Yksi formulataika on murtunut jo ennen kauden alkua – onko avauskisan voitolla enää mitään merkitystä?

Talvitestien nopeimmat ajat eivät merkkaa formuloiden kisakaudella juuri mitään eikä niiden pohjalta voi ennustaa, kuka voittaa. Myös avauskisan voittamisen taika on murtunut.

Maailmanmestari Max Verstappen lähtee suosikkina formulakauteen.

18.3. 11:00 | Päivitetty 18.3. 12:08

Vuosituhannen alussa F1-maailmassa nyrkkisääntönä oli, että avauskisan voittaja jyrää mestaruuteen asti, mutta 12 viime vuoden aikana tahti on ollut tykkänään toinen.

Tusinasta avauskisan voittajasta vain kolme on lopulta kavunnut kauden päätteeksi maailmanmestarina valtaistuimelle. Taika on murtunut.

Vielä verkkaisempi on ollut tahti talvitestien nopeimmasta ajajasta avauskisan voittajaksi.

Saavutukseen ovat venyneet vain Sebastian Vettel 2018 ja Valtteri Bottas 2020.

2000-luvulla avauskisassa voitto on tullut Suomeen neljä kertaa. Kimi Räikkönen runttasi ykkösenä ruutulipulle 2007 Ferrarilla ja 2013 Lotuksella, kun Bottas juhli avausvoittoa kaksi kertaa peräkkäin Mercedeksellä 2019 ja 2020.

Kun uudet autot esittäytyvät yhdessä aina ensi kertaa talvitesteissä, aikavertailu alkaa saman tien. Myös spekulaatiot avauskisan nokkimisjärjestyksestä käynnistyvät välittömästi nopeimpien kierrosaikojen ja pidempien kisasimulaatioiden perusteella.

F1-uransa joulukuussa päättänyt ja siten ensi kertaa 20 vuoteen testikiireiltä välttynyt Räikkönen oli useampaankin kertaan talven nopein kuljettaja. Hän toppuutteli aikanaan mediaväkeä olemaan kiinnittämättä liikaa huomioita testien tuloslistaan.

”Kierrosajat ovat aina niin paljon kiinni bensiinimääristä. Jos niistä syntyvää spekulointia seuraisi, luulisi meidän kaikkien ajavan mestaruudesta, vaikka loppupeleissä harva siihen pystyy”, Räikkönen korosti.

Räikkösen voittovuosina talvitestien nopeimmat ennen avauskisaa olivat olleet Felipe Massa 2007 ja Nico Rosberg 2013. Kaiken kaikkiaan vuodesta 2010 lähtien viimeisen testijakson nopeimmalla ajalla ovat kunnostautuneet Nico Hülkenberg (2010), Michael Schumacher (2011), Kimi Räikkönen (2012), Nico Rosberg (2013), Felipe Massa (2014), Rosberg (2015), Räikkönen (2016), Räikkönen (2017), Sebastian Vettel (2018 ja 2019), Valtteri Bottas (2020) ja Max Verstappen (2021).

Korona-ajan aluksi viime vuonna testit rajoittuivat kolmeen päivään Bahrainissa. Silloin nopeimman ajan kiiti Red Bullin Max Verstappen. Hän nappasi paalupaikan sitten kisaankin, missä kuitenkin hävisi Mercedeksen Lewis Hamiltonille.

Tänä talvena massiivisten sääntömuutosten vuoksi talleille sallittiin kolme testipäivää niin Barcelonassa kuin Bahrainissakin. Espanjassa kärkiajan niisti Hamilton, mutta asiantuntijat vakuuttuivat Mercedeksen sijasta kuitenkin Ferrarin valmiuksista ja luotettavuudesta.

Maranellon miehistön arvioidaan ottaneen hybridiaikaa hallinneen Mercedeksen moottoritehoja kiinni 25 hevosvoimalla, mikä kyllä kuuluu talvikehityksen merkittävimpiin suorituksiin.

Bahrainissa kärkiajan viime vuoden tapaan otti nimiinsä Max Verstappen. Hänestä tuli kiistellyllä tavalla mestari viime kauden MM-finaalissa Abu Dhabissa, mutta itse kuljettajalle risujen sijasta pelkkää henkistä nostetta toi tittelin voittaminen.

Varmaa on, että Verstappen on vain entistäkin kilpailukykyisempi katkaistuaan Hamiltonin mestaruusketjun.

Talvitestien jälkeen Red Bull lähtee vahvana suosikkina myös ensimmäiseen kisaviikonloppuun, kun Mercedeksen sijasta sitä vastaan nopeimman auton asemasta tuntuu kilpailevan pitkästä aikaa Ferrari.

Tarkempaa käsitystä autojen voimasuhteista saadaan lauantaina ensimmäisessä aika-ajossa. Siinä sääntömuutos sallii pitkästä aikaa oikeat aika-ajorenkaat, kun kisaan kaikki kuljettajat saavat vapaasti valita haluamansa kumiseokset.

Bottas pääsee siten ensi kertaa urallaan revittelemään aika-ajorenkailla.

”Kivalta se tuntuu, että pääsee vetämään oikeasti aika-ajoon tuoduilla renkailla. Mielestäni rengasvapaus on pelkästään positiivinen sääntömuutos erityisesti kisastarttiin.”

”Tiimit pystyvät rakentamaan erilaisia kisataktiikoita, ja samalla huipputallit menettävät tietyn rengasetunsa verrattuna aiempaan, kun ne pystyivät selviytymään toisesta aika-ajosta kovemmallakin kumiseoksella”, Bottas sanoo.

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat