Klassikkokilpailun voittaja ”pilasi” pyöräilyn toistamiseen – vaihtoi hurjassa alamäkiajossa useita kertoja satulan korkeutta

Slovenialainen Matej Mohorič arvioi, että tästä lähtien kaikissa huipputason pyörissä on mahdollisuus muuttaa vauhdissa satulan korkeutta

Matej Mohorič (vas.) jutteli ennen Milano–San Remo-kilpailun alkua maanmiehensä Primož Rogličin kanssa.

20.3. 17:18 | Päivitetty 21.3. 8:36

Slovenialainen Matej Mohorič ratkaisi lauantaina hurjalla alamäkiajolla voiton maantiepyöräilyn niin sanottuihin monumentteihin eli arvostetuimpiin yksipäiväisiin klassikkokilpailuihin kuuluvassa Milano–San Remo-ajossa.

Kun kilpailun 293 kilometrin taipaleesta oli kuulun Poggion nousun jälkeen jäljellä 5,5 kilometriä, Mohorič syöksyi kolmen kilometrin mutkaiseen alamäkeen kärkimiesten takana.

Sitten hän nousi ilmiömäisellä alamäkitekniikalla nopeasti johtoon ja kasvatti laskussa etumatkansa niin suureksi, että se riitti maaliin asti.

Kisan jälkeen Mohorič ällistytti pyöräily-yleisöä paljastamalla tv-haastattelussa salaisen aseensa. Hänellä oli pyörässään mekanismi, jolla hän pystyi säätämään vauhdissa satulan korkeutta.

Satulan korkeuden säätö ei ollut portaaton, vaan Mohoričin kertoman mukaan kyse oli ylä- ja ala-asennosta, joiden välinen ero oli noin kuusi senttimetriä.

Cycling Newsin mukaan tällaista ominaisuutta on käytetty aiemmin maastopyörissä. Youtubesta löytyy videoita, joissa varsin epätieteellisesti testataan, miten mekanismi voisi auttaa maantiepyöräilyssä.

Kyse on mekanismista, jossa satulan kannatinputki toimii teleskooppimaisesti. Englanniksi tätä kutsutaan termillä dropper post. Mohoričin Merida-pyörässä satulan korkeuden säätö tapahtui ohjaustankoon kiinnitetyllä vipstaakilla.

Mohorič totesi kisan jälkeen, että tallin aloitteesta hänen pyöräänsä viritetty satulan korkeuden säätö oli kerran elämässä -tilaisuus. Hän arvioi, että tämän jälkeen ”kaikki” ottavat sen käyttöön.

Mohorič tunnettiin aiemmin muun muassa siitä, että hän teki suosituksi niin sanotun super tuck -ajoasennon, jossa ajaja laskeutuu alamäessä satulasta kyyryyn runkoputken ja ohjaustangon päälle ilmanvastuksen pienentämiseksi.

Kansainvälinen pyöräilyliitto UCI kielsi super tuckin viime vuoden huhtikuun alusta lähtien turvallisuussyistä.

Lue lisää: Ilmanvastusta pienentävä hurja alamäen ajoasento kielletään, vaikka se on todettu nopeimmaksi

”Pilasin pyöräilyn aikaisemmin super tuckilla. Nyt olen pilannut pyöräilyn uudelleen. Uskon, että nyt jokainen alkaa käyttää satulan korkeuden vaihtoa. Siitä tulee yksi lisäjuttu, joka pitää huomioida pyörässä”, 27-vuotias Mohorič sanoi Cycling Newsin mukaan.

Sosiaalisessa mediassa ruvettiinkin jo arvailemaan ja irvailemaan, koska UCI kieltää satulan korkeuden muuttamisen.

Bahrain-Victorious-joukkuetta edustava Mohorič kertoi esitelleensä ”dropperia” kilpailun aikana tutuille voittajasuosikeille ja saaneensa osakseen lähinnä naureskelua.

”Varoitin heitä, että jos he aikovat pysyä perässäni alamäessä, se tapahtuu omalla vastuulla.”

Mutta saiko Mohorič todella jotain hyötyä satulan korkeuden muuttamisesta, jota hän kertoi tehneensä laskun aikana useita kertoja?

Ei siitä ainakaan ollut haittaa siitä päätellen, miten hän karkasi kilpakumppaneiltaan.

Asiantuntijoiden mukaan satulan laskeminen alemmaksi helpottaa pyörän käsittelyä ja hallintaa. Toinen etu on se, että ajajan painopiste siirtyy alemmaksi.

Mohorič oli hurjassa alamäkiajossaan kaksi kertaa hilkulla ajaa ulos tieltä, mutta onnistui hallitsemaan uhkaavat tilanteet.

Mohoričin mielestä pyörää on myös helpompi jarruttaa, kun satula on alempana.

”Ja ajovirheet on helpompi korjata.”

Mohorič kertoi yllättyneensä, kun hän harjoituksissa kokeili satulan korkeuden säätöä ja miten se helpotti pyörän hallintaa.

”Ehkä ensi vuonna kaikissa pyörissä on tämä ominaisuus. Mielestäni siitä saa kilpailussa merkittävää etua.”

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat