Norjan supertähti hakee huippuhiihdon kehittämiseen mallia ammattipyöräilystä

Johannes Høsflot Klæbo ei pidä ideasta, että suksien voitelua pitäisi tasapäistää, mutta hän ehdottaa ratkaisuksi kiinteää maksimibudjettia.

Johannes Høsflot Klæbo johti joukkoa Pekingin talviolympialaisten 4 x 10 km kisassa helmikuussa.

30.8. 18:07

Hiihdon olympiavoittaja ja maailmanmestari Johannes Høsflot Klæbo on sitä mieltä, että huippuhiihdossa toimivien ihmisten, myös urheilijoiden, on korkea aika miettiä lajin tulevaisuutta ja esittää kehitysideoita.

Norjan supertähti sanoo VG:n haastattelussa, että asiat eivät mene eteenpäin, jos ei edes yritä.

”Minulla ei ole aavistustakaan, mikä on oikein. Mutta meidän pitäisi tehdä jotain ja voimme tehdä. Siihen uskon ehdottomasti”, Klæbo sanoo VG:lle.

Klæbon kannanotto poikii siitä, että Norjassa hiihdon tv-katsojaluvut ovat VG:n mukaan pienentyneet ja monilla pienemmillä hiihtomailla on rahoitusvaikeuksia. Yksi esimerkki on Britannia, jolla ei raporttien mukaan ole ensi talvena mahdollista lähettää urheilijoita kaikkiin tärkeimpiin kilpailuihin.

Klæbo heittää itse idean, joka liittyy ammattipyöräilyyn. Hänen henkilökohtaisiin sponsoreihinsa lukeutuu Norjassa ja Tanskassa toimiva bensa-asemaketju Uno-X, joka rahoittaa nimisponsorina ammattipyöräilytallia.

Tätä kautta Klæbo on päässyt tutustumaan läheltä ammattipyöräilyn maailmaan.

Klæbon mielestä hiihdossa kannattaisi vähintäänkin miettiä sitä, voisiko siellä toimia eri maiden urheilijoista koostuvia talleja pyöräilyn tapaan.

Pyöräilyssä maailman parhaat ajajat edustavat kansainvälisillä kilpailukiertueilla talleja eli työnantajiaan. Olympia- ja MM-kisoissa he kuuluvat maajoukkueisiin.

Hiihtolajeissahan maajoukkueet kilpailevat arvokisojen lisäksi maailmancupissa.

”Meidän pitää olla avoimia uusille ehdotuksille. Jos Britannian kaltaisella maalla ei ole rahaa kilpailla, sen pitäisi soittaa hälytyskelloja. Minulla ei ole vastausta siihen, pitäisikö meidän mennä pyöräilyn malliin, mutta mielestäni meidän pitäisi leikitellä sillä ajatuksella”, Klæbo sanoo.

Sponsoroitujen tallien systeemi ei ole hiihdossa mikään uusi asia, sillä se on toiminut jo vuosia pitkien matkojen Ski Classics -sarjassa.

Klæbo sanoo, että ajatus pyöräilyn kaltaisen tallisysteemiin tuomisesta hiihtoon on pyörinyt hänen päässään yhä enemmän.

Viime viikolla norjalainen hiihtovaikuttaja Guri Knotten ehdotti, että huipputason kansainvälisissä kilpailuissa suksihuoltoa voisi ikään kuin tasapäistää voitelurajoituksilla.

Lue lisää: Suomen voitelupäällikkö tyrmää rohkean norjalaisidean: ”Ei formula 1:ssäkään kaikki aja samalla moottorilla”

Klæbon mielestä on ”valtavan hyvä”, että uusia ideoita ja ajatuksia tuodaan esiin.

”Suhtaudun voitelun yhdenmukaistamiseen kuitenkin kriittisesti, koska voitelu on yksi osa hiihdon huoltotoimintaa. Mieluummin näkisin, että voitelulla voisi olla kiinteä budjetti, jolloin se olisi tasaveroisempaa. Osaaminen ja pätevyys pitäisi palkita. Muissa lajeissa on nähty, että maksimibudjetti voi olla hyvä idea”, Klæbo sanoo VG:lle.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat