Osa ajajista kamppailee Ranskan ympäriajon vuoristoetapeilla kasvottoman vastustajan kanssa – uhkana on lähtöpassit koko kisasta

Hengenvaarallisen loukkaantumisen kokenut kirimies Fabio Jakobsen selvitti vaativan aikarajan vain täpärästi.

Belgialaista Quick-Step Alpha Vinyl -tallia edustava Fabio Jakobsen rojahti uupuneena mainosaitaa vasten keskiviikkona 17. etapin maalissa, jonne on saapui 15 sekuntia ennen aikarajan umpeutumista.

22.7. 10:30 | Päivitetty 22.7. 18:51

Voittajan maaliintulosta maantiepyöräilyn Ranskan ympäriajon viimeistä edellisellä vuoristoetapilla oli keskiviikkona kulunut lähes 37 minuuttia, kun jyrkällä loppusuoralla nähtiin hurja taistelu.

Siitä selvisi omalla tavallaan voittajana hollantilainen Fabio Jakobsen, joka lähes kolme viikkoa aikaisemmin voitti Tourin toisen etapin rajussa kirikamppailussa.

Tällä kertaa Jakobsen tuli 17. etapilta maaliin viimeisenä miehenä, sijalle 143. Loppusuoran taistelussa oli kyse siitä, alittaako Jakobsen etapille asetetun aikarajan.

Se onnistui 15 sekunnin marginaalilla runsaan neljän tunnin urakan päätteeksi. Jos Jakobsen olisi saapunut maaliin 16 sekuntia myöhemmin, hänen Tourinsa olisi päätynyt siihen.

Maalissa Jakobsen oli niin uupunut, että rojahti pyörineen päin mainosaitaa.

Ranskan ympäriajon eli Tour de Francen mediaraportoinnissa päähuomio kiinnittyy kokonaiskilpailuun ja etappivoittajiin, kuten pitääkin. Sivuroolissa ovat kirimiesten pistekilpailu ja mäkikirikilpailu, ja osa ajajista taistelee tavallaan kasvotonta vastustajaa, aikarajaa, vastaan.

Vuoristoetapeilla monet kovimmista kirimiehistä joutuvat tekemään tosissaan töitä selvittääkseen aikarajan.

Aikaraja määritellään joka päivä erikseen. Siihen vaikuttaa etapin vaikeusaste ja päivän voittajan keskinopeus. Esimerkiksi keskiviikon etapilla Jakobsenin aikaero kärkeen sai olla korkeintaan 18 prosenttia voittoajasta.

Aikarajojen ideana on tavallaan säilyttää pitkän etappikilpailun urheilullisuus. Jos aikarajoja ei olisi, esimerkiksi kirimiehet voisivat ajaa vuoristoetapeilla rentoa ulkoiluvauhtia ja säästellä voimiaan tasamaaetapeille, joilla he oikeasti kamppailevat voitoista.

Samalla tavalla aikarajoja käytetään muissakin pitkissä etappikilpailuissa, kuten Italian ja Espanjan ympäriajoissa.

Jakobsen ja muutama muukin kirimies olivat kamppailleet aikarajaa vastaan aikaisemmillakin vuoristoetapeilla.

Aikaisemmin Jakobsenilla oli näissä taisteluissa apukuskina tanskalainen Michael Mørkøv, joka on yksi maailman parhaista vetomiehistä niin sanotuissa kirijunissa.

Vuoristoetapeilla Mørkøv joutui auttamaan Jakobsenia muulla tavoin: jaksamaan riittävän kovaa vauhtia ylämäissä. Keskiviikon etapilla Jakobsen joutui rutistamaan maaliin yksin, sillä Mørkøv ei ollut enää tarjoamassa vetoapua. Hänen Tourinsa päättyi edellisenä päivänä, kun hänellä oli vaikeuksia 40 asteen paahteessa eikä hän selvittänyt aikarajaa.

Torstaina, viimeisellä vuoristoetapilla, kaikki muut Quick-Step Alpha Vinyl -tallin viisi vielä kilpailussa mukana olevaa ajajaa olivat varmistamassa, että Jakobsen pääsee jatkamaan kilpailua ja tavoittelemaan voittoa sunnuntain päätösetapilla Pariisissa.

Kuusikko saapui maaliin yhtä aikaa ja alitti aikarajan noin neljällä minuutilla.

Miksi sitten kirimiehet ovat tiukilla vuoristoetapeilla?

Heidän parhailla ominaisuuksillaan, kuten nopeudella ja räjähtävyydellä, menestytään toisenlaisissa oloissa, tasamaalla tai lyhyitä nousuja sisältävillä reiteillä.

Heillä ei esimerkiksi ole samanlaisia hapenotto-ominaisuuksia kuin parhailla vuoristoajajilla. Yleensä heillä on myös enemmän lihasmassaa.

Esimerkiksi 181-senttinen Jakobsen joutuu kuljettamaan jokaisen mäen päälle jopa 18 kiloa enemmän elopainoa kuin Tourin kokonaiskilpailun todennäköinen voittaja, tanskalainen Jonas Vingegaard.

Jakobsen, 25, kilpailee Tourilla ensimmäistä kertaa. Se on jo yhden sortin voitto, että hän ylipäätään kilpailee.

Kaksi vuotta sitten Jakobsen loukkaantui hengenvaarallisesti Puolan ympäriajossa, kun hänen maanmiehensä Dylan Groenewegen kiilasi hänet loppukirissä mahdollisesti jopa 80 kilometrin tuntinopeudessa päin reuna-aitoja.

Jakobsen sai onnettomuudessa pahat vammat kasvoihinsa. Hänelle tehtiin viisi tuntia kestänyt leikkaus, ja hänet vaivutettiin koomaan.

Groenewegen sai tapauksesta yhdeksän kuukauden kilpailukiellon. Hänkin on mukana Tourilla ja voitti kolmannen etapin – ja on kamppaillut aikarajaa vastaan.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat