”Asioilla on taipumus järjestyä” – ”Sir Tapion” haave kotijoulusta meni pilalle

Intian valtamerellä haaksirikkoutunut Tapio Lehtinen opettaa hänet pelastaneessa rahtialuksessa solmujen tekoa ja sekstantin käyttöä. Pingismailaan hän tarttui ensi kertaa 50 vuoteen.

Tapio Lehtinen esitteli GGR-kisan reittiä kesäkuussa Helsingissä.

25.11. 10:42 | Päivitetty 25.11. 12:11

Intian valtamereltä pelastettu yksinpurjehtija Tapio Lehtinen joutunee olemaan loppuun asti Hongkongin lipun alla matkaavassa rahtialuksessa.

Argentiinasta soijapapuja kuljettava Darya Gayatri -alus pysähtyy vasta määräsatamassaan Rizhaossa Kiinassa joulukuun puolivälissä.

”Vaikuttaa siltä, että joudun menemään perille asti. Taisi jäädä haaveeksi viettää joulu Suomessa. Se menee koronakaranteenissa Kiinassa. Ehkä pääsen kotiin uudeksi vuodeksi”, Lehtinen sanoo satelliittipuhelimessa HS:lle.

Lehtinen elättelee vielä toiveita, että rahtialus pysähtyisi Indonesiassa, vaikka se ei kuulu laivan suunnitelmiin.

”Se ei taida onnistua. Ei siinä mitään. Olin varautunut olemaan vappuun asti ja pitemmäksikin aikaa merellä. Varmaan voi olla hyväkin, etten päässyt heti Suomeen, saa aikaa rauhoittua.”

”Nyt opetan 21-vuotiaalle perämiesharjoittelijalle solmujen tekoa ja sekstantin käyttöä. Hän puhuttelee minua Sir Tapioksi.”

Lehtisen Asteria-vene upposi viikko sitten noin 830 kilometriä Etelä-Afrikan Port Elizabethistä kaakkoon. Asteria täyttyi vedessä viidessä minuutissa.

Lehtinen pääsi pelastuslauttaan, josta hän lähetti hätäsignaaliin Golden Globe Racen (GGR) kilpailutoimistoon. Lehtinen vietti vuorokauden pelastuslautassa, josta hänet löysi GGR-purjehduksen kilpakumppani Kirsten Neuschäfer.

Eteläafrikkalaisen Neuschäferin veneestä Lehtinen pelastautui rahtialuksen kyytiin.

Lehtinen on ollut yhteydessä Suomen suurlähetystöön Kiinassa. Lähetystön konsuli on luvannut järjestää hätäpassin, puhelimen ja luottokortin sitten, kun Lehtinen aikanaan pääsee Rizhaoon.

”Luotan elämän yleiseen sääntöön, että asioilla on taipumus järjestyä”, Lehtinen sanoo.

Rahtialuksella Lehtinen on kuntoillut ja kerännyt voimia. Torstaina hänellä oli tiukka pingisottelu laivan kokin apulaisen kanssa. Uusi matsi oli luvassa perjantaina.

”En ollut pitänyt pingismailaa kädessäni 50 vuoteen, mutta saatiin peli aikaan.”

Lehtinen käy myös laivan pienellä kuntosalilla ja yrittää lenkkeillä laivan kannella, mutta se siirtyi, kun sitä maalataan.

Tapio Lehtinen lähti GGR-kisaan 4. syyskuuta Les Sables-d’Olonnesta Biskajanlahdelta.

Miehistö olisi ottanut Lehtisen mukaan maalaustalkoisiin, mutta päällystö kielsi sen. Darya Gayatrilla on 21 hengen intialainen miehistö.

”Se ei kuulemma ole säännösten mukaista. Nyt opetan 21-vuotiaalle perämiesharjoittelijalle solmujen tekoa ja sekstantin käyttöä. Hän puhuttelee minua Sir Tapioksi”, Lehtinen nauroi.

Sekstantilla navigoidaan taivaankappaleiden avulla, kun määritetään aluksen sijainti. Lehtinen kertoo olevansa laivalla puolisokeana. Hänen kymmenet lukulasinsa upposivat Asterian mukana.

”Laivan miehistö on kipparia lukuun ottamatta niin nuoria, ettei heillä ole laseja. Olen saanut käyttööni tietokoneen, johon on säädetty iso eläkeläisfontti.”

Rahtialuksen komentosillalla Lehtinen kertoo tehneensä kiinnostavan havainnon: kansi on vuorattu luodinkestävillä laseilla ja tukevilla teräslevyillä. Ne ovat merirosvojen varalta.

”Laivan kaiteisiin saadaan nopeasti paksu piikkilanka-aita ja aluksessa on aseistetut vartijat. Heillä on ohje ampua varoituslaukauksia, jos meitä lähestyy tunnistamaton alus, joka ei vastaa kutsuihin.”

”Uppoaminen pitää analysoida ja mitä siitä on opittavissa ennen seuraavaa reissua.”

Edellisessä GGR-kisassaan neljä vuotta sitten Lehtinen epäili merirosvojen seuranneen häntä yhtenä yönä Afrikan länsirannikolla.

Lehtinen kertoo yhä miettineensä, miksi Asteria täyttyi niin äkkiä vedellä ja upposi. Toistaiseksi vahvin teoria on, että veneen perän jokin osa ja sen vesitiivis laipio jostain syystä petti, jolloin vesi tulvi sisään.

Toinen vaihtoehto on, että veneen rakenne olisi pettänyt. Lehtinen ei olisi osannut edes kuvitella, että niin voisi käydä.

”Sandwich-rakenteessa [voileipämäinen rakenne] rungon päällä on lasikuitua, sen alla on muovivaahtoa ja sitten taas lasikuitua. Ei ole mahdoton ajatus, että lasikuitu olisi irronnut muovista, jolloin runko voi löystyä ja murtua. Vuonna 1965 tuollainen rakenne oli ultramoderni.”

Suomessa Lehtinen aikoo käydä asiantuntijoiden kanssa läpi kaikki mahdolliset vaihtoehdot uppoamisen syistä.

”Uppoaminen pitää analysoida ja mitä siitä on opittavissa ennen seuraavaa reissua.”

Syksyllä 2023 Lehtinen on lähdössä 12 hengen tiiminsä kanssa Ocean Globe Raceen (OGR), jossa purjehditaan maapallon ympäri neljänä etappina. OGR on retrokisa 50 vuoden takaiselle ensimmäiselle Whitbread-kisalle.

Osaston uusimmat

Osaston luetuimmat