Nicholas Latifin paikka olisi Suomen huonoin kuski -ohjelmassa – muita törmäilyjä ei juuri nähtykään

Kisan järjestäjille kisa oli voitto, sillä myöskään muut uhkakuvat eivät toteutuneet, kirjoittaa HS:n urheilutoimittaja Ismo Uusitupa.

Nicholas Latifilla oli vaikeuksia pysyä rata-alueella jo ennen ulosajoaan.

27.3. 22:01 | Päivitetty 27.3. 22:08

Suurin yllätys Saudi-Arabian F1-kisassa oli se, että suuria yllätyksiä ei sittenkään tullut. Lähtökiihdytyksestä odotettiin ensimmäistä kolarisumaa: ei mitään. Seuraavaksi odotettiin törmäilyä ohituksissa: ei niitäkään.

Sen sijaan Williams-tallin Nicholas Latifi jatkoi omaa perinnettään: ulos radalta ja törmäys rata-aitaan. Viaplayn asiantuntija Toni Vilander puki sanoiksi Latifin toiminnan törmäyshetkellä: toiminta oli sellaista, jolla pitäisi olla asiaa Suomen huonoin kuski -kisaan.

Kisan alkuvaiheessa rajuimman kisailun tarjosivat Alpine-kuskit Fernando Alanso ja Esteban Ocon, jotka kisasivat keskenään niin lujaa, että tallin johto ei varmastikaan ollut kovinkaan innoissaan. Jopa yllättäen kolarointia ei tapahtunut.

Törmäilyjä Jeddassa odotettiin, koska Jeddan rataa pidetään erityisen vaarallisena. Betoniset reunat ovat aivan rata-alueessa kiinni. Rata on kuin kaukalo betonilaidoilla. Siihen vielä päälle erityisen kovat nopeudet.

Kisan järjestäjille kisa oli voitto, sillä myöskään muut uhkakuvat eivät toteutuneet. Ei siis ohjusiskuja samaan aikanaan Saudi-Arabiassa.

Vaikka kritiikki kasvaa Saudi-Arabiassa ajamista vastaan, kisan poistaminen F1-kalenterista ei vaikuta todennäköiseltä. Jeddassa ajettaneen vielä muutaman vuoden ajan, kunnes Saudi-Arabiaan valmistuu uusi rata mahdollisesti kaudelle 2026.

Suomalaisittain kisasta tuli iso pettymys, sillä Valtteri Bottaksen hyvä kisa meni pilalle auton hyydyttyä moottorin kuumennettua. Bottas olisi kisannut sijoista 6–7 eli samaa tahtia kuin avauskisassa, mutta nyt siitä ei tullut lopulta mitään.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat