MM-kisoihin erikoinen kokeilu: Iivo ja Kerttu Niskasen pääkilpailu hiihdetään vanhaa junarataa pitkin Italiasta Sloveniaan

Suomen maajoukkueelle Kansainvälisen hiihtoliiton FIS:n suunnitelma tuli yllätyksenä.

Iivo ja Kerttu Niskanen suksitesteissä Tour de Ski -kiertueella tammikuussa 2020.

28.4. 15:28 | Päivitetty 28.4. 16:13

Kun esimerkiksi päättyneen kauden menestyneimmät suomalaishiihtäjät Iivo ja Kerttu Niskanen starttaavat ensi talven MM-kisoissa todennäköisille päämatkoilleen, se tapahtuu näillä näkymin naapurimaassa Italiassa eikä kisojen isäntäkylässä Slovenian Planicassa.

Kansainvälinen hiihtoliitto FIS yllätti keskiviikkona monet huippuhiihdon parissa toimivat henkilöt kertomalla suunnitelmasta, että MM-kisojen pitkät hiihtomatkat, naisten 30 ja miesten 50 kilometriä perinteisellä hiihtotavalla ja yhteislähdöllä, on aikomus kilpailla niin sanotusti pisteestä A pisteeseen B.

Kilpailujen lähtöpaikka olisi Tarvisiossa Italiassa, ja reitti kulkisi rajan yli Planicaan.

HS tavoitti torstaina puhelimitse FIS:n maastohiihdon kilpailujohtajan Pierre Mignereyn.

”Tämä on suunnitelma, ja olen melko varma, että se toteutuu”, Mignerey sanoi.

Mignereyn mukaan suunnitelma on ollut vireillä jo parin vuoden ajan ja myös esillä FIS:n maastohiihtokomiteassa.

Tarvision ja Planican välinen etäisyys on tietä pitkin noin 15 kilometriä, ja suunnilleen sama se on myös suunniteltua latureittiä pitkin.

Kun saavutaan Planican hiihtostadionille, reitti siirtyy normaaleille MM-laduille, joilla hiihdetään loppumatka.

Mignerey kertoi, että Tarvisiosta Planicaan latu kulkee suurimman osan (12–13 kilometriä) pitkin vanhaa rautatien pohjaa, joka on nykyään kesällä pääasiassa pyöräilyreittinä. Rautatiestä muistuttavat Mignereyn mukaan muun muassa kaksi vanhaa siltaa.

”Se rautatieosuus on käytännössä melko tasaista, kuten voi kuvitella, mutta viimeiset kaksi kilometriä ennen Planicaa on nousua.”

Mignereyn mukaan tämän suunnitelman suurimmat haasteet liittyvät lumetukseen ja tv-tuotantoon. Hän myöntää myös, että reitti on melko kapea.

”Mutta kyllä siihen mahtuu rinnakkain kolme perinteisen latua.”

Maailmancupissa tällaisia pitkien matkojen kilpailuja muistuttavia pisteestä A pisteeseen B kulkevia reittejä on ollut muutamia muitakin kuin Tour de Skin päätösetappi, joka loppunousuineen on hyvin poikkeuksellinen kilpailu.

Tourilla miehet hiihtivät takavuosina Pohjois-Italiassa Cortinasta Toblachiin 35 kilometrin (v) takaa-ajokilpailun. Mignereyn mukaan siitä luovuttiin, koska kilpailun toteuttaminen siinä muodossa oli järjestäjille liian raskas urakka, ainakin taloudellisesti.

Samantyyppinen, 50 kilometrin takaa-ajo hiihdettiin toissa kauden päätteeksi Sveitsin Engadinissa.

”Tämä on hyvin kiinnostava projekti tulla rajan yli. Haluamme tällä luoda tavallaan linkin pitkien matkojen ja MM-kisojen välille”, Mignerey sanoi.

Suomen maajoukkueen johdolle suunnitelma hiihtää Italiasta Planicaan tuli keskiviikkona ”puun takaa”.

”Kyllä tämä tuli varmaan kaikille aika yllätyksenä. Kun rupesin tarkemmin muistelemaan, niin tästä taisi olla joku maininta kisojen hakuvaiheessa”, päävalmentaja Teemu Pasanen sanoi.

Kuultuaan HS:ltä vanhaan junarataan pohjautuvasta reitistä Pasanen muisti, että se onkin hänelle tuttu takavuosien maajoukkueleireiltä.

”Aika mielenkiintoinen ratkaisu tämä on. Ei tässä näköjään ikinä tiedä, mihin pitää harjoitella. Olisi hyvä, jos olisi joku standardi, joka olisi voimassa useamman vuoden.”

Mignereyn mielestä tämän suunnitelman ei pitäisi tulla yllätyksenä isoimmille hiihtomaille, koska asia on ollut hänen mukaansa useita kertoja esillä FIS:n maastohiihtokomiteassa.

Tavallaan yllätyksenä hanke tuli myös Planican MM-kisoissa teknisenä asiantuntijana (Td) toimivalle virolaiselle Robert Peetsille.

Peets kertoi torstaina HS:lle kuulleensa suunnitelmasta noin kaksi vuotta sitten, mutta hänelle oli uusi tieto, että asia on edennyt pidemmälle.

”Kuulen tästä varmaan lisää Pierreltä. Minun työssäni tämä ei sinällään muuta mitään”, sanoi Peets, joka toimii MM-kisoissa tuomarineuvoston puheenjohtajana.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat