimeisellä erikoiskokeella.

Evansin auto jäi tienpenkkaan jumiin, ja keskeytyksen mukana todennäköisesti haihtuivat myös haaveet hänen uransa ensimmäisestä maailmanmestaruudesta.

”Sää muuttui vähitellen lumiseksi, ja tunsin ajavani hieman liian hiljaa. Pito ei ollut suurimmaksi osaksi lainkaan hullumpi, mutta sitten tulimme täydellä vauhdilla ja lyhyellä ajettavaan oikeaan, jossa pinta oli kuin lasia, eikä hidastamisesta ollut mitään toivoa”, Evans kertasi jälkikäteen.

”Minulla oli itse asiassa pinnan vaihto nuoteissani, mutten ajatellut sen olevan niin äärimmäinen. Mutta mitä tuollaiselle voi, sillä odottelemalla ja varmistelemalla ei voiteta mitään.”

Keskeytys oli Evansille kauden ensimmäinen. Tasaisella ajolla hän oli luonut 14 pisteen etumatkan Sébastien Ogieriin, joka on nyt vahvasti kiinni uransa seitsemännessä MM-tittelissä.

Evansin tavoin myös Ogier ajaa Tommi Mäkisen johtamassa Toyotan tehdastallissa. Mäkinen kertoi MM-sarjan haastattelussa olevansa jokseenkin sanaton kuljettajansa kohtalosta.

”Hullut olosuhteet”, Mäkinen päivitteli.

”Hän käsitteli paineet erittäin hyvin ja ajoi loistavasti, ei epäilystäkään. Ehkä hän ajoi hieman liian kovaa, mutta noin vaikeissa olosuhteissa on vaikeaa tajuta oikeaa nopeutta.”

Evans pyysi talliltaan virhettään anteeksi myös Toyotan merkkimestaruustaistelun kannalta.

”Virheeni löi senkin suhteen kapuloita rattaisiin, joten olen hyvin pahoillani. Meillä oli fantastinen auto ja tiimi koko vuoden, joten olen pettynyt myös heidän puolestaan”, hän totesi.

MM-sarjan tynkäkausi huipentuu tänä viikonloppuna Italiassa Monzan moottoriradan ympäristössä ajettavassa kilpailussa, jonka olosuhteet ovat olleet kuljettajille hyvin vaikeat.

Sadetta on tullut vaihtelevasti vetenä ja lumena, ja asvalttirallin keli on muistuttanut kauden perinteistä avauskilpailua Monte Carlo -rallia. Olosuhteista johtuen kilpailun 12. erikoiskoe päätettiinkin perua turvallisuussyistä.

Lauantain jälkeen kilpailun kärjessä on Ogier noin 20 sekunnin turvin ennen Hyundai-kuljettajia Dani Sordoa ja Ott Tänakia. Suomalaisista Esapekka Lappi on neljäntenä 38 sekunnin päässä kärjestä ja Kalle Rovanperä viidentenä noin puoli minuuttia Lapin takana.

Myös Ogierilla oli vaikeuksia Evansin ulosajopaikassa, vaikka walesilainen oli tien sivussa varoittamassa seuraavia autokuntia edessä olevista vaaratekijöistä.

”Elfyn ei voinut tehdä mitään, olen hyvin pahoillani hänen puolestaan. Mestaruustaistelu ei kuitenkaan ole ohi”, Ogier sanoi erikoiskokeen maalissa.

Mestaruuteen Ogierille riittää 15 pistettä Evansia enemmän. Viimeksi mainittu voi keskeyttämisestään huolimatta päätöspäivänä tavoitella vielä viittä Power Stage -lisäpistettä superrallisäännön avulla.

Sunnuntaina ajettavalla 14 kilometrin mittaisella päätöserikoiskokeilla pisteitä jaetaan viidelle parhaalle niin, että erikoiskokeen voittaja saa viisi pistettä ja seuraavat sijat aina yhden pisteen edellistä vähemmän.

Ennen kilpailun starttia teoreettiset mahdollisuudet mestaruuteen oli myös Hyundain Thierry Neuvillellä ja Ott Tänakilla. Neuvillen kilpailu päättyi neljännen erikoiskokeen törmäilyyn, mutta hallitsevan maailmanmestarin Tänakin haaveet ovat yhä elossa.

Virolainen tarvitsisi toiseen perättäiseen mestaruuteen 28 pistettä enemmän kuin Evans ja 14 pistettä enemmän kuin Ogier.

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat