Carlos Sainz ajoi uransa avausvoiton, Valtteri Bottaksen tallikaveri Zhou Guanyu säilyi hengissä karmeassa onnettomuudessa

Silverstonen kilpailun kymmenen viimeistä kierrosta olivat huimaa kilvanajoa. Valtteri Bottas keskeytti teknisen vian takia.

Valtteri Bottaksen tallikaveri Zhou Guanyu liukui ensimmäisen mutkan läpi ylösalaisin. Zhoun vauhti oli niin kova, että auto liukui ”katollaan” läpi turva-alueen, pomppasi rengasvallin yli päin aitaa ja jäi jumiin. Zhou selvisi karmeasta onnettomuudesta ilman murtumia.

3.7. 16:30 | Päivitetty 3.7. 20:11

Ensimmäisen mutkan karmea onnettomuus, viimeisten kierrosten hurja kilvanajo sekä Carlos Sainzin F1-uran avausvoitto takaavat, että Britannian gp:stä puhutaan pitkään.

”En tiedä, mitä sanoa. Se on mahtavaa, ja tämä on hyvin erityinen päivä, jota en tule koskaan unohtamaan”, Sainz kertoi Silverstonen radan voittajahaastattelussa.

Espanjalainen varmisti voittonsa turva-auton vetäydyttyä radalta, kun kisaa oli ajamatta kymmenen kierrosta. Hän ohitti välittömästi tallikaverinsa Charles Leclercin.

Leclerc oli kovine renkaineen tekemättömässä paikassa. Ferrari kutsui Sainzin ja Mercedes Lewis Hamiltonin varikolle, kun Esteban Oconin Alpine jäi pahaan paikkaan ja turva-auto tuli radalle. Sainz, Hamilton ja Sergio Pérez hakivat alleen pehmeät renkaat.

Kakkossijasta käytiin upea taistelu tuplaohituksineen kolmen eri tallin kuljettajan välillä. Pisimmän korren veti lopulta huiman nousun tehnyt Red Bullin Pérez.

Seitsenkertainen maailmanmestari ja kahdeksan kertaa Silverstonessa voittanut Hamilton oli lopulta kolmas ja Leclerc neljäs. Alfa Romeon Valtteri Bottas keskeytti.

”Vaihdelaatikossa oli jotain ongelmaa, ja sen takia jouduttiin keskeyttämään. En tiedä vielä sen tarkemmin. Ylösvaihdot olivat vähän oudon tuntuisia, ja sitten tuli käsky, että pitää tulla takaisin [varikolle]”, Bottas sanoi V Sportin ja Viaplayn haastattelussa.

Zhou Guanyu liukui ykkösmutkan läpi ylösalaisin. Zhou selvisi kuin ihmeen kaupalla hengissä karmeasta onnettomuudesta.

Bottaksen tallikaveri Zhou Guanyu saa kiittää halo-turvakaarta siitä, että on hengissä karmean onnettomuuden jäljiltä.

Zhoun auto kääntyi lähtökiihdytyksen kolarissa ylösalaisin, liukui ”katollaan” radan poikki, jatkoi matkaansa läpi turva-alueen ja lensi rengasvallin yli radan turva-aitaan.

23-vuotiaan kiinalaisen ajokki jäi pitkäksi aikaa puristuksiin aidan ja rengasvallin väliin. Koko formulamaailma pidätti hengitystään järkyttävän tapahtumasarjan jäljiltä.

Pian saapui huojentava tieto: Zhou on hengissä. Kun kilpailu oli keskeytettynä, saattoi ohjaaja ajaa televisiolähetyksiin dramaattiset sekunnit kilpailun alusta.

Bottas sai tietoa Zhoun voinnista tiimiradiosta. Hän kuuli hyvissä ajoin ennen uusintastarttia, että sairaalaan viety Zhou tajuissaan, puhuu, eikä hänellä ole murtumia.

Bottakselta kysyttiin, miltä kisaaminen dramaattisen alun jälkeen tuntui.

”Pääasia, että tiimikaveri on kunnossa. Oli aika iso kolari, mutta koetetaan keskittyä omaan kisaan sen jälkeen. Mielestäni siinä oli mahdollisuuksia tänään hyville pisteille, mutta harmi, että hajosi vehkeet”, hän vastasi.

Zhou Guanyun auto kipinöi rajusti kiitäessään radan poikki ylösalaisin.

Zhou Guanyun vauhti ei hidastunut turva-alueellakaan. Auto liukui ylösalaisin hurjaa vauhtia, lensi rengasvallin yli ja jäi jumiin aidan ja rengasvallin väliin.

V Sportin ja Viaplayn asiantuntijana toimiva entinen F1-kuljettaja Heikki Kovalainen ehti analysoida Zhoun pysäyttävän onnettomuuden studiossa ennen uusintastarttia.

Kovalainen ei lähtenyt syyttämään ketjureaktion käynnistäneitä Pierre Gaslya tai George Russellia onnettomuudesta. Myös tuomaristo näki tilanteen samalla tavalla. Se ilmoitti nopeasti, ettei ykkösmutkan tapahtumissa ollut aihetta lisätutkintaan.

”Eihän Russell näe tätä tilannetta: ei hän sinne tahallaan kiilaa. Sen verran vaan tila loppuu kesken, kun siellä on Gasly kerennyt tulla ikään kuin puoliksi rinnalle”, Kovalainen sanoi.

”Todella pieni osuma, josta tämä kaikki lähtee liikkeelle. Oli kyllä hurjat lipat Zhoulla. Hienoa kuulla, että kaikki on ok.”

Kovalainen kiitti Kansainvälistä autoliittoa (Fia) siitä työstä, mitä kattojärjestö on vuosien aikana tehnyt formula ykkösissä kuljettajien turvallisuuden eteen.

”Halo-systeemiäkin kritisoitiin aika kovaa silloin kun se tuli. Monet eivät tykänneet siitä, mutta formula kakkosissa tänään ja tässä kisastartissa siitä ei varmasti ollut haittaa. Päät pysyvät suojassa ja kuskit ovat tiukasti hiilikuituohjaamon suojaamana.”

Kovalainen viittasi F2-puheellaan onnettomuuteen, jossa Dennis Haugerin auto laskeutui tilanteen aiheuttaneen Roy Nissanyn auton päälle.

HS seurasi kilpailua hetki hetkeltä. Seuranta löytyy tämän jutun alaosasta.

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat