Mika Häkkinen teki kisaradalla tempun, johon edes Kimi Räikkönen ei kyennyt

Mika Häkkinen on ainoa suomalaiskuljettaja, joka on ajanut täydellisen kisaviikonlopun ja saavuttanut niin sanotun grand slam -täysosuman.

Mika Häkkinen ajoi aikoinaan kahdesti voittoon Brasilian grand prix -kilpailussa.

11.11. 9:48 | Päivitetty 11.11. 17:16

Brasilian Grand Prix on ollut mitä melkoisin menestyssampo suomalaisessa F1-historiassa. Etelä-Amerikan visiiteiltä on kärrätty tuliaisiksi kuusi paalupaikkaa ja täysi tusina pokaalisijoituksia.

Kohokohdat ovat kolme voittoa, joista Mika Häkkinen otti kaksi ja Kimi Räikkönen yhden – eli juuri sen, joka teki hänestä maailmanmestarin 15 vuotta sitten.

Häkkinen on ainoa suomalaiskuljettaja, joka urallaan saavutti kisaviikonloppuna niin sanotun grand slam -täysosuman. Siihen yltää, kun ottaa aika-ajossa paalupaikan, voittaa johtamalla kaikki kisakierrokset ja kellottamalla vielä nimiinsä nopeimman kisakierroksen.

Ensimmäisen kerran se onnistui Häkkisen mestaruuskauden 1998 toisessa kisassa Brasiliassa ja toistamiseen sitten samana vuonna kuudennessa kisassa Monacossa.

”Brasilia 1998 oli kyllä varmasti urani täydellisin viikonloppu”, Häkkinen toteaa yhä lähes neljännesvuosisadan perspektiivillä.

Mika Häkkinen remusi Nürburgringillä voiton jälkeen vuonna 1998. Hän kaatoi kuohujuomaa johtaja Jo Ramirezin päälle. Erja Häkkinen nauroi vieressä.

Uran seitsemäs visiitti Interlagosin eksoottiselle radalle Sao Paulon sydänmaille sujui Häkkiseltä niin vakuuttavasti, ettei tuleva maailmanmestari olisi voinut saada enää mahtavampaa psyykkistä nostetta siihen kohtaan.

Häkkinen oli nopein kaikilla harjoitusjaksoilla. Perjantain kärkiajasta 1.18,573 hän petrasi lauantaina sekunnilla aikaan 1.17,472. Paalu tuli huimalla kierroksella 1.17,092, josta tallikaveri David Coulthard jäi 0,665 ja Michael Schumacher 1,158 sekuntia.

Sunnuntain lämmittelyssä Häkkisen kärkiveto oli 1.17,432. Kisassa 72 kierroksen ylivoima kesti puolitoista tuntia eli 1.37.11,747, mistä McLarenin kaksoisvoiton koristellut Coulthard jäi 1,102 sekuntia ja Schumacher minuutin. Häkkinen takoi myös kymmenen nopeinta kisakierrosta, joista vikkelin oli 1.19,337.

Jos jotain kauneusvirhettä pitää hakea, niin nopeinta varikkokäyntiä ei sentään kirjattu Häkkisen nimiin.

Maailmanlaajuisesti Brasilian viikonloppu jäi muistoihin skandaalista, kun kisatuomaristo hylkäsi kattojärjestön oman teknisen johdon hyväksynnän McLarenin kahdelle jarrupolkimelle, mutta ilman sitäkin Adrian Neweyn räätälöimä auto osoittautui täysin ylivoimaiseksi haastajilleen.

”Tämä on ilman muuta onnellisin kisa, minkä ikinä muistan ajaneeni. Enpä ole kokenut koskaan vastaavaa. On upeaa johtaa MM-sarjaa kahden kisan jälkeen täysillä pisteillä, kun olen niin pitkään kitunut aina takaa-ajanana”, Häkkinen myhäili tuoreeltaan.

Vuotta myöhemmin Häkkinen juhli kauden 1999 ensimmäistä voittoaan juuri Brasiliassa. Silloinkin hän lähti paalupaikalta, mutta hattutempun metsästys kisavoitoissa katkesi 30 kierroksen jälkeen öljynpainepulmaan, kun Häkkinen ehti johtaa jo 12 sekunnin erolla Michael Schumacheriin.

Kolmatta suomalaisvoittoa Brasiliassa jouduttiin odottamaan seitsemän vuotta, kunnes Kimi Räikkönen onnistui toteuttamaan unelmansa ja valtaamaan täysosuman kautta maailmanmestaruuden.

Kaikkiaan Interlagos oli Räikköselle ansiokas areena, kun hän napsi Brasiliasta yhteensä seitsemän palkintosijaa.

Kimi Räikkönen juhli maailmanmestaruutta Interlagosin radalla 21. lokakuuta 2007.

Keke Rosbergin F1-uran aikana Brasilian osakilpailu käytiin Rio de Janeirossa Jacarepaguan radalla.

Mestaruuskaudellaan 1982 Rosberg ajoi kisassa toisena maaliin, mutta tulos mitätöitiin, kun niin Keken kuin voittoa tuulettaneen Nelson Piquetin autot havaittiin jälkikatsastuksessa alipainoisiksi. Säännöt edellyttivät siihen aikaan 580 kilon minimirajaa.

Myös 1983 Keken kävi köpelösti. Hän vei aika-ajossa paalun ja ajoi kisassa taas toisena ruutulipulle, mutta jälleen hänen suorituksensa hylättiin, kun varikkokäynnillä auto oli työnnetty sääntöjenvastaisesti käyntiin. Erikoinen ratkaisu oli, että noissa vuoden 1983 tuloksissa kakkossijalle ei nostettu ketään.

Vihdoin 1984 Riossa Rosberg onnistui sitten tuomaan Williams-Hondalle brittitiimin ensimmäisen palkintosijoituksen pinnittyään taas toisena maaliin.

Viimeisin suomalaismenestyjä Brasiliassa on Valtteri Bottas, joka vuosi sitten valloitti paalupaikan voitettuaan lauantain sprinttikisan ja pokkasi sitten sunnuntaina kolmos­pokaalin kisasta.

Lähimmäs täysosumaa Bottas pääsi heti ensimmäisellä Mercedes-kaudellaan 2017, kun hän otti paalun, mutta menetti sitten johtopaikan ja voiton heti startissa, kun Sebastian Vettel rutisti Ferrarinsa ohitse ja ajoi maaliin 2,762 sekuntia ennen suomalaista.

Lue lisää: Kun Tuomo Mäkinen kysyi rallikuski Kimi Räikköseltä, otatko vakuutuksen, vastaus oli viileintä Räikköstä

Lue lisää: Valtteri Bottaksen F1-talli vaihtuu Audiksi vuonna 2026

Lue lisää: Kuka onkaan paras suomalainen formulakuski Amerikan radoilla? ”Tämä on juuri se voitto, minkä vielä halusin”

Lue lisää: Mitä Kimi Räikkönen tekee tulevaisuudessa? Asiantuntija: ”Ovet ovat auki, jos hän itse haluaa”

Lue lisää: Kolarit veivät lahjakkailta veljeksiltä hengen – Nyt Meksikon formularata kantaa heidän nimeään

Lue lisää: Dietrich Mateschitz kehitti miljardibisneksen maistettuaan thaimaalaista juomaa – ja osti F1-tallin dollarilla

Osaston uusimmat

Osaston luetuimmat