Kiusalliset barnakkelit piinaavat taas purjehtija Tapio Lehtistä keskellä Atlanttia: ”Tulee uintireissu”

Edellisellä maailmanympärimatkalla siimahäntäiset äyriäiset pilasivat Tapio Lehtisen yksinpurjehduksen. Nyt Lehtinen yrittää puhdistaa Asteria-venettä sopivassa tyynessä kohdassa.

Tapio Lehtinen kuvasi veneensä pohjaa neljä vuotta sitten käydyssä yksinpurjehduskisassa. Pohja oli täynnä barnakkeleita eli hanhenkauloja, siimajalkaisia äyriäisiä. Nyt siimajalkaisia on vain veneen perässä.

24.10. 14:52

Niinhän siinä sitten taas kävi, että kirotut barnakkelit tarttuivat jälleen Tapio Lehtiseen veneeseen yksinpurjehduksen Golden Globe -kisassa (GGR).

Pahimmillaan barnakkelit voivat hidastaa ja vaikeuttaa veneen ohjattavuutta todella paljon. Edellisessä GGR-purjehduksessa neljä vuotta sitten Lehtisen kisa meni piloille samojen siimajalkaisten äyriäisten takia.

Asteria-veneen pohja oli kauttaaltaan niiden peitossa, kun Lehtinen pääsi vihdoin maaliin toukokuussa 2019. Matka kesti 322 päivää.

Ensimmäiset barnakkelinsa Lehtinen kertoo huomanneensa torstaina 20. lokakuuta. Äyriäiset olivat tarttuneet imukupeillaan mustaksi myrkkymaalatun veneen pohjaan.

Myöhemmin tehdyssä tarkemmassa tutkimuksessa Lehtinen näki, että barnakkelit olivat onneksi kiinnittyneet vain Asterian perään. Niitä ei näkynyt veneen kyljissä.

Asterian pohja on maalattu aineilla, jotka ovat sallittuja valtamerillä, muttei esimerkiksi Itämerellä. Lehtisen vene on kuljettu Suomesta kontilla Espanjaan ja purjehdittu sieltä GGR-kisan lähtösatamaan Les Sables-d’Oloneen.

Tapio Lehtinen veneessään aavalla ulapalla.

Lehtisen tukena Suomessa toimiva radioamatööritiimi oli barnakkelien takia yhteydessä Tristan da Cunhan saaren viranomaisiin, josko suomalaiskippari voisi puhdistaa venettään saaren suojassa.

Tristan da Cunha on tuliperäinen saari keskellä Etelä-Atlanttia lähestulkoon Etelä-Amerikan ja Afrikan mantereiden puolivälissä. Britannialle kuuluvalta saarelta on matkaa lähimmälle asutulle saarelle Saint Helenalle yli 2 000 kilometriä.

Lehtinen kiitti tarjouksesta, mutta kertoi yrittävänsä puhdistaa barnakkeleita itse jossain sopivassa tyynessä.

”Jos kelit sallivat eikä haita näy, tulee uintireissu. Osa barnakkeleista on mahdollista poistaa myös varren päässä olevalla skrapalla”, Lehtinen pohti.

”Vaikka olen pyrkinyt luonnollisesti välttämään Etelä-Atlantin korkeapaineen tyyntä aluetta, niin ehkä sinne pitäisi yrittää päästä puhdistusta varten. Muuten kaikki on hyvin.”

Suomalaiset radioamatöörit saivat Lehtiseen yhteyden Brasilian edustalla olevan Bow Explorer -nimisen kemikaalitankkerin kautta. Lehtinen saa pitää yhteyttä vain meriasemien kautta tai erikseen sovittuna aikana satelliittipuhelimella.

Toissa viikolla Lehtiseen ei saatu lainkaan kunnollista yhteyttä.

Tapio Lehtisen vene Asteria merellä.

Lehtinen jatkaa kisaa toisena. Eroa johtavaan brittikippariin Simon Curweniin on noin 135 merimailia, noin 250 kilometriä.

Viimeisen vuorokauden aikana Lehtinen oli purjehtinut 145 merimailia, noin 268 kilometriä. Curwen oli edennyt vuorokaudessa 161 merimailia, vajaat 300 kilometriä.

Kisan kärki suuntaa kohti Kapkaupunkia, jossa Lehtisellä on mahdollisuus jättää kisajärjestäjien kautta tuoreita valokuvia. Kisaan lähti 16 venettä, joista kolme on keskeyttänyt.

Lehtinen navigoi merellä sekstantin avulla. Reilun kuukauden aikana sekstanttinavigoinnissa käytettävän kellon käytös on muuttunut.

Puolentoista kuukauden aikana kello jätätti pari kolme sekuntia vuorokaudessa, mutta nyt se on on ollut lähes täysin ajassa. Lehtinen pitää kellon ajassa radioyhteyden kautta saamansa aikamerkin avulla.

Tarkan navigoinnin takia on tärkeää, että sekstanttivirhe on Lehtisen tiedossa.

Helsingin Sanomat seuraa GGR:n kisatapahtumia ja Tapio Lehtisen matkaa juttusarjassa lähdöstä maaliin. Kilpailun verkkosivut ja järjestäjien kisaseuranta löytyvät täältä.

Osaston uusimmat

Osaston luetuimmat