”Voi lähteä vielä matto jalkojen alta” – Esapekka Lapin tulevaisuus on Sebastien Ogierin käsissä

Esapekka Lappi uskoo jatkavansa Toyotalla myös ensi kaudella, mutta kisojen määrä riippuu ranskalaisen Sébastien Ogierin suunnitelmista.

Esapekka Lappi Viron MM-rallissa heinäkuussa.

22.9. 12:33

Esapekka Lappi tiesi jo kesällä, ettei hän aja tämän kauden kolmea viimeistä MM-rallia.

Kahdeksankertaisella maailmanmestarilla Sébastien Ogierilla oli etuoikeus ajaa Toyotalla halutessaan loppuvuoden rallit. Ranskalainen käytti sitä hyväkseen, vaikka hän on MM-sarjassa selvästi suomalaisen alapuolella.

Lappi on MM-sarjassa 58 pisteellä seitsemäntenä, Ogier 34 pisteellä yhdentenätoista.

Ottamalla jokaisesta kolmesta jäljellä olevasta MM-rallista Uudessa-Seelannissa, Espanjassa ja Japanissa täydet 30 pistettä hän voisi nousta korkeintaan neljänneksi. Käytännössä se on vaikeaa, ellei mahdotonta.

Lapin tallikaveri Kalle Rovanperä johtaa MM-sarjaa vakuuttavasti 53 pisteellä ennen Hyundain virolaisajajaa Ott Tänakia.

”Kalle on ajanut hienosti, vaikka kaksi edellistä kisaa (Kreikka ja Belgia) ovat menneet huonosti. En ole huolissani, etteikö Kalle voittaisi maailmanmestaruutta, jos ei tule teknisiä murheita”, Lappi sanoi torstaina suomalaismedialle pitämässään etäyhteystilaisuudessa.

Samalla Lappi korosti, ettei hänen loppukautensa ajamiseen liittynyt niin suurta dramatiikkaa kuin mitä julkisuudessa kerrottiin.

”Minä ajoin ne rallit, joita Ogier ei halunnut ajaa. Se oli tiedossa, että niin se menee.”

Kokonaisuudessaan pieksämäkeläinen on tyytyväinen kauteensa. Hän ajoi kolme kertaa kolmanneksi Ruotsissa, Suomessa ja Belgiassa. Vastaavasti hän myös keskeytti kolmesti: Kroatiassa, Sardiniassa ja Kreikassa.

Lappi ei ajanut Monte Carlossa, Portugalissa eikä Keniassa. Ogier oli Montessa toinen, keskeytti Portugalissa ja oli Kenian Safari-rallissa neljäs.

”Jäi aika positiivinen fiilis tästä vuodesta, varsinkin loppukaudesta. Ajaminen oli hyvällä tasolla, vaikka oli huonojakin ralleja. Pystyin parantamaan askel askeleelta. Ajotuntuma oli koko ajan läsnä ja pystyin kehittymään”, Lappi kertoi.

Varsinkin Ruotsin rallin kolmas sija oli kova juttu, kun Lapin edellisestä MM-sarjan osakilpailu oli viiden kuukauden takaa Jyväskylästä. Myös autot muuttuivat hybrideiksi.

”Kesti vähän aikaa ennen kuin osasin ottaa hybridien voimasta kaiken irti. Niillä mennään kovempaa kuin vanhoilla autoilla, vaikkei aikoja voikaan verrata keskenään.”

Täysin sähköiselle ralliautolle Lappi ei näe tulevaisuutta.

”Täyssähköauto ei liity minusta mitenkään ralliin. Biopolttoaineet ovat enemmän tulevaisuutta.”

Esapekka Lappi ja Janne Ferm Kreikan MM-rallissa syyskuun alussa. Kisa päättyi keskeytykseen. Samalla se oli Lapin viimeinen MM-ralli tänä vuonna.

Ensi kauden suunnitelmat ovat Lapin osalta vielä auki. Tilanne on paljolti sama kuin tänä vuonna. Lappi ja kartanlukija Janne Färm ajavat niissä MM-ralleissa, joita heille Ogierilta jää.

”Ei se ole sen kummemmasta kysymys. Ogier haluaa ilmeisesti ajaa. Tänne päin ei ole tullut tietoa, mitä hän meinaa. Minulle kelpaisi muutamakin MM-ralli, jos muuta ei ole. Se tasapainottaa mukavasti perhe-elämää, että ajaa vain osan kautta. Saa olla lasten kanssa. Kaikki käy.”

Lapin mukaan Toyotalla on halua jatkaa hänen sopimustaan ensi kaudella. Tallipäällikkö Jari-Matti Latvala pitänee myös maanmiehensä puolta sopimusneuvotteluissa japanilaisten kanssa.

”Neuvottelut ovat käynnissä. Siinä mielessä tilanne on hyvä. Rallimaailmassa vaan ei ikinä tiedä. Mikään ei ole varmaa, vaikka olisikin varmaa. Voi lähteä vielä matto jalkojen alta”, Lappi sanoo.

Ott Tänak saattaa lähteä kauden päätteeksi Hyundailta. Hän kerrotaan olevan huonoissa väleissä tallin johdon kanssa. Samaa oli aikanaan ilmassa, kun Tänak ajoi Tommi Mäkisen alaisuudessa Toyotalla.

Kuinka mahdollista on, että Tänak palaisi Toyotalle?

”En usko, että hän palaa tai sitten se on hyvin pidetty salaisuus. Muiden ajajien liikkeet eivät huolestuta.”

Jos Lappi ajaisi ensi kaudella samat seitsemän MM-rallia, sillä määrällä ei voi kamppailla maailmanmestaruudesta.

”Se on ihan totta. Aivojen syövereissä on ajatus, että siitä olisi kiva ajaa, muttei ole pakkomielle. Pystyn elämään ilman maailmanmestaruuttakin.”

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osaston uusimmat

Osaston luetuimmat