Kolarit veivät lahjakkailta veljeksiltä hengen – Nyt Meksikon formularata kantaa heidän nimeään

Autódromo Los Hermanos Rodríguez on nimetty nuorena kilparadalle kuolleitten veljesten mukaan. Toinen heistä oli Leo Kinnusen ajotoveri legendaarisessa MM-voitossa.

Pedro Rodríguezin ja Leo Kinnusen auto ruutulipulla Daytonassa 1970.

27.10. 14:22 | Päivitetty 27.10. 19:08

Maailman tunnetuin F1-kuljettajan mukaan nimetty rata on varmasti Kanadan Grand Prix -areena Circuit Gilles Villeneuve Montrealissa. Myös Interlagosina paremmin tunnettu Brasilian GP-rata on viralliselta nimeltään edesmenneen F1-tähden mukaan Circuito Carlos Pace.

Aivan oma lukunsa on sitten Meksikon MM-osakilpailun isäntänä toimiva Autódromo Los Hermanos Rodríguez.

Nimen taustalla ovat kilpa-autoilussa traagisesti henkensä menettäneet veljekset Ricardo ja Pedro Rodríguez. Nuorempi veli Ricardo kuoli vain 20-vuotiaana jo F1-uransa alkutaipaleella 1962 ja vanhemman Pedro-veljen elämä päättyi 31-vuotiaana 1971.

Ricardo on yhä edelleen nuorin eturivin paikan aika-ajosta napannut Ferrarin kuljettaja, kun Pedro taas oli ensimmäinen meksikolainen GP-voittaja.

Ricardo Rodríguezin F1-ura jäi viiteen kisaan Ferrarilla. Heti debyytissään italialaistiimin kotikisassa Monzassa 1961 hän kapusi Ferrari 156-autolla kakkosruutuun, kun tallikaverina ollut kokenut saksalaistähti Wolfgang von Trips valloitti paalun.

Jo vuotta myöhemmin Ricardo Rodríguez kuoli harjoituksissa sattuneessa onnettomuudessa kotikonnuillaan upouudella radalla, jolla nyttemmin on hänen nimensä.

Kaudella 1962 Ferrarilla oli kilpailukyvytön auto, jota talli ei lähettänyt enää kauden päätöskisoihin. Niinpä Ricardo Rodríguez halusi osallistua MM-sarjan ulkopuoliseen Meksikon osakilpailuun yksityistallin Lotuksella.

Rodríguez törmäsi kisaa edeltäneissä harjoituksissa radan viimeisessä kaarteessa rata-aitaan, kun auton oikean taka-akselin ripustukset pettivät. Auto kääntyi törmäyksessä ympäri ja syttyi tuleen. Rodríguez kuoli välittömästi.

Ricardo Rodríguez oli luontainen lahjakkuus. Vielä 16-vuotiaana hänet torjuttiin Le Mansin 24 tunnin ajosta, mutta 18-vuotiaana hän sijoittui ranskalaisklassikossa kakkoseksi belgialaisen tiimikaverinsa Andre Piletten kanssa. Menestys johti kutsuun Ferrarille.

F1-varikoilla vuosikymmeniä liikkunut Jo Ramirez kuului Ricardo Rodríguezin läheisiin ystäviin. Hän arvioi aikoinaan, että nuoren lahjakkuuden kyvyt olisivat riittäneet nostamaan hänet Ayrton Sennan kaltaiseksi supertähdeksi.

Pedro Rodríguez debytoi F1-tasolla 1963 Cooper Climaxilla. Hänkin piipahti Ferrarilla, ajoi taas Lotusta, kunnes sai vakinaisemman sopimuksen Cooper Maseratin, missä onnistui voittamaan T81-autolla heti avauskisan Etelä-Afrikassa 1967.

Toinen voitto tuli sitten Belgian GP-kisassa 1970 BRM-tallissa eli samana vuonna, kun Rodríguez piiskasi Porschen prototyyppien epäviralliseen maailmanmestaruuteen yhdessä Leo Kinnusen kanssa.

Vuotta myöhemmin myös Pedro Rodríguez joutui kohtalokkaaseen onnettomuuteen urheiluautojen kisassa Norisringin radalla Nürnbergissä Saksassa.

Rodríguez autosta irtosi oikean puoleinen eturengas, ja auto törmäsi vauhdilla rata-aitaan. Törmäyksen voimasta auto sinkoutui takaisin radalle ja syttyi palamaan.

Kilpailijakaartiin kuulunut Leo Kinnunen oli ensimmäisten joukolla paikalla yrittämässä pelastaa entistä tallikaveriaan liekkimerestä.

Rodríguez menehtyi pian sen jälkeen, kun hänet oli saatu ulos romuttuneesta autostaan.

Leo Kinnunen (vas.) ja Pedro Rodríguez juhlivat Daytonan 24 tunnin ajon voittoa helmikuussa 1970.

Kaikkiaan Pedro Rodríguez ehti ajaa 55 F1-kisaa, joista viimeisen heinäkuun alussa 1971 Le Castellet’in radalla Ranskassa.

Pedro Rodríguez oli ihmistyyppinä tykkänään toisenlainen kuin Leo Kinnunen. Siinä missä Atlantin tuolla puolen ylistettiin Rodríguezin loistavaa suorituskykyä, ainakin Suomessa vakuututtiin Kinnusen merkittävästä panoksesta Porschen menestykseen.

Kinnunen sijoittui esimerkiksi legendaarisessa Targa Florion kisassa toiseksi Rodríguez oltua huonovointisena sivussa ja ajoi ikuiseksi jääneen kierrosennätyksen.

Rodríguez oli otettu mukaan ykköstähdeksi, jolla omalla ajovuorollaan oli Porschen täydet tehot, kun Kinnunen joutui yleensä tulemaan toimeen toistatuhatta kierrosta vähemmillä lukemilla.

”Pedrohan käyttäytyi aina kuin kuningas, kun itse olin enimmäkseen hiljaista poikaa. Emme tulleet toimeen, eikä yhtään helpottanut, kun englantilainen tallipäällikkömme ei tainnut edes tietää, missä koko Suomi sijaitsee. Tietysti siinä vaikutti myös kielivaikeus. Olisi varmaan helpottanut, jos olisin sitä osannut”, Kinnunen tuumaili, kun muistelimme noita aikoja vuosikymmeniä myöhemmin.

Lewis Hamilton ja Valtteri Bottas kisan jälkeen Meksikon Grand Prixissa 2017.

Pääkaupunki Mexicon laitamilla sijaitseva kilparata oli alun alkaen nimeltään Autódromo Magdalena Mixhuca. Veljesten nimissä sen maine kasvoi nykymittoihinsa, kun F1-urheilu palasi Meksikoon kaudella 2015 ja samalla vanhojen muistojen tarunhohtoisuus lisääntyi entisestään.

Valtteri Bottas omistaa Autódromo Los Hermanos Rodríguezin virallisen rataennätyksen viime vuoden kisasta ja hänen nimissään on myös radalla saavutettu kaikkien aikojen korkein huippunopeus GP-kisassa 372,54 kilometriä tunnissa vuodelta 2016 Williamsin autolla.

Oikaisu 27.10.2022 kello 19.08: Korjattu Ricardo ja Pedro Rodríguezin sukunimi oikeaan muotoon. Oikaisu 28.10 kello 14.09: Kinnunen sijoittui Targa Florion kisassa toiseksi, ei voittanut sitä.

Lue lisää: Bottas otti kantaa ilmaston­muutokseen: ”Näen eron jo lapsuudestani tähän päivään”

Lue lisää: Valtteri Bottaksen F1-talli vaihtuu Audiksi vuonna 2026

Lue lisää: Lewis Hamiltonin harvinaisen suora kommentti tallikaverista tallentui videolle

Lue lisää: Valtteri Bottas paljasti syyn ulos­ajolleen Viaplaylle

Lue lisää: Verstappen kaasutteli Yhdysvaltain gp:n ykköseksi ja sivusi yhden kauden voittoennätystä

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osaston uusimmat

Osaston luetuimmat