Olli Torkkel pääsi käyttämään rengasosaamistaan Totem-show’ssa.

Sirkustähden hyvä elämä

Entinen telinevoimistelija Olli Torkkel on kiertänyt maailmankuulun sirkuksen Cirque du Soleil’n kanssa maailmaa yli kymmenen vuotta.


1.1. 2:00 | Päivitetty 1.1. 7:57

Yksi keskustelu voi joskus muuttaa elämän, ja Olli Torkkel kävi sen Milanossa vuoden 2009 huhtikuussa. 25 vuotta kestänyt määrätietoinen urheilu vaihtuisi pian lapsena lausutun haaveen toteuttamiseen.

Unelmien seuraaminen on tuonut Torkkelin elämään rakkautta, menetyksen tuskaa ja poikkeuksellisen ison perheen. Ennen kaikkea se on tuonut hänelle hyvän elämän.

Torkkel, 30, oli edustamassa Suomea telinevoimistelun EM-kisoissa, mutta lopulta maailmancupin moninkertaiselle palkintopallimiehelle jäi käteen jotain aivan muut kuin mitä hän oli lähtenyt Italiasta hakemaan. Jotain paljon enemmän.

Renkaiden karsinnassa hän oli vasta sijalla 59, ja finaalipaikka jäi kauas. Tärkeämpää tulevaisuuden kannalta oli kuitenkin se, ettei leikkauksesta toipunut akillesjänne loukkaantunut alastulon kaatumisessa.

Renkaat olivat Torkkelin vahvin teline kilpauralla. Kuva vuodelta 2003.

Kisojen pettymys painui nopeasti taka-alalle, kun Torkkel jutteli Cirque du Soleil’n kykyjenetsijän kanssa, ja pari kuukautta myöhemmin maailmankuulusta sirkuksesta otettiin yhteyttä.

”He pyysivät vähän videoita siitä, mitä pystyn tekemään renkailla. Kuvailin videot, ja muutaman viikon sisään he ottivat uudestaan yhteyttä”, Torkkel kertoo Zoom-puhelun välityksellä Floridasta.

”He sanoivat, että ’hyvältä näyttää ja mielellään otetaan sinut mukaan’. Koe-esiintymisiin ei tarvinnut lähteä. Syyskuussa 2009 muutin Montrealiin, ja esityksen tekeminen alkoi.”

Olli Torkkel on hyvässä kunnossa, vaikka edellisestä esityksestä on jo yli 2,5 vuotta.

Siirtyminen huippu-urheilijan kurinalaisesta ja tarkkaan rytmitetystä arjesta sirkuksen mukana kiertämiseen kuulostaa melkoiselta elämänmuutokselta. Torkkelin mukaan päätös oli lopulta kuitenkin helppo, vaikka hyppy suuntautuikin tuntemattomaan.

Hän oli haaveillut tarunhohtoisesta Cirque du Soleil’sta jo lapsena, joten unelmaan kannatti tarttua kaksin käsin.

”Olisin ehkä voinut jatkaa voimistelu-uraani vielä, mutta olin aika lailla omat rajani saavuttanut. Tarjous tuli hyvään aikaan, ja päätin saman tien lähteä.”

”En tiennyt, mitä tuleman pitää. Minulla ei ollut minkäänlaista tietoa roolista tai mistään muustakaan.”

Torkkel värvättiin täysin uuteen esitykseen, jonka nimi oli Totem. Renkailla tehtävät temput olivat päätyö. Ensimmäisten vuosien jälkeen mukaan tuli myös voimistelurekki, joka oli tuttu entisestä elämästä huippu-urheilijana. Täysin uusi tuttavuus oli chinese pole eli pystytanko, jolla temppuja tehdään.

Vaikka Torkkelin fysiikka oli telinevoimistelun ansiosta huipputasolla, uusien temppujen vaatimukset olivat täysin erilaisia.

”Piti kehittää perusteet ja voimatasot ihan alusta, että pystyi tekemään edes temppuja. Chinese pole oli fyysisesti kaikkein raskain. Siinä on juoksemista, hyppimistä, kiipeämistä. Esitys kestää 7–10 minuuttia, eikä lepotaukoja juuri tule.”

”Elämä muuttui täysin, mutta oli toisaalta samaa tuttua. Tehtiin fyysisiä asioita, haettiin rajoja ja yritettiin oppia uutta, kuten voimistelussakin.”

Isoja eroja telinevoimisteluun on kaksi: esityksen kesto ja liikkeiden fyysinen vaativuus.

Telinevoimistelussa suoritus kestää 40–45 sekuntia, sirkuksessa Torkkel temppuili lavalla parhaimmillaan lähes kymmenen minuuttia ilman taukoa. Toisaalta telinevoimistelussa liikkeet vaativat niin pitkälle fyysisille äärirajoille menemistä, että minuutteja kestävät suoritukset eivät ole mahdollisia.

”Kun pääsin verhojen taakse, olin täysin kuollut. Ja muutaman tunnin päästä mentiin uudestaan.”

”Olin varmasti elämäni kovimmassa kunnossa. Jos olisi Cooperia yrittänyt juosta, olisi tullut paras tulos. Kestävyys oli kovalla tasolla.”

Esityksiä oli kuutena päivänä viikossa, yhteensä 8–10, eli kolmena päivänä oli kaksi esitystä. Sirkus pysyi yhdessä paikassa yleensä 6–8 viikkoa, minkä jälkeen esiintyjillä oli viikon vapaa, kun karavaani siirtyi uuteen kaupunkiin.

Olli Torkkel, Alya Titarenko ja Gael Ouisse.

Neljä vuotta kului Pohjois-Amerikassa, sen jälkeen vuosi Australiassa, 1,5 vuotta Japanissa ja neljä vuotta Euroopassa. Torkkel laskee esiintyneensä 48 kaupungissa ja 15 maassa yhteensä noin 3 900 kertaa. Esityksen on nähnyt yli viisi miljoonaa katsojaa.

Ilma-akrobatian ja fyysisten temppujen lisäksi Torkkel pääsi hauskuuttamaan jättimäiseen teltan 2 500:aa katsojaa myös pellen roolissa, kun show’n varsinaiset klovnit olivat sivussa sairastumisten tai loukkaantumisten vuoksi.

”Vuosien aikana pystyin ottamaan aina uusia rooleja, mikä teki työstäni tosi mielenkiintoista. Jos olisin tehnyt vain renkaita, en varmaan olisi pysynyt samassa show’ssa yli kymmenen vuotta. Viimeiset ehkä viisi vuotta pystyin tekemään kaikkia rooleja viikoittain.”

Osa Torkkelin tempuista näyttävää todella huimilta, kuten renkaassa roikkuminen yhdellä kädellä 15 metrin korkeudessa. Turvallisuus onkin ensisijaisen tärkeää. Ranteessa on lenkki, josta ei voi pudota, tai sitten esiintyjä on kiinni vaijerilla.

Pelko on silti ollut mukana myös Torkkelin esityksissä, etenkin vuoden 2018 maaliskuussa tapahtuneen onnettomuuden jälkeen.

Ranskalainen Yann Arnaud putosi kesken köysitempun korkeuksista ja kuoli Volta-show’n esityksessä Tampassa Yhdysvalloissa. Arnaud oli aiemmin osa Totem-show’ta ja Torkkelin työpari.

”Yann oli paras kaverini.”

Arnaud oli kolmas kuollut esiintyjä Cirque du Soleil’n 34-vuotisessa historiassa. Uusia onnettomuuksia ei ole traagisen illan jälkeen tapahtunut.

”Tuon jälkeen pelotti aika kauan, ja onnettomuus oli mielessä päivittäin. Juteltiin meidän numeron kavereiden kanssa, että kyllä silloin nyrkki puristi sen kohdan [yhdellä kädellä roikkumisen] tarpeettomankin kovaa.”

Olli Torkkel pääsi temppuilemaan renkailla huomattavasti korkeammalla kuin telinevoimistelukilpailuissa.

Parhaan ystävän kuoleman aiheuttaman pelon lisäksi työssä on ollut läsnä myös muita pelkoja. Loukkaantumisen pelko oli tuttu jo urheilu-uralta. Alussa Torkkelia pelotti myös oman uran puolesta. Siihen liittyi myös epäonnistumisen ja itsensä nolaamisen pelko.

Kukaan ei voi onnistua aina, ja Torkkel oppi, että pienet epäonnistumiset saattavat itse asiassa olla hyvästäkin.

”Ne kertovat siitä, että temput ovat oikeasti vaikeita. Pystyin kyllä asennoitumaan pelkoihin oikealla tavalla ja unohtamaan ne, kun valot syttyivät.”

”Kun Yann kuoli, se pysyi takaraivossa. Se ei tapahtunut meidän omassa show’ssa, mikä teki asiasta helpomman. En osaa edes kuvitella, miltä olisi tuntunut, jos olisi käynyt samassa show’ssa, mitä itse tekee.”

Pelko ei ole koskaan saanut otetta Torkkelista, ja merkittävä tekijä on se, että hän rakastaa työtään. Sirkuselämä on tarjonnut paljon sellaista, mitä hän ei olisi voinut kuvitellakaan löytävänsä, kun hän astui lentokoneeseen Helsinki-Vantaan kentällä vuonna 2009.

Ilman Cirque du Soleil’ta Torkkel esimerkiksi tuskin olisi ollut vuonna 2011 pittsburghilaisessa baarissa, jossa hän tapasi elämänsä rakkauden, Bianca Kalvesmaen.

Suomalaisista sukujuurista ei ollut ainakaan haittaa, ja pari tapaili tiiviisti pari kuukautta, kun sirkus oli kaupungissa. Seurustelu jatkui vuorovierailuilla, kun sirkus jatkoi matkaansa. Puolen vuoden jälkeen Kalvesmaki liittyi Cirque du Soleil’n palkkalistoille myyntipuolelle, ja näin pariskunta pääsi näkemään maailmaa yhdessä.

”Tehtiin huikeita reissuja eri puolilla maailmaa, ja nautimme molemmat siitä elämästä. Olimme onnekkaita, että saimme työskennellä samassa show’ssa, se teki elämästä todella hyvän.”

Varsinaista kotia ei ollut, mutta pari tukikohtaa löytyi aina tarvittaessa.

”Haluttiin ottaa kaikki irti, koska tiedettiin, ettei tämä kestä ikuisesti. Tultiin joko Suomeen vanhempieni luo Hattulaan tai mentiin Floridaan Biancan vanhempien luo.”

Vuonna 2019 tanssittiin kesähäitä, ja vuotta myöhemmin pariskunnan elämä mullistui. Pandemia pysäytti maailman, Cirque du Soleil’n kaikki esitykset loppuivat, ja työntekijät irtisanottiin.

Vuonna 2020 syntyi myös ensimmäinen lapsi, Lumi. Perhe asui lähes koko pandemia-ajan Torkkelin vanhempien luona Hattulassa. Ajasta tuli – kuten monelle muullekin – pakollinen pysähdys, joka sisälsi hyvää mutta myös huonoa.

”Saatiin olla kotona ja elää vauva-aikaa. Show’n loppumisen aiheuttama pudotus oli kuitenkin aika iso. Vähitellen pitäisi päästä lähemmäs niitä unelmia, joita pääsi toteuttamaan 13 vuoden aikana.”

Olli Torkkel ja Bianca Kalvesmaki saivat olla kotona Lumi-tyttären vauva-ajan. Koronapandemian hellitettyä on perhe päässyt taas maailmalle.

Niin, Floridasta tarinaansa kertoo appivanhempiensa luona asuva koti-isä, joka janoaa takaisin ison teltan kirkkaisiin valoihin. Cirque du Soleil’n toiminta on jälleen käynnissä, mutta Totem-show ei. Tietoa tulevasta ei ole.

Torkkel myöntää, että uraa tuskin on jäljellä kymmentä vuotta ainakaan aiemmin nähdyissä äärimmäistä fyysistä suorituskykyä vaativissa rooleissa. Kunnossa hän kuitenkin on. Ja valmis lavalle.

”Pandemia oli vähän katkera loppu, ei ollut oma tahto. En ollut valmis jättämään lavoja ja esiintymistä. Olisi sääli, jos en pääsisi enää takaisin.”

”Veri vetää lavalle tosi paljon. Toivottavasti löytyisi vielä hyvä rooli. Jos ei muuta, niin omaehtoinen lopetus esiintyjän uralle.”

Jos parasta ennen -päivämäärä esiintyjä-Torkkelin kohdalla onkin umpeutumassa, sirkuksesta löytyy rooli, jossa ikä ei paina. Torkkel oli monta vuotta Totemin kunto- ja voimavalmentaja, ja nyt katse on korkeammalla.

”Päävalmentajan rooli kiinnostaa tosi paljon. Hankaluus on se, että rooleja on vain yksi, ja sen pitää olla samassa show’ssa Biancan kanssa.”

Kalvesmaki palasi töihin, ja Torkkel sai vielä yhden uuden roolin: kiertuekoti-isän. Näin Lumi-tytärkin pääsee osaksi sirkuselämää, josta hänen vanhempansa ovat saaneet nauttia yhdessä jo pitkään.

Bianca Kalvesmaen palattua töihin Olli Torkkel on kiertuekoti-isä, ja koko perhe pääsee kokemaan sirkuselämää yhdessä.

”Uskon, että se antaa elämälle jotain poikkeuksellista. Haluamme kokea kiertue- ja sirkuselämän myös lapsen kanssa.”

”On ollut niin hyvää elämää, niin niitä elämänoppeja haluaa tarjota lapselleen. Kyllä sieltä varmasti myös 2-vuotias omaksuu asioita, mitä ei muualta saa.”

Hyvä elämä. Sanapari toistuu usein Torkkelin puheessa, kun hän kuvailee 13 vuoden matkaansa. Suomalaisen rengasspesialistin kohdalla hyvä elämä on tarkoittanut ainakin rakkautta ja perhettä, itsensä ylittämistä, ystäviä, yhteisöllisyyttä ja ainutlaatuisia kokemuksia.

Sirkusesitys on kuin runsaan sadan ihmisen pikkukylä, joka liikkuu parin kuukauden välein aina uuteen kaupunkiin. Yhdessä vietetään aikaa sekä työssä että vapaa-ajalla, jaetaan riemut ja surut. Monista ihmissuhteista tulee elämän tärkeimmät. Turhaan ei puhuta sirkusperheestä.

Kansallisuuksien ja ihmisten kirjo on laajempi kuin suurimmassa osassa muita yhteisöjä.

”Olikohan 18 kansallisuutta vai enemmänkin joka puolelta maailmaa. Ihmiset tulevat täysin eri kulttuureista, on urheilijoita, muusikoita ja paljon muuta. Niin erilaisia kuin voi kuvitella. Voi oppia niin paljon erilaisista ihmisistä.”

”Sirkus on muokannut elämääni äärimmäisen paljon ja erikoisiin suuntiin, mitä en olisi isoimmissa unelmissanikaan voinut toivoakaan.”

Torkkelin ensimmäinen esitys Cirque du Soleil’ssa oli vuoden 2010 huhtikuussa Montrealissa ja toistaiseksi viimeinen vuoden 2020 maaliskuussa Münchenissä.

Ura on suomalaisittain poikkeuksellinen. Mitä yli kymmenen vuoden ajasta maailmankuulussa sirkuksessa on jäänyt käteen?

”Tästä tuli elämäni ja jollain tavalla tulee olemaan jatkossakin ihan varmasti. Vuonna 2009 en tiennyt sirkuselämästä yhtään mitään. Hyppäsin karavaanin kyytiin, ja se vei mukanaan. Näen sirkuksen enemmän identiteettinäni kuin voimistelun, vaikka voimistelin 25 vuotta. En osannut ajatella, kuinka paljon sirkus muuttaa elämänkatsomusta ja koko elämää.”

”En ole sekuntiakaan päätöstäni katunut.”

Olli Torkkel on päässyt esiintymään myös perheelle ja ystäville. Kuva vuodelta 2014.

Erityiset esitykset

Ensimmäinen show

”Ensimmäinen ensi-ilta on kaikkein huikein. Yhdeksän kuukautta tehtiin esitystä ihan tyhjästä. Kyllä se on kaikkein mieleenpainuvin ja suurin kohokohta.”

Royal Albert Hall

”Olen ollut kolmena eri vuonna Royal Albert Hallissa: 2011, 2012, 2019. On aika huikea paikka. Tunnelma on erilainen kuin normaalisti. Teltta on intiimi, ja siellä lentää korkealle kankaita kohti. Royal Albert Hall on putkilo, jossa ihmisiä on istumassa vielä esiintyjien yläpuolella. Merkittävä on myös historia ja se, ketkä tuolla ovat olleet esiintymässä.”

Show’t perheelle ja ystäville

”Vuosien saatossa perhe tuli vierailulle moneen eri paikkaan, ja myös kavereita tuli vierailulle tai oli sattumalta samoissa kaupungeissa. Se tekee show’sta vähän erilaisen. Perheelle esiintyminen on yksi uran kohokohta.”

Tyttärelle esiintyminen

”Olen toivonut, että pääsisin omalle tyttärelleni esiintymään. Jos Lumi tietäisi tai muistaisi, mitä isi on tehnyt, niin se olisi hienoa. Se tuntuisi varmasti erityisen tärkeältä.”

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat