Italian gp ajettiin maaliin turva-auton perässä ja se sai Lewis Hamiltonin pisteliääksi: ”Vain yhden kerran lajin historiassa ei ole menty säännön mukaan”

Max Verstappen varmisteli uransa toista maailmanmestaruuttaan ajamalla Italian gp:n voittoon.

Lewis Hamilton innostui muistelemaan viime kauden päätöstapahtumia.

12.9. 10:33

Formula 1:n Italian gp:ssä ajettiin sunnuntaina maaliin turva-auton perässä. McLarenin Daniel Ricciardo keskeytti viisi kierrosta ennen maalia, ja hänen autonsa jäi vaikeaan paikkaan.

Siirtämisen ja autojen oikeille paikoille ajattamiseen kuluneen ajan takia turva-auto ei ehtinyt enää pois radalta. Niinpä maaliin ajettiin turva-auton perässä. Voiton vei Max Verstappen Red Bullilla.

Se sai Mercedeksen Lewis Hamiltonin muistelemaan menneitä.

Viime kauden päätöskilpailussa Hamilton oli turvallisessa johdossa, kun kisan häntäpäässä ajanut Nicholas Latifi kolaroi. Turva-auto tuli radalle ja ryhmä oli pian kasassa.

Turva-auto ehti pois kun kisaa oli jäljellä yksi kierros. Kilpailunjohtajana toiminut Michael Masi oikaisi ja ajatti oikeille paikoille vain ne autot, jotka olivat sillä hetkellä Hamiltonin ja Verstappenin välissä.

Hamilton ajoi kuluneilla renkailla ja Verstappenin onnistui ohittaa hänet. Kisan jälkeen Mercedes teki kaksi protestia, jotka hylättiin. Urheilun välitystuomioistuimeen Casiin Mercedes ei valittanut.

Kilpailunjohtaja Masi sai potkut eikä jatkanut tällä kaudella tehtävässään.

Hamilton oli pisteliäällä kommentointituulella Monzassa ajetun kisan jälkeen.

”Näin säännön pitäisi mennä, eikö niin? Eli vain yhden kerran lajin historiassa ei ole menty säännön mukaan”, Hamilton sanoi The Guardianin mukaan.

Tulitukea hän sai tallipäällikkö Toto Wolffilta.

”Tällä kertaa he noudattivat sääntöjä. Säännöt ovat olemassa, ja vaikka olisinkin traumatisoitunut Abu Dhabista, sääntöjä noudatettiin tänään pilkulleen”, Wolff sanoi.

Kritiikkiäkin sunnuntain tapahtumista kuultiin. Tällä kertaa se koski sitä, että Ricciardon auton siirtämisessä kesti liian kauan. Sekä Red Bull että Ferrari olivat sitä mieltä, että siirron olisi pitänyt onnistua nopeammin.

”Meillä oli kaikki kunnossa kisan uudelleen aloittamiseksi. En tiedä, miksi sitä odotettiin niin kauan”, Ferrarin tallipäällikkö Mattio Binotto sanoi.

Red Bullin kollega Christian Horner oli samaa mieltä.

”Emme halua voittaa kisaa turva-auton perässä. Olemme puhuneet siitä vuosia. Aikaa kisan aloittamiseen uudestaan oli riittävästi”, Horner sanoi.

Monzan voittonsa myötä Max Verstappenilla on 116 pisteen etumatka MM-sarjassa. Kautta on jäljellä kuusi kilpailua.

Verstappen voi varmistaa voittonsa jo seuraavassa kilpailussa Singaporessa, jos onnistuu kasvattamaan etumatkansa 138 pisteeseen. Sen verran pisteitä voi saada Singaporen jälkeen ajettavista viidestä kisaviikonlopusta.

Kisan voitoista on tarjolla viidesti 25 pistettä, eli yhteensä 125 pistettä. Nopeimmista kierroksista palkitaan pisteellä kilpailua kohden. Yhteensä tarjolla on siis sunnuntain gp-kisoista 130 pistettä.

Loppu kahdeksan pistettä maksimipisteistä jaetaan Brasiliassa kilpailtavasta sprinttikisasta, jonka voitto on kahdeksan pisteen arvoinen.

Jos joku kuljettaja nousisi tasapisteisiin, voitto menisi Verstappenille, jonka voittosaldoa kukaan ei enää voi saavuttaa tällä kaudella. Verstappen on voittanut 11 kilpailua, Leclerc kolme.

Kolmantena MM-sarjassa on Red Bullin Sergio Perez ennen Mercedeksen George Hamiltonia.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat