”Pohjoisen helvetissä” on tarjolla pyörä­teknologian mullistus: ajaja voi laskea ja nostaa rengaspainetta vauhdissa

Kansainvälinen pyöräilyliitto UCI antoi tämän viikon alussa luvan laitteistolle, jolla voidaan ajon aikana muuttaa rengaspainetta.

Alpecin–Fenix-tallia edustava hollantilainen Mathieu van der Poel on yksi Pariisi-Roubaix’n suurimmista voittajasuosikeista. Hänet kuvattiin perjantaina harjoittelemassa mukulakivitiellä.

16.4. 15:50

Kun maantiepyöräilyn miesten Pariisi–Roubaix-ajon kilpailijat saapuvat sunnuntaina ensimmäiselle mukulakiviosuudelle (2,2 km) klassikkokilpailun 257 kilometrin reitillä, ainakin hollantilaisen Team DSM -tallin seitsemällä kuskilla on mahdollisuus muuttaa vauhdissa pyöränsä ajo-ominaisuuksia.

Kyse on rengaspaineiden pudottamisesta itse valitulla hetkellä. Jos näin tapahtuu, kyseessä on mullistus huippupyöräilyn teknologiassa.

Tämän viikon alussa Kansainvälinen pyöräilyliitto UCI julkaisi tiedotteen, jossa se kertoi antavansa ammattipyöräilyssä luvan laitteistolle, jolla voidaan ajon aikana muuttaa rengaspainetta.

Kun luvan voimaantulopäivämääräksi oli merkattu 1. huhtikuuta, moni saattoi luulla, että kyseessä oli jonkinlainen aprillipila.

Alan julkaisu Cycling Weekly ilmoitti jopa varta vasten tarkistaneensa UCI:lta, että kyse ei ollut aprillipilasta.

Tämän viikon alussa DSM-talli vahvisti, että sen ajajat käyttävät Pariisi–Roubaix’ssa uutta teknologiaa, jonka avulla rengaspainetta voi laskea tai nostaa ohjaustankoon kiinnitetyllä langattomalla laitteella.

Teknologian on kehittänyt DSM:n kanssa hollantilainen Scope, ja sen nimi on Scope Atmoz.

Yksityiskohdista ei ole toistaiseksi kerrottu kovin paljon, mutta se on tiedossa, että systeemi toimii vain silloin, kun pyörässä ei ole ollenkaan sisärengasta. Tällaisista renkaista käytetään yleisesti termiä tubeless.

Ajopelin kummankin pyörän keskiössä on painesäiliö, josta kulkee mekaanisen venttiilin kautta letku vanteeseen ja renkaaseen.

”Systeemi ei muuta pyörän rakennetta eikä sisällä liikkuvia osia eikä kompressoria”, UCI sanoo lausunnossaan.

UCI:n mukaan systeemi on kaupallisesti tarjolla kenelle tahansa pyöräilyn harrastajalle. Mediatietojen mukaan sen hinta on tuhansia euroja.

Kun kyse on paineilmasäiliöstä, sen kapasiteetti rengaspaineen nostamiseen kilpailun aikana on rajallinen.

Bikerumor.com-sivuston mukaan rengaspaineen lukema on mahdollista saada langattomasti näkyviin ainakin yhden valmistajan pyöräilymittariin.

Pariisi–Roubaix-kilpailua kutsutaan yleisesti nimellä Pohjoisen helvetti. Kilpailun 30 mukulakiviosuudesta lyhin on pituudeltaan 0,2 kilometriä ja pisimmät 3,7 kilometriä. Niiden yhteispituus on 54,8 kilometriä, joten noin viidennes reitistä täristellään mukulakivillä.

Kun kilpailu ajetaan käytännössä kahdella varsin erilaisella alustalla, rengaspaineen kanssa on tähän asti jouduttu tekemään kompromisseja ja pähkäiltävää on riittänyt.

Epätasaisella mukulakivipinnalla renkaitten pito on parempi ja ajaminen sujuvampaa ja mukavampaa, jos rengaspaine on matalampi.

Tasaisella pohjalla korkeampi rengaspaine on puolestaan yleensä edullisempi.

Nyt 119. kertaa ajettava Pariisi–Roubaix on yksi maantiepyöräilyn viidestä arvostetuimmasta yksipäiväisestä kilpailusta. Niitä kutsutaan myös monumenteiksi.

Tällä kertaa kilpailu päästään ajamaan ennusteiden mukaan poutaisessa säässä ja kuivalla reitillä.

Eurosport ja Discovery+ näyttävät Pariisi-Roubaix-kilpailun suorana.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat