Red Bullin valinta yllätti Mercedes-pomon: ”Rohkea toimintasuunnitelma”

Mersedeksen F1-tallin johtaja Toto Wolff arvioi vastustajan moottorisuunnitelman "rohkeaksi" ja jäi haikailemaan kilpailua Porschea vastaan.

Red Bullin Max Verstappen on ollut formula ykkösten MM-sarjassa tällä kaudella ylivoimainen.

21.9. 10:53

Mercedeksen F1-tallin johtaja Toto Wolff on pettynyt, kun talli ei pääse kilpailemaan saksalaisen Porschen kanssa MM-sarjan moottorisääntöjen uudistuessa kaudelle 2026.

Porsche neuvotteli paluusta formula 1:een Red Bull -tallin moottoritoimittajana, mutta MM-sarjaa johtava talli ryhtyy näillä näkymin rakentamaan itse autojensa voimanlähdettä.

”Rohkea toimintasuunnitelma”, Wolff arvioi vastustajan moottorihanketta englantilaiselle Autosportille.

Red Bull tähtää sarjassa riippumattomuuteen Mercedeksen ja Ferrarin tapaan, mutta moottorisuunnittelu vaatii nykyisellään yhä enemmän taloudellisia voimavaroja ja varsinkin osaamista.

Red Bull saattaa tosin päätyä lopulta jonkinlaiseen yhteistyöhön nykyisen kumppaninsa Hondan kanssa.

”Red Bull pyrkii selvästi tilanteeseen, jossa se ei ole riippuvainen moottoritoimittajasta. Mercedeksen näkökulmasta minua kuitenkin harmittaa, kun emme pääse kamppailemaan Porschen kanssa. Porschen ja Red Bullin yhteistyö olisi ollut jättimäinen ratkaisu ja upea brändi”, Wolff jatkoi.

Wolff uskoi, että Porschen mukaantulo olisi ollut hyödyksi koko sarjalle. Näillä näkymin Volkswagenin konsernista Audi tulee uusien sääntöjen aikaan formula 1:een, mutta sillä ei ole formuloissa samanlaista vetovoimaa kuin Porschella.

Porsche kilpaili tallina F1:ssä 1950 ja 1960-lukujen vaihteessa keskinkertaisella menestyksellä, mutta se kasvatti mainettaan 1980-luvulla.

McLaren saavutti Porschen suunnittelemilla turboajan moottoreilla 25 osakilpailuvoittoa, kaksi valmistajien mestaruutta ja kolme kuljettajien mestaruutta 1984–87.

Alain Prost (1985–86) ja Niki Lauda (1984) ajoivat McLarenin ja TAG-Porschen mestaruudet.

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat