Venäjän Lontoon-suur­lähetystö jakoi valevideota ukrainalaisista MM-faneista

Uutistoimisto Reutersin mukaan venäläistilien jakama video on paljastunut perättömäksi.

Venäläismielisillä tileillä on jaettu ukrainalaisia mustamaalaavaa videota. Videon erehtyi jakamaan Venäjän Lontoon-suurlähetystö.

28.11.2022 16:32

Venäläisillä sosiaalisen median tileillä jaettu ukrainalaisia jalkapallokannattajia mustamaalaava video on paljastunut tekaistuksi. Arabiankielinen televisioyhtiö Al-Jazeera tiedotti jo viime viikolla, ettei ole sen nimissä jaetun videon takana. Uutistoimisto Reuters vahvisti maanantaina videon propagandaksi.

Internetissä leviämään lähteneellä videolla väitettiin kolmen humalaisen ukrainalaiskannattajan piirtäneen Dohassa natsisymboleita kuten Hitler-viiksiä Qatarin jalkapallokisojen kisajulisteisiin. Videon mukaan kannattajat pidätettiin.

Video oli tehty samaan tapaan kuin Al-Jazeeran sosiaalisen median videot ja tekaistuun videoon oli editoitu Al-Jazeeran logo ja typografia.

”Video on väärennös. Al-Jazeera ei ole koskaan kertonut tällaisesta”, Al-Jazeeran tiedottaja kertoi Reutersille.

Sama viesti on jaettu myös Al-Jazeeran Twitter-tilillä.

Reuters on tarkistanut Al-Jazeeran sosiaalisen median tilit ja verkkosivujen sisällön, mutta ei löytänyt mitään videon todenperäisyyteen viittaavaa.

”Kyse ei ole Al-Jazeeran julkaisemasta videosta. Klippi on esimerkki valheellisesta sisällöstä, joka jäljittelee uutiskanavaa levittääkseen väärää väitettä”, Reutersin uutisessa linjataan.

Al-Jazeeran nimiin laitettu video lähti leviämään viime tiistaina. Al-Jazeera nostaa artikkelissaan esiin useita seikkoja, jotka paljastavat videon tekaistuksi.

Voit katsoa videon tästä linkistä.

Ukrainalaisia ei esimerkiksi näytetä ollenkaan eikä heistä kerrota mitään yksityiskohtaista, Al-Baitin stadionista käytetään virheellistä kirjoitusasua ja Al-Jazeeran mukaan videolla on asioita, jotka ovat ristiriidassa tv-yhtiön julkaisuperiaatteiden kanssa.

Videolla esimerkiksi mainitaan, että ”ukrainalaiset eivät vastustaneet pidätystä”.

”Toimituspäällikkömme eivät käyttäisi tällaista muotoilua”, Al-Jazeeran artikkelissa huomautetaan.

Al-Jazeeran mukaan videota on jaettu laajalti venäläismielisillä tileillä. Twiittejä on jaettu tuhansia kertoja.

Britannian yleisradioyhtiö BBC:n disinformaation tutkintaan erikoistunut toimittaja Shayan Sardarizadeh twiittasi, että video lähti leviämään venäläisen tv-juontaja Vladimir Solovjovin Telegram-julkaisusta.

Torstaina Sardarizedah kertoi Venäjän Lontoon-suurlähetystön sortuneen jakamaan julkaisua Twitterissä.

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat