Pohjois-Atlantilla kadonnut suomalainen purjehdusvene Tulikettu on löydetty.
Tulikettu osui veneen alla olleeseen tuntemattomaan kohteeseen maanantaina 18. huhtikuuta. Vene oli purjehtimassa Portugalin Cascaisista takaisin tiimin tukikohtaan Gosportiin Englantiin Biskajanlahdella.
Nelihenkinen siirtomiehistö teki hätäilmoituksen EPIRB-hätälähettimellä keskiviikkona 20. huhtikuuta puolenyön jälkeen.
Veneessä oli hallitsematon vuoto. Vaurion syytä tai syntytapaa ei tiedetty. Kukaan ei loukkaantunut onnettomuudessa. Miehistö pelastettiin yöllä säiliöalukseen pelastuslautalta.
Huippukallis Tulikettu jouduttiin hylkäämään Portugalin edustalla. Veneellä oli tarkoitus osallistua maailman suurimpiin avomeripurjehduskilpailuihin.
”Uskomaton fiilis, kun vene löytyi kuusi ja puoli viikkoa katoamisensa jälkeen”, purjeveneen kippari ja Tulikettu Racing Team -purjehdustallin omistaja Arto Linnervuo sanoi sunnuntaina HS:lle Portimãosta Portugalista.
”Tässä seison nyt veneen kannella.”
Tuliketun etsinnät ehdittiin jo kertaalleen lopettaa, kunnes veneestä saatiin sattumalta uusi havainto maanantaina 23. toukokuuta. Veneen havaitsi ulkona valtamerellä seilannut venekunta.
Kun vinkki osoittautui luotettavaksi, pelastusoperaatio käynnistettiin välittömästi uudelleen.
Kymmenien lentotuntien, lukemattomien ajelehtimislaskelmien sekä satojen etsintä- ja hinausveneiden merimailien jälkeen vene löytyi yhtenä kappaleena lauantaina 4. kesäkuuta Cape Saint Vincentissä, Portugalin eteläkärjen ja Gibraltarin välistä.
Purjealus hinattiin sunnuntaina satamaan Portimãossa, jossa edessä on veneen vaurioiden tarkistukset.
”Tarinalla oli sittenkin onnellinen päätös. Lauantai on yksi elämäni onnellisimmista päivistä. Takana on uskomaton pelastusoperaatio, johon osallistui toistakymmentä huippuammattilaista Suomesta, Englannista, Portugalista, Espanjasta ja Yhdysvalloista”, Linnervuo kertoo.
”Erityisen ylpeä olen siitä, että pelastusprojektia veti paikan päällä sinne lennätetty oma Tulikettu Racing -tiimi”, sanoo Linnervuo, joka oli mukana etsintälentokoneessa.
Linnervuo teki itse viimeisen ja veneen lopulliseen pelastukseen johtaneen havainnon, jonka hän välitti lentokoneesta VHF-puhelimella merelle hinaajalle.
Ilman mitään lähettävää signaalia olevan ”pimeän” veneen paikantaminen ja pelastaminen yli 100 mailia, noin 185 kilometriä rannikolta on erittäin vaikea tehtävä.
Pelastavan aluksen on oltava lähellä viimeistä havaittua paikkaa havainnon tekohetkellä, koska Tuliketun tapainen kilpavene ajelehtii ulkona merellä hyvin arvaamattomasti.
”Lauantaina molemmat näistä asioista onnistuivat”, Linnervuo sanoo.
Tulikettu-veneen kippari Arto Linnervuo.
Pelastushankkeen johdossa oli neljä avainhenkilöä. Linnervuo johti itse pelastusoperaatiota oikeana kätenään veneen operatiivisesta toiminnasta vastaava englantilainen Will Jackson.
Kim Westman vastasi projektin viranomaisyhteyksistä, kuten meripelastuksesta, ilmapelastuksesta ja Portugalin ilmavoimien virka-avusta.
Suomen purjehdusmaajoukkueen meteorologi Martin Gahmberg auttoi Tulikettu Racing -tallia arvioimaan veneen ajelehtimisen suuntaa ja vauhtia avomerellä.
”Minusta on tuntunut siltä kuin kiipeäisin vuorelle, jonka haluaisin ehdottomasti valloittaa, mutta aina kun olen luullut, että olen päässyt lähelle huippua, olen nähnyt vuoren vain jatkuvan ja tien huipulle muuttuvan entistä haastavammaksi”, Linnervuo sanoi.
Kunnostuksensa jälkeen Tuliketulla voitaneen jatkaa valmistautumista isoihin valtamerikisoihin.
”Ulkoisesti veneessä ei näy vaurioita ja masto oli pystyssä. Se kertoo, miten tällaiset veneet on suunniteltu ja rakennettu. Vaurioiden laajuus selviää ajallaan”, Linnervuo sanoo.
Arto Linnervuo (oik.) oli itse mukana Tulikettua mereltä etsineessä pienkoneessa.
Suomalaishankkeen tavoitteena oli voittaa yksi maailman suurimmista avomerikisoista. Sen ohella Linnervuon tavoitteena oli valloittaa koko Royal Ocean Racing Club -avomeripurjehdussarjan (RORC) kokonaiskilpailu joko vuonna 2022 tai 2023.
”Tunne on uskomattoman upea, kun Tulikettu nousi ensimmäisen kerran aallolle foilin [kantosiipi] päälle. Onneksi se ei jäänyt viimeiseksi kerraksi, vaan pääsemme kokemaan sen uudelleen ja valloittamaan alkuperäisellä Tulikettu-veneellä maailman suurimpia avomerikisoja”, Linnervuo kertoo.
Uuden veneen rakentaminen olisi vienyt vähintään vuoden ajan. Nyt viiveestä tulee paljon lyhyempi.
Linnervuo ei kerro michiganilaisen veistämön Composite Buildersin telakalla Yhdysvalloissa valmistuneen aluksen hintaa.
Infiniti 52 -vene eli suomalaiselta nimeltään Tulikettu oli telakan ensimmäinen vastaava alus laatuaan.
Arto Linnervuo tarkasteli sunnuntaina Tuliketun kuntoa.
Lue lisää: Mikä Tulikettuun osui ja miksi se katosi Atlantilla? Kokenut purjehtija vastaa