”Vihdoinkin delfiinejä!” – yksinpurjehtija Tapio Lehtinen sai paljon odotettua seuraa

Päiväntasaajan vienot pasaatituulet hiljensivät suomalaiskipparin vauhtia. Purjeiden trimmaamisessa riittää paljon hommaa. Olo oli kuin huonosti lämmitetyssä saunassa: kuumaa ja hikistä.

Tapio Lehtinen matkaa Asteria-veneellä.

29.9. 13:47 | Päivitetty 29.9. 14:35

Yksinpurjehtija Tapio Lehtisen tunnelmat Atlantilla olivat torstaina kuin huonosti lämmitetyssä saunassa: kuumaa ja hikistä. Tuuli oli kevyttä ja vaihtelevaa.

”Tyypillinen keli doldrumeille”, Lehtinen kertoi suomalaisten radioamatöörien meriaseman kautta saadussa yhteydessä.

Doldrumit ovat pasaatituulten kohtaamisvyöhyke päiväntasaajan tienoilla sijaitseva alue, jolla usein vallitsee tyven.

Lehtinen ylitti aiemmin hepoasteet. Yhden teorian mukaan hepoasteiden nimitys tulisi siitä, että suurten purjelaivojen aikaan laivoissa jouduttiin teurastamaan hevosia vesivarastojen säästämiseksi. Muitakin teorioita toki on.

Aamun huippuhetki oli, kun arviolta yli sata delfiiniä tuli tervehtimään Lehtistä Asteria-veneen vierelle ja lähelle.

”Vihdoinkin delfiinejä! Myös ensimmäiset doradot on nähty”, Lehtinen iloitsi.

Doradot ovat ahvensukuisia isoja kaloja, joita Lehtinen näki paljon edellisessä yksinpurjehduksellaan neljä vuotta sitten.

Vienon tuulen takia Lehtinen arvioi vuorokausimatkansa olleen tähän mennessä kisan lyhin, vain nelisenkymmentä merimailia, noin 74 kilometriä.

Takana on 24 purjehduspäivää. Lehtisen oletettu maaliintulopäivä on tällä hetkellä 17. toukokuuta 2023, mutta se muuttunee vielä moneen kertaan.

Lehtinen jatkaa Golden Globe -yksinpurjehdusta toisena. Etäisyyttä kisaa johtavaan britti Simon Curweniin on noin 110 merimailia, reilut 200 kilometriä.

Kuudestatoista veneestä kolme on keskeyttänyt.

Vienosta kelistä huolimatta tai juuri sen takia Lehtisellä on riittänyt hommia purjehtimisessa. Lehtinen vaihtoi kaksi kertaa spinaakkerin, koska tuuli kääntyili.

Lisäksi hän oli aloittanut staysail-purjeen (haruspurje) pienen repeämän korjauksen. Kaiken kaikkiaan päivä oli hikinen ja työntäyteinen.

”Tuulen tuoman arpaonnen lisäksi pitää jaksaa purjehtia aktiivisesti vaihtelevissa tuulissa ja olla valmiina vaihtamaan purjeita”, Lehtinen raportoi.

Auringonpaisteessa Asteria-veneen aurinkopaneelit tuottavat hyvin sähköä. Myös peräosaan kiinnitetty potkuri, hydrogeneraattori, tuottaa sähköä, kun se pyörii vanaveden virtauksessa.

Suomalaisen Finnpulp-rahtialuksen yliperämies Mikael West välitti meriasemalta Lehtiselle sähkeuutisia kaasuputkien räjähdyksistä, Venäjän liikekannallepanosta, Italian vaalituloksista ja sähkön hinnasta Suomessa.

Helsingin Sanomat seuraa GGR:n kisatapahtumia ja Tapio Lehtisen matkaa juttusarjassa lähdöstä maaliin. Kilpailun verkkosivut ja järjestäjien kisaseuranta löytyy täältä.

Osaston uusimmat

Osaston luetuimmat