Uusi ilmiö voi yllättää katsojan: lippu­luukulla ei myydä enää lippuja

Urheilutapahtumien lipunmyynti siirtyy verkkokauppaan sellaisella vauhdilla, että jotkut seurat eivät myy ovelta lippuja tapahtumiinsa enää lainkaan.

Helsinki Seagullsin kotiotteluihin Töölön Kisahalliin ei ole myyty enää lippuja pariin vuoteen.

4.10. 9:03 | Päivitetty 4.10. 11:16

Vielä parikymmentä vuotta sitten urheilutapahtumien järjestäjien kassat saattoivat pullistella seteleitä ja kolikoita, kun huomattava osa pääsylipuista ostettiin ennen ottelua lippuluukuilta käteisellä rahalla.

Sitten yleistyi korttimaksaminen ja käteisellä maksaminen väheni lippukassoilla. Nyt osa seuroista on todennut, että lippuja ei kannata myydä otteluihin ovelta enää lainkaan. Lippuluukut joutavat historiaan.

Syynä kehitykseen on verkko-ostamisen läpimurto. Seurat ja tapahtumajärjestäjät ovat jo vuosia ohjanneet ihmisiä hankkimaan lippunsa verkkokaupasta ennakkoon. Esimerkiksi HJK veloittaa ovelta ostetusta lipusta viisi euroa enemmän kuin verkko-ostoksesta.

Monissa seuroissa lippujen ovimyynti onkin käynyt niin vähäiseksi, että siitä luopuminen on järkevää.

Salibandyliigassa pelaava Eräviikingit lopetti lipunmyynnin ovella täksi kaudeksi. Helsinkiläisseura päätti siirtyä pelkkään ennakkomyyntiin kuultuaan hyviä kokemuksia muutamalta seuralta.

Seuran kannalta lippujen ennakkomyynnissä on pelkästään hyviä kokemuksia, kertoo markkinointijohtaja Olli Lähdesmäki.

”Isoin hyöty on, että katsoja sitoutuu otteluun aikaisemmin ja tulee varmemmin paikan päälle, kun lippu on ostettu ennakkoon”, Lähdesmäki sanoo.

Lipun ostanut henkilö toimii samalla ”mainoksena” lähipiirilleen, kun on jo päättänyt otteluun mennä.

Ovimyynti on myös resurssikysymys. Eräviikinkien ottelut ovat vetäneet keskimäärin noin 500 katsojaa, ja jo aiemmin suuri osa lipuista myytiin ennakkoon.

Lähdesmäki on varma, että ovimyynnin katoaminen on leviävä trendi, vaikka vielä useimmat seurat lippuja ottelutapahtumissa myykin.

”Lippujen myynti ovella ei ole ollut enää tuottavaa, sillä olemme saaneet ennakkomyynnin jo aiempina kausina hyvälle tasolle”, Lähdesmäki toteaa tyytyväisenä.

Jos seura hyötyy lippujen ennakko-ostamisesta, niin hyötyy myös katsoja: jonottamisen ovella pitäisi ainakin vähentyä. Verkossa ostaja pääsee valitsemaan myös hyvissä ajoin haluamansa paikan, kun ovelta ostettaessa parhaat paikat voivat olla jo täynnä.

Salibandyn F-liigassa pelaava Eräviikingit on lopettanut lippujen ovimyynnin.

Korisliigassa pelaava Seagulls ei ole myynyt lippuja ovelta enää kahteen vuoteen. Seura lopetti ovimyynnin korona-aikana hygieniasyistä, eikä siihen ole enää palattu.

Nyt lippuja voi ostaa vain verkosta, ja se on Seagullsin toimitusjohtajan Milla Valjuksen mukaan ainoastaan hyvä asia.

”Töölön Kisahallin aulassa olisi ollut mahdotonta pitää turvavälejä jonottaessa. Ja kun liput on ostettu verkossa, tavoitamme kaikki lipun ostaneet tarvittaessa helposti.”

Valjuksen mukaan ihmiset ovat tottuneet ennakkomyyntiin hyvin.

”Vain hyvin harvoin kukaan tulee ostamaan enää lippuja paikanpäältä, eikä palautettakaan ole aiheesta enää kuulunut.”

Pääkaupunkiseudulla suurimmat urheiluyleisöt keräävä Helsingin IFK aikoo pitää kiinni Liiga-otteluiden ovimyynnistä, vaikka yhä useammin lippu ostetaan verkosta.

”Meille hallimyynti on myös hyvää palvelua. Haluamme huomioida kaikki kohderyhmät”, toimitusjohtaja Markus Lindström perustelee.

HIFK:n otteluiden alkukauden yleisökeskiarvo on yli 7 000. HIFK tunnetaan sitoutuneesta kannattajakunnasta ja iso osa katsojista saapuu otteluun kausikorteilla.

Lippujen myynti ovelta vaihtelee otteluiden välillä paljon.

”Lippuja myydään hallilla ennen peliä todella vaihtelevia määriä, mutta aina vähintään useampia kymmeniä ja parhaimmillaan reilusti päälle sadan”, Lindström kertoo.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osaston uusimmat

Osaston luetuimmat