Harva urheiluseura kirjaa toimintansa perustaksi ympäristön kannalta kestävämmän ja sosiaalisesti oikeudenmukaisemman maailman.
Tuorein parempaa tulevaisuutta rakentava seura pelaa historiansa ensimmäisen ottelun yhdysvaltalaisen jalkapallon nelostasolla USL League Twossa (USL2) sunnuntaina.
”Jalkapalloseuroilla on ainutlaatuinen mahdollisuus olla heijastus yhteisöstään”, graafinen suunnittelija Matthew Wolff sanoo Britannian yleisradioyhtiölle BBC:lle.
Wolff on toinen Vermont Green FC:n perustajista. Hänet tunnetaan Ranskan maailmanmestarijoukkueen peliasun suunnittelijana vuoden 2018 MM-kisoista. Myös samoissa kisoissa kiitosta keränneet Nigerian peliasut olivat Wolffin käsialaa.
Ajatus vihreästä seurasta alkoi itää jalkapalloa rakastavien yliopistokaverusten mielissä koronapandemian alussa. Pelkkä oman seuran rakentaminen ei kuitenkaan riittänyt – perustajat haluavat muuttaa maailmaa asettamiensa tavoitteiden pohjalta.
Vermont Green FC aikoo olla nollapäästöinen, taistella rasismia vastaan, lahjoittaa prosentin liikevaihdostaan ympäristöjärjestöille, hankkia kierrätettyjä tai kierrätysmateriaalista tehtyjä tuotteita sekä jatkaa ympäristötietoisuuden lisäämistä.
Toinen perustajajäsen Keil Corey kertoo BBC:lle Vermontin olevan osavaltio, jonka asukkaista 76 prosenttia on huolissaan ilmastonmuutoksesta.
”Tulemme paikasta, jossa kulttuuri on jo olemassa”, hän sanoo.
”Osa missiotamme on innostaa ylemmissä sarjoissa pelaavia seuroja ja katsoa, voivatko he nostaa ympäristöasiat keskeiseen osaan jalkapalloseuran johtamisessa”, Wolff lisää.
Corey kokee jalkapallon olevan todella hyvä väline ympäristötietoisuuden levittämiseen.
”Se on paljon vakuuttavampaa kuin jääkarhut. Tarkoitukseni ei ole loukata jääkarhuja, rakastan niitä ja haluan niiden selviytyvän, mutta se ei vain oikein sovi [esimerkiksi] vermontilaisille, koska he eivät asu jääkarhujen vieressä.”
Sunnuntaina ensimmäisen ottelunsa USL2:ssa Boston City FC:n vieraana pelaavan burlingtonilaisseuran fanituotteet ovat BBC:n mukaan osoittautuneet kysytyiksi.
Se ei ole ihme, sillä Matthew Wolff on suunnitellut peliasujen lisäksi seuralogoja sekä työstänyt urheiluvälinejätti Nikellä Paris Saint-Germainin ja Jordan Brandin yhteistyötä.
”Logot ja peliasut voivat olla portti jalkapalloriippuvuuteen varsinkin Yhdysvalloissa, missä laji elää murrosikäänsä”, Wolff sanoo.