Formula 1:stä tuli Max Verstappenin ja hänen sekoilevien kannattajiensa temmellys­kenttä

Formulakaudesta 2022 odotettiin tiukkaa kisailua, mutta lopulta se oli hollantilaisen Max Verstappenin ylivoimaa. Valtteri Bottaksen kausi tiivistyy yhteen sanaan: kytkimeen, kirjoittaa HS:n urheilutoimittaja Ismo Uusitupa.

Max Verstappen voitti kauden aikana peräti 15 osakilpailua. Kausi päättyi juhlintaan Abu Dhabissa.

22.11. 2:00 | Päivitetty 22.11. 15:02

Formula ykkösten kausi päättyi sunnuntaina Abu Dhabissa yhtä yllätyksettömästi kuin useimmat kauden osakilpailut.

Mestaruuden jo aikoja sitten varmistanut Redbull-tallin Max Verstappen ajoi helppoon voittoon, MM-kakkonen Ferrari-tallin Charles Leclerc oli toinen ja MM-kolmonen Redbullin Sergio Perez oli kolmas.

Tuloslista kärkikolmikonkaan jälkeen ei juuri yllättänyt.

Kauden aikana kurvailtiin 22 osakilpailussa, mutta mitä niistä jäi käteen?

Aloitetaan ennen kautta ajetuista talvitesteistä, joissa sääntöuudistusten mukaiset autot tekivät ensi­esiintymisensä. Ferrari ja Mercedes yllättivät: useita kausia varjojen mailla ollut Ferrari oli vahva, F1:tä vuosikausia hallinnut Mercedes surkea.

Monissa asiantuntija-arvioissa uskottiin, että Mercedes ohennettuine sivu­ponttooneineen saa autonsa hyvään iskuun ennen kauden ensimmäistä kisaa.

Ei saanut. Tai monelle tallille esimerkiksi sijoitus kolmanneksi olisi huikea suoritus, mutta voittoihin tottuneelle Mersulle se oli lähinnä torjuntavoitto.

Aivan loppukaudesta Mercedes nousi jo osakilpailun voittajaksi, mutta voiton nappasi George Russell eikä Lewis Hamilton, joka jäi ensimmäisen kerran F1-urallaan ilman voittoa kauden aikana.

Ferrari jatkoi alkukaudesta siitä, mihin se jäi talvitesteissä. Vahvaa menoa ja Leclerc johti MM-sarjaa selkeästi – innokkaimmat alkoivat jo pujottaa mestarin viittaa monacolaiselle, etenkin kun Redbull kamppaili teknisten ongelmien kanssa.

Kuinkas kävikään? Redbull ja etenkin Verstappen alkoivat voittaa kisoja solkenaan ja Ferrarit hyytyivät radanvarteen. Hyvin nopeasti oli selvää, että mitään viime kauden Verstappenin ja Lewis Hamiltonin kaltaista mestaruustaistelua ei tule: nyt kisataan vain muista sijoista.

Samalla koko kausi lässähti melko nopeasti. Pientä sähköä tuli edes siitä, että Leclerc onnistui voittamaan heinäkuussa Redbullin kotikisan Itävallassa. Valitettavasti tämä lisäsi Verstappenin hollantilais­fanien öykkäröintiä katsomossa. Jotkut keski-ikäiset juopuneet miesoletetut syyllistyivät myös seksuaaliseen häirintään.

Hollantilaiskatsojien sekoilu ei jäänyt tähän. Hollantilaisen Verstappenin kotikisassa Zandvoortissa katsojilla oli oranssinvärisiä soihtuja, joista ainakin yksi heitettiin myös radalle kesken aika-ajojen.

Monzassa hollantilaiset yrittivät rakentaa radan lähellä olevalle leirintäalueelle ”kisakatsomon”. 80 pidätettiin ja useat heistä olivat humalassa ja myös pyrkivät estämään rakentamisen keskeyttämisen.

Jäikö siis kaudesta jälkipolville kerrottavaksi mitään muuta kuin Verstappenin ylivoimaisuus, hänen faniensa öykkäröinti, nelinkertaisen F1-mestarin Sebastian Vettelin uran ja Mercedeksen valtakauden lopullinen päättyminen?

Kyllä, nimittäin F1:n laajeneva kiinnostus Yhdysvalloissa erityisesti Netflixin dokumenttisarjan ansiosta.

Formula 1 levittäytyi pitkään eri puolille Aasiaa, mutta Yhdysvaltojen valloitus ei ole oikein onnistunut. Yhdysvalloissa oli vuosien ajan vain yksi osakilpailu Austinissa, mutta tällä kaudella kurvailtiin myös Miamissa, jossa hupia saatiin tekoaltaaseen ankkuroiduista huvijahdeista.

Ensi kaudella kisakalenteriin tulee myös Las Vegas, jolloin viihdekermalla on entistä enemmän patsasteltavaa. Kun Keke Rosberg varmisti F1-mestaruutensa Las Vegasissa vuonna 1982, kurvailtiin tuolloin hotellin parkkialueella, eikä kisa kiinnostanut juuri ketään.

Ensi syksynä päristellään muun muassa kasinokaupungin pääkadulla, joten paluu vuosikymmenten jälkeen tehdään isosti ja näyttävästi.

Aivan loppukauden perusteella voi sanoa, että hyvin todennäköisesti Mercedes on vahva ensi kaudella. Kilpailun kannalta olisi ihanteellista, että edes kolme tallia (Redbull, Ferrari ja Mercedes) kisaisivat tasapäisesti voitoista. Tarkoittaisiko se myös kuuden kuljettajan tasaista kisailua? Sitä on syytä epäillä tallimääräysten luvatussa lajissa.

Valtteri Bottas herätti huomiota Abu Dhabissa viiksillään.

Suomalaisittain F1-kausi oli uuteen totuttelua. Kimi Räikkönen lopetti viime kaudella. Valtteri Bottas siirtyi Mercedekseltä pienempään talliin ja käytännössä Räikköseltä vapautuneelle paikalle Alfa Romeo -tallissa.

Räikkösen viimeisellä kaudella Alfa Romeolla kisaaminen oli jokseenkin onnetonta räpeltämistä, mutta kauden 2022 alku näytti lupaavalta: Bottas napsi MM-pisteitä tasaiseen tahtiin. Ilo loppui kuitenkin vähitellen, kun muut tallit saivat paranneltua autojaan.

Lopulta Alfa Romeo onnistui pitämään tallien MM-pisteissä kuudennen sijansa ja Bottas oli MM-sarjassa kymmenes. Eroa yhdeksänneksi sijoittuneeseen Fernando Alonsoon kertyi kuitenkin 32 pistettä.

Bottas jatkaa Alfa Romeolla ja ainakin yksi asia on saatava kuntoon: lähdöt. Bottas oli koko F1-katraan heikoin lähtijä ikuisine kytkin­ongelmineen. Kokemusta on jo roppakaupalla, joten toinen kausi ei voi mennä samalla lailla.

Bottaksella on vielä kaksi vuotta jäljellä sopimuksesta tallin kanssa, joten se ei ulotu tallin uusiin kuvioihin. Vuonna 2026 Sauber nimittäin siirtyy F1:een hyppäävän Audin huomaan. Alfa Romeo on vain Sauberin sponsorinimi.

Joka tapauksessa on suuri arvoitus, onko muutaman vuoden päästä F1:ssä suomalaista kuskia. Vai onko kaksi?

Bottas voi vielä hyvinkin jatkaa uraansa, ja jos kaikki palikat menevät täydellisesti paikoilleen, Ferrarin juniori­akatemiaan päässyt Tuukka Taponen voisi olla seuraava suomalainen moottoriurheilun kuninkuus­luokassa.

Se vaatii, Ferrarin tuesta huolimatta, valtavia taloudellisia panostuksia ja tietenkin myös vahvoja onnistumisia alemmissa formulaluokissa.

Osaston uusimmat

Osaston luetuimmat