Kuskitkin olivat epätietoisia, kun Monzan lähtö­järjestystä mietittiin tunteja, Pierre Gasly kyseli apua jo Twitterissä

Valtteri Bottas putosi vain kolme sijaa, vaikka sai 15 sijan lähtöruuturangaistuksen. Mercedeksen pomo Toto Wolff puolustaa järjestelmää.

Daniel Ricciardo (vas.) ja Pierre Gasly eivät pysyneet mukana periaatteissa, joilla lähtöruutuja jaettiin.

11.9. 12:48

Formula 1-sarjan Italian gp:n lähtöjärjestys aiheutti runsaasti epäselvyyksiä lauantaina ajetun aika-ajon jälkeen. Monzan rata tarjoaa kelpo ohitusmahdollisuuksia, joten useissa talleissa autoihin vaihdettiin osia, joiden takia jaettiin lähtöruuturangaistuksia.

Lopputulos oli se, että sarja tiedotti lähtöjärjestyksestä vasta yli kolme tuntia aika-ajojen päättymisen jälkeen. Paikkansa piti vain paalulle ajanut Charles Leclerc.

Esimerkiksi Alpha Taurin Pierre Gasly kyseli jo Twitterissä apua: ”Voiko joku kertoa minulle, mistä ruudusta lähden huomenna?”

Gaslyn lähtöruutu on loppuversiossa viides.

Myös McLarenin Daniel Ricciardo oli aika-ajon jälkeen täysin ulapalla siitä, mistä tulee lopulta lähtemään. Hän oli jutellut aiheesta ennen median eteen tuloa kisainsinöörinsä kanssa.

”Hetki sitten hän sanoi, että olen kymmenes. Sitten joku sai rangaistuksen tai jonkun kierros hylättiin, joten olin yhdeksäs. Sen jälkeen sama uudestaan ja olin kahdeksas. Se vain parani. Lopulta hän sanoi, että olen viides, mutta muu tiimi sanoi, että olen neljäs. Joten en ole varma, enkä osaa vastata kysymykseenne. Tiedän vain, että kierros oli hankala, enkä odottanut näin hyvää sijoitusta, kun ylitin maaliviivan”, Ricciardo sanoi.

Toiseksi parhaan ajan aika-ajossa ajanut Max Verstappen lähtee kisaan seitsemännestä ruudusta, kuten aika-ajon jälkeen arvelikin.

”Luulen, että se on seitsemäs paikka, ellen ole typerä. Mutta uskon, että seitsemäs”, Verstappen sanoi Reutersin mukaan aika-ajon jälkeen.

Viiden ruudun rangaistuksella seitsemäs paikka oli looginen päätelmä, mutta ennen järjestyksen julkaisua arveluja oli myös neljännestä ruudusta. Tämä johtui siitä, että Verstappenin taakse aika-ajossa jääneistä kuljettajista niin Lewis Hamilton, Carlos Sainz kuin Sergio Perezkin putosivat alaspäin.

Epäselvyydet johtuivat epätietoisuudesta siinä, missä järjestyksessä rangaistukset langetetaan. Mikäli Verstappenin rangaistus olisi langetettu ensimmäisenä, hän olisi pudonnut sijalle seitsemän. Kun sen jälkeen olisi langetettu Hamiltonin, Sainzin ja Perezin rangaistukset, sija olisi noussut juuri neljänneksi.

Valtteri Bottaksen osalta sijoitus on viidestoista, vaikka Bottas sai 15 ruudun lähtörangaistuksen ja oli aika-ajon 12:s. 20 mukana olevasta kuskista Bottaksen taakse jää kolme kuljettajaa, joiden rangaistus oli muotoa ”sijoitetaan viimeisiin lähtöruutuihin. He ovat Sainz, Hamilton ja Yuko Tsunoda. Lisäksi Haasin kuljettajat Kevin Magnussen ja Mick Schumacher saivat samat rangaistukset Bottaksen kanssa, mutta sijoittuivat aika-ajossa Bottasta huonommin.

Lähtöruuturangaistukset aiheuttivat luonnollisesti kovaa kritiikkiä, kun sekavuutta oli ilmassa. Mercedeksen pomo Toto Wolff kuitenkin puolusti järjestelmää.

”Meillä ei ole vielä kulukattoa moottoripuolella ja ilman lähtöruuturangaistuksia käytettäisiin aika-ajomoottoreita, eikä viittä kappaletta vaan kahtakymmentä. Isot tiimit kuluttaisivat mitä haluaisivat, jos siitä saisi etua. Siksi tarvitsemme järjestelmän, joka rajoittaa ja estää tätä. Onko tämä liian monimutkaista? Varmasti, mutta silti emme halua kilpavarustelua moottoreista.”

Formula 1:n MM-sarjan kilpailu 16/22, Italian gp:n aika-ajo:

1) Charles Leclerc Monaco, Ferrari 1.20,61, 2) Max Verstappen Hollanti jäljessä 0,145 sekuntia, 3) Carlos Sainz Espanja, Ferrari –0,268, 4) Sergio Perez Meksiko, Red Bull –1,045, 5) Lewis Hamilton Britannia, Mercedes –1,363, 6) George Russell Britannia, Mercedes –1,381, 7) Lando Norris Britannia, McLaren –1,423, 8) Daniel Ricciardo Australia, McLaren –1,764, 9) Pierre Gasly Ranska, AlphaTauri –2,487, 10) Fernando Alonso, Espanja, Alpine ei aikaa,

11) Esteban Ocon Ranska, Alpine, 12) Valtteri Bottas Suomi, Alfa Romeo, 13) Nyck de Vries Hollanti, Williams, 14) Guanyu Zhou Kiina, Alfa Romeo, 15) Yuki Tsunoda Japani, AlphaTauri, 16) Nicholas Latifi Kanada, Williams, 17) Sebastian Vettel Saksa, Aston Martin, 18) Lance Stroll Kanada, Aston Martin, 19) Kevin Magnussen Tanska, Haas, 20) Mick Schumacher Saksa, Haas.

Sunnuntain kilpailun lähtöjärjestystä muuttavat kuljettajien autojen moottorimuutoksista hankkimat lukuisat lähtöruuturangaistukset.

Lähtöruudut sunnuntain kilpailussa: 1) Leclerc, 2) Russell, 3) Norris, 4) Ricciardo, 5) Gasly, 6) Alonso, 7) Verstappen, 8) de Vries,, 9) Guanyu, 10) Latifi,

11) Vettel, 12) Stroll, 13) Perez, 14) Ocon, 15) Bottas, 16) Magnussen, 17) Schumacher, 18) Sainz, 19) Hamilton, 20) Tsunoda. (STT)

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat