Tampereen jääkiekko kylpee nyt rahassa ja vielä on edessä MM-kisat – näin hulppeita hintoja Nokia-areenan aitioista maksetaan

Tappara ja Ilves hyötyvät, kun Nokia-areenan aitiot pullistelevat MM-kisavieraita toukokuussa. Aitioiden kysyntä on kovaa etenkin Suomen otteluihin.

Tapparan päävalmentaja Jussi Tapola juhli torstaina joukkueensa kanssa Suomen mestaruutta Nokia-areenassa.

29.4. 15:03 | Päivitetty 29.4. 15:22

Tapparan toimitusjohtaja Mika Aro oli perjantaina syystäkin tyytyväinen mies.

Jääkiekon Suomen mestaruus ratkesi torstai-iltana täydessä Nokia-areenassa. Yleisö pääsi koronarajoitusten jälkeen jälleen tukemaan joukkueita paikan päälle ja mestaruuteen päättyvä kausi on tuomassa kestomenestyjän kirstuun mukavan voiton. Tapparan tilikausi päättyy huhtikuun lopussa.

”Olosuhteisiin nähden teemme hyvän tuloksen. Euromäärää on vaikea arvioida, mutta selkeästi positiivinen. Odottaisin, että satojatuhansia euroja”, Aro sanoo.

Kotimainen kiekkovaltikka on Tampereella tukevasti sekä menestyksen että kiinnostuksen kautta arvioituna, kun Ilveskin nappasi pronssia.

Perinteiset kilpakumppanit olivat keskeisessä roolissa, kun kansa alkoi palata koronan jälkeen kiekkokatsomoihin.

Pudotuspeleissä tehtiin kaikkien aikojen yleisöennätys, ja sen vetureina toimivat tamperelaiset. Ilves veti peräti 85 000 katsojaa pudotuspeliotteluihinsa, yhden kotipelin enemmän pelanneen Tapparan lukema oli 80 348.

Taustatukea tuli ennen kaikkea Turusta, jossa TPS sai katsomoihin 73 792 katsojaa.

Hakametsän jäähyväisten ja uuden Nokia-areenan siivittämänä tamperelaiskaksikko oli kärki myös runkosarjan yleisömäärissä, joskin Liiga-paikkakuntien erilaisten koronarajoitusten takia lukujen vertailukelpoisuus on kauden osalta heikko.

Aro on ollut tehtävässään kolme kautta. Ensimmäisellä pudotuspelit peruttiin, toisena pelattiin tyhjille katsomoille.

”Helmikuussa näytti vielä hankalalta, miten ihmiset lähtevät tapahtumiin. Mutta kun kevät läheni, ihmiset lähtivät hienosti liikkeelle”, Aro sanoo.

Joona Luoto iski Tapparan voittomaalin TPS:n verkkoon mestaruuden ratkaisseessa viidennessä finaaliottelussa.

Aro muistuttaa, että kumppanituottoja tulee tahoilta, jotka käyvät aktiivisesti katsomassa pelejä paikan päällä.

”Bisnespuoli voi hyvin, kun väki käy hallissa. Muuten voidaan tekohengittää joitakin jaksoja, mutta se perustuu vuosikymmenten taustatyöhön.”

Aro sanoi perjantaina alkuiltapäivästä, että mestaruuden jälkeinen päivä on ollut työntäyteinen esimerkiksi mestaruusjuhlien valmistelujen kannalta.

Tappara pitää juhlansa perjantai-iltana. Torstai-iltana joukkue oli viettämässä iltaa kaupungilla.

Tampereen Nokia-areena pullisteli yleisöä Liigan finaalisarjassa.

Seuraavaan Tapparan peliin on aikaa useampi kuukausi, harjoitusottelut pyörähtävät käyntiin loppukesästä.

Nokia-areenan aikaan siirtymisen myötä kassavirta pysyy silti jossain määrin käynnissä myös pelittömän jakson yli, kunhan areenalla riittää tapahtumia.

Sekä Tappara että Ilves ovat vuokranneet pitkillä vuokrasopimuksilla käyttöönsä kymmenen areenan aitiota seuraa kohden. Kun areenassa on käynnissä muita tapahtumia, aitioita menee jälleenvuokraukseen ja ne tuovat seuroille vuokratuloja.

Tänä keväänä halli pullistelee kiekkofaneja vielä moneen kertaan, kun Tampereella pelataan MM-kisat. Kun Leijonat taistelee MM-mitaleista Nokia-areenan kaukalossa, seurojen aitiosta peliä seuraava yleisö kantaa euroja paikallisten liigaseurojen kirstuun.

Sama jälleenmyynti koskee luonnollisesti myös muita Nokia-areenan tapahtumia.

MM-kisojen potista on mahdollista kerryttää varsin mukavan kokoinen. Aitioiden myyntisivuston mukaan muiden kuin Suomen alkusarjapeleissä hinnat lähtevät 1 600 eurosta aitiosta. Finaalipäivän aitiosta pitää maksaa 25 000 euroa.

”Se on ihan hyvä lisä myyntiin. Me maksamme aitioista vuokraa koko vuoden ajalta ja MM-kisat ovat yksi tapahtuma. Ne tekevät hyvän piikin keväälle”, Aro sanoo.

Aro ei ennakoi sitä, millaisesta potista seuraa kohden voitaisiin puhua, koska myynti on kesken. Suomen pelit luonnollisesti myyvät hyvin, mutta pienempien maiden pelatessa myynti voi olla vaikeampaa.

”Ajattelemme vuokrausta koko vuoden kokonaisarviona,. Areenalle tulee joka vuosi tapahtumia ja aitioiden osalta kannattavuus vaatii, että niitä saadaan myytyä muihinkin tapahtumissa. Kannattavuuteen ei päästä myymällä niitä pelkästään jääkiekko-otteluihin.

Tapparan toimitusjohtaja Mika Aro (vas.) ja Ilveksen toimitusjohtaja Risto Jalo kiersivät Nokia-areenassa Helsingin Sanomien kanssa ennen hallin avajaisia.

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat