”Se on hänen elämän­lankansa” – Tulikettu-tiimin kippari luottaa Lehtisen sijainti­dataan

Hongkongin lipun alla seilaava rahtialus sai Etelä-Afrikan meripelastuskeskukselta ohjeet Tapio Lehtisen pelastamiseksi. Laiva päässee paikalla lauantaina iltapäivällä.

Tullikettu-tiimin kapteeni Arto Linnervuo tuntee hyvin meripelastusta.

18.11. 18:17

Ilman tarkkoja paikannuslaitteita pientä pelastuslauttaa on mahdotonta löytää aavalla merellä.

Tapio Lehtisen vene upposi perjantaina viidessä minuutissa Intian valtamerellä. Suomalaiskippari pääsi nopeasti pelastuslauttaan, josta hän vielä hyvästeli seisoviltaan pitkään palvelleen ”vanhan rouvan”, Asteria-veneen.

Lue lisää: Yksinpurjehtija Tapio Lehtinen meri­hädässä, pelastautui lautalle – Asteria-vene upposi viidessä minuutissa

”Tapion sijaintidata saadaan pelastuslautassa olevan YB3-laitteen avulla. Se on hänen elämänlankansa”, Tulikettu-tiimin kapteeni Arto Linnervuo sanoo.

Lehtisen onneksi YB3-laitteen akku voi kestää valmistajan mukaan kolme viikkoa. Se on hyvä asia, koska Lehtisen pelastajat ovat toistaiseksi kaukana ja vasta menossa paikalle.

Tulikettu-vene katosi keväällä mystisesti Pohjois-Atlantilla. Veneen pohjaan tuli vuoto, kun se törmäsi tuntemattomaksi jääneeseen vedenalaiseen kohteeseen ja alkoi täyttyä vedellä.

Miehistö ehti korjata venettä, mutta joutui hylkäämään sen pelastajien saapuessa paikalle.

Sitkeän etsintäoperaation jälkeen vene löytyi ajelehtimasta Portugalin rannikolta kesäkuun alussa. Nyt Tulikettu on kunnostettu ja palautettu vesille.

Lue lisää: Atlantille mystisesti kadonnut Tulikettu purjehtii taas – kippari kertoo, paljonko miljoona­veneen korjaus maksoi

Lehtisen pelastusoperaatio on Linnervuon mukaan hyvissä käsissä. Sitä johtaa Etelä-Afrikan meripelastuskeskus (MRCC South Africa), jolla on kokemusta vaikeista tehtävistä.

MRCC on yhteydessä laivoihin ja muihin kilpailijoihin, jotka ovat pelastuskeskuksen toimialueella ja määräävät pelastustoimiin lähinnä olevan veneen tai olevat veneet.

Koska kyse on kilpailusta ja YB3-laitteen tiedot eivät ole suoraan osa meripelastusjärjestelmää, MRCC joutuu tekemään yhteistyötä kisajärjestäjän kanssa, jotta se saa käyttöönsä Lehtisen lähettämät hätäviestit.

”Puhutaan isosta yhteistoiminta­operaatiosta, jossa Tapio pelastetaan. Paikalle ei pääse helikopterilla, sinne lähetetään ehkä myös lentokone, jonka tehtävänä on löytää pelastuslautta ja ohjata laiva tai laivat tai kilpailijat paikalle”, Linnervuo kertoo.

Hänen mukaansa kisajärjestäjä, Golden Globe Race (GGR), on todennäköisesti varautunut hyvin hätätilanteisiin. Viranomaisyhteydet on luotu etukäteen.

”Kaikki skenaariot on käyty läpi. Kisajärjestäjät ovat nykyään todella kyvykkäitä hoitamaan tällaisia hätätilanteita yhteistyössä viranomaisten kanssa”, Linnervuo sanoo.

”Tapion pelastaminen on tärkeä asia itselleni ja Tulikettu-tiimille.”

Perjantai-illan tietojen mukaan Hongkongin lipun alla seilaava rahtialus Darya Gayatri on saanut MRCC:ltä ohjeen suunnata pelastamaan Lehtinen. Laiva olisi Lehtisen oletetussa paikassa lauantaina iltapäivällä Suomen aikaa, mutta tilanne voi muuttua.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osaston uusimmat

Osaston luetuimmat