Valtteri Bottas tunnusti vihdoin – Lewis Hamilton oli paljon parempi: ”Helppoa sitä ei ole myöntää”

Mercedeksellä viisi edellistä kautta ajanut Valtteri Bottas myöntää, että oli vaikea myöntää Lewis Hamiltonin olevan häntä nopeampi.

Valtteri Bottas on vihdoin tallinsa ykköskuski.

17.3. 8:56 | Päivitetty 17.3. 15:31

Ensimmäisen kerran yhteentoista vuoteen formula ykkösten MM-sarjassa on mukana vain yksi suomalaiskuljettaja.

Kausilla 2010 ja 2011 yksinäisenä suomalaissutena radoilla nähtiin Heikki Kovalainen. Viikonloppuna käynnistyvänä kautena lähtöruudukon ainoa suomalaisedustaja on Valtteri Bottas.

Kovalainen ajoi malesialaisen Tony Fernandesin luotsaaman Lotus-Renault -tallin kilpailukyvyttömällä autolla kipuamatta kertaakaan kärkikymmenikköön.

Bottas puolestaan aloittaa nyt pitkää pestiään Alfa Romeolla, joka Sauberina kilpaillessaan saavutti viimeisimmän palkintosijansa kymmenen vuotta sitten.

Viime vuosien vankan suomalaismenestyksen myötä F1 lukeutuu Suomen seuratuimpien urheilulajien joukkoon.

Esimerkiksi kausilla 2017 että 2018 Bottas ja Kimi Räikkönen kahmivat Suomelle vuosittain yhteensä 20 pokaalia.

Bottas on hankkinut urallaan yhteensä 67 podiumsijoitusta, joista 58 tuli Mercedeksellä viiden viime kauden aikana. Viimeisin näistä oli kolmossija Saudi-Arabiassa 5. joulukuuta 2021.

Viime viikon Bahrainin talvitesteissä yhteydessä HS kysyi Bottakselta, mitä hän pystyy tekemään Alfa Romeolla säilyttääkseen lempilajinsa korkean suosion Suomessa.

”Vain aika voi tarjota siihen vastauksen, vaikka ei se varmaan kestäkään samalla tasolla kuin viime vuonna, jolloin meitä oli kaksi kilpakuskia ja toinen huipputiimissä”, Bottas sanoo.

”Viime vuonna tein podcast-sarjan suomeksi tutustuttaakseni itseäni pikkaisen paremmin suomalaiskatsojille henkilökohtaisella tasolla. Lyön aina kaiken likoon ja pyrin antamaan suomalaisfaneille mahdollisimman paljon mielenkiinnon säilyttämiseksi.”

Bottas saattaa jatkaa podcastiaan myös alkavalla kaudella.

”Vaihtoehtona on podcastin lisäksi myös dokumentointi. Jotain varmaan tehdään.”

Mercedeksellä Bottas juuttui väkisin kakkoskuskin rooliin, kun Lewis Hamilton piti aina pintansa MM-taistossa.

Bottas sanoo, että sitä oli hankala hyväksyä.

”Ensi kerran myönsin ääneen Lewisin olevan minua parempi vasta viime kauden lopussa, kun palaveerasimme koko tiimiporukan kanssa tehtaalla. Tiesin pystyväni päihittämään hänet tietyissä tilanteissa hyvinä päivinäni, mutta hänen perustasonsa oli kuitenkin maailman paras. Minun kesti viisi vuotta hyväksyä sellainen ajatus”, Bottas kertoo.

”Helppoa sitä ei ole myöntää, mutta niin se vain oli.”

Bottas, 33, nousee aivan kauden lopussa 200 GP -kisaa ajaneiden kerhoon. Mercedeksellä hän ajoi 101 kilpailua.

Bottaksella on toistaiseksi 178 starttia ja niissä 1  738 MM-pistettä.

Kaikkien aikojen MM-pisteissä Bottas on viidentenä. Viime vuonna hän ohitti taulukossa saksalaismestarit Nico Rosbergin ja Michael Schumacherin.

Jatkossa pisteet ovat kuitenkin huomattavasti tiukemmassa. Alfa Romeo ei talvitestien perusteella hätyyttele keskiryhmän kärkeä.

Uusi ympäristö tui kuitenkin myös uutta virtaa kokeneelle suomalaiskuljettajalle.

”On aina erilainen fiilis, kun on uusi tiimi ja paljon uusia ihmisiä, joiden kanssa töitä tehdään. Vertailupohjaa saadaan kunnolla vasta, kun kausi alkaa, joten tulosta on vielä tässä vaiheessa hankalaa veikkailla”, Bottas toteaa.

Bottaksen mukaan Alfa Romeon tämän kauden tavoite on parantaa suorituksia läpi kauden sen sijaan, että aloitetaan hyvin ja vajotaan siitä alaspäin.

”Tiimillä on ollut vaikeita vuosia, ja siihen tarvitaan selvä parannus. Näin ensimmäinen tavoite olisi ottaa tasaiseen tahtiin pisteitä.”

”Pääjuttu tämän vuoden aikana on nähdä kaikessa selkeää kehitystä.”

Miten erilaista on ajaa Alfa Romeon autolla Mercedekseen verrattuna?

”Toki se on erilaista, koska jo säännöt muuttuivat niin paljon. Autot ovat nyt paljon raskaampia, ja ne käyttäytyvät hieman eri tavalla. Talvitesteissä siihen vasta totuteltiin ja pääsimme aloittamaan enemmän säätämistä.”

Autojen minimipainoa nostettiin reippaasti. Kun aiemmin kuljettajan ja auton piti painaa vähintään 752 kiloa, nyt minimipaino on 795 kiloa, mitä tiimit pitävät edelleen alimitoitettuna.

Formula ykkösten kauden ensimmäinen aika-ajo ajetaan Bahrainissa lauantaina kello 17 ja kisa sunnuntaina kello 17. Viaplay näyttää F1-kauden kisat suorana lähetyksenä.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat