Jari-Matti Latvala käy tiukkaa kisaa arvo­autosta Toyotan pää­johtajaa vastaan

Rallin MM-sarja alkaa jälleen Monte Carlosta. Toyotan tallipäällikkö Jari-Matti Latvala uskoo, että Kalle Rovanperä voi uusia mestaruutensa. Latvala käy omaa ajokisaansa wrc-luokan ralliautosta Toyotan pääjohtajaa vastaan. Akio Toyoda johtaa yhdellä voitolla.

Kalle Rovanperä ja kartanlukija Jonne Halttunen (oik.) Toyotan talvitesteissä Korpilahdella joulun alla.

18.1. 2:00 | Päivitetty 18.1. 7:26

Toyotan rallitallin päällikkö Jari-Matti Latvala ei epäröi, kun häneltä kysyy kolmen parhaan ajajan järjestystä alkavan kilpailukauden päätteeksi:

”Kalle, Tänak, Evans”, Latvala vastaa.

Jos Latvala veikkaus osuu kohdalleen, Kalle Rovanperä voittaa toisen peräkkäisen rallin maailmanmestaruutensa. Virolainen Ott Tänak olisi toinen ja walesilainen Elfyn Evans kolmas.

”Viime vuosi meni paremmin kuin ajattelin. Oli kiva olla väärässä”, Latvala naurahtaa.

Vuosi sitten Latvala oli sitä mieltä, ettei Rovanperä ole vielä kypsä mestariksi. Latvala nosti mestarisuosikiksi Toyotan toisen ajajan Evansin, joka jäi kauden 2022 loppupisteissä kauaksi Rovanperästä.

Rovanperä keräsi kolmessatoista MM-osakilpailussa 255 pistettä, Evans 134. Eroa kertyi 121 pistettä. Rovanperä voitti parinsa Jonne Halttusen kanssa kuusi MM-rallia, Evans ei yhtään.

Sébastien Ogier voitti Toyotalla Espanjan MM-rallin ja oli toinen Monte Carlossa ja Uudessa-Seelannissa. Ogierin onnistumisprosentti oli hyvä: ranskalainen osallistui vain kuuteen MM-ralliin.

Tällä kaudella Ogier ajaa myös muutaman MM-rallin Toyotalla. Latvala ei osaa vielä vahvistaa, kuinka monta, mutta varmaa on, ettei Ogier aja ainakaan Ruotsissa ja Suomessa.

”Sen sijaan Ogierilla on älytön palo yrittää voittaa Monte Carlossa. Muuten hän ajanee noin puolet MM-ralleista. Tilanne voi elää kauden aikana”, Latvala sanoo.

Ogierin kanssa vuorotellen Toyoytan kolmatta autoa ajaa japanialainen Takamoto Katsuta, joka on saanut täksi kaudeksi ansaitun ylennyksen tehdaskuljettajaksi.

Viime vuonna Katsuta ajoi Toyotan B-tiimissä kaksi kertaa palkintopallille. Kauden kruununa oli kolmas sija kauden päätteeksi Toyotan kotirallissa Japanissa.

”Nostan hattua ja arvostan Katsutaa. Hän oli tosi tasainen, tosin ei ihan niin hyvä kuin kaudella 2021. Katsuta on valmis nousemaan tehdastiimin kolmanneksi kuskiksi. Hän voi parantaa vauhtiaan ja on saanut lisää itseluottamusta”, Latvala sanoo.

Jari-Matti Latvala haastattelupisteellä Kreikan MM-rallissa kesällä 2022.

Esapekka Lappi ajoi viime vuonna japanilaistallin autolla niissä ralleissa, jotka Ogier jätti väliin. Lappi keräsi seitsemässä MM-rallissa 58 pistettä. Lappi ajoi kolmanneksi Ruotsissa, Suomessa ja Saksassa.

Lapin kausi päättyi jo syyskuussa, kun Ogier halusi ajaa kauden kolme viimeistä MM-rallia. Vielä syyskuussa Lappi luotti saavansa Toyotalla jatkopestin kaudelle 2023.

”Mikään ei ole varmaa, vaikka olisikin varmaa. Voi lähteä vielä matto jalkojen alta”, Lappi sanoi HS:lle 22. syyskuuta 2022.

Lue lisää: ”Voi lähteä vielä matto jalkojen alta” – Esapekka Lapin tulevaisuus on Sebastien Ogierin käsissä

Ja niin se lähtikin. Toyota ei pystynyt takaamaan Lapille täyttä MM-sarjaa, kuten kilpaileva Hyundai-talli. Lappi tarttui korealaistallin tarjoukseen ja ajaa kaikki 13 MM-rallia.

Latvala sanoo ymmärtävänsä täysin Lapin ratkaisun.

”Olisin itsekin tehnyt niin. Jos haluaa ajaa mestaruudesta, ei ole muuta vaihtoehtoa kuin ottaa tarjottu sopimus vastaan. Me emme kerinneet tehdä sopimusta Lapin kanssa, ja kun Tänak epäröi jatkoaan Hyundailla, asia oli selvä.”

Tänak purki kesken kauden sopimuksensa Hyundain kanssa ja teki myöhemmin pestin M-Sportin Fordin kanssa.

Fordilla Tänak voi kilpailla ajajien maailmanmestaruudesta, mutta merkkimestaruuteen osin yksityistallin rahkeet eivät riitä. Toyota tavoittelee kolmatta peräkkäistä merkkimestaruutta.

”Kaudesta tulee haastava. Tänakilla on todella iso motivaatio voittaa mestaruus. Merkkipuolella Hyundai sai meitä kiinni viime kauden lopulla. Meille tulee vaativa kausi, jos haluamme voittaa kaikki mestaruudet. Kallella on kaikki edellytykset uusia mestaruus”, Latvala sanoo.

Kauden ensimmäinen MM-ralli alkaa torstaina Monte Carlossa, kuten perinteeseen kuuluu. Viime vuonna avausrallin voitti Sébastien Loeb Fordilla. Yhdeksänkertainen maailmanmestari ei ole puolustamassa voittoaan tänä vuonna.

Monte Carlo ei kuulu Rovanperän suosikkiralleihin, vaikka hän asuukin Monacossa.

”En odota Kallelta voittoa”, sanoo Latvala, joka lensi Ranskaan maanantaina Tokion autonäyttelystä.

Tokiossa Latvala esitteli vuoden 1990 mallin Toyota Celicaa, jolla hän on osallistunut Suomessa rallin klassikkosarjaan. Tokion-reissun takia Latvalalta jäi väliin viikonloppuna ajettu Tunturi-ralli Rovaniemellä.

”Kutsu Tokion autonäyttelyyn oli kova juttu. Arvostan sitä.”

Tokiossa Latvala tapasi myös Toyotan pääjohtajan Akio Toyoda, jonka kanssa suomalaisella on käynnissä tiukka kilpailu.

Latvala ja Toyoda ajavat toisiaan vastaan muutamassa kisassa, jonka yhteistuloksen voittaja saa haltuunsa Toyotan wrc-ralliauton, joko vuoden 2017 Ruotsin rallin voittoauton tai 2018 merkkimestaruusauton.

Latvala voitti 2017 Ruotsissa autolla Toyotan ensimmäisen kilpailun sen jälkeen, kun tehdas palasi 17 vuoden tauon jälkeen MM-ralleihin.

Kaksikon ensimmäinen rallikisa Fujissa päättyi tasapeliin. Toinen kisa ajettiin Toyotan kotiradalla Japanissa. Latvala hävisi kymmenyksellä.

”Ratti oli oikealla puolella. Toyoda on oikeasti hyvä ajamaan kilpaa”, Latvala puolustautuu.

Kolmas kisa on suunnitelmissa ajaa Suomessa jäällä. Latvala pääsisi voitolla tasapeliin, ja edessä olisi ratkaiseva neljäs koitos.

”Periksi en anna, jos haluan saada wrc-auton kokoelmiini”, Latvala sanoo.

Vanhalle wrc-luokan ralliautolle on vaikea määritellä tarkkaa hintaa. Yksi sana riittää: arvokas.

Akio Toyodan kiipesi Suomen MM-rallin voittaneen Ott Tänakin auton katolle elokuussa 2018.

Fakta

Rallin MM-sarja 2023

  1. Monte-Carlo 19.–22.1.

  2. Ruotsi 9.–12.2.

  3. Meksiko 16.–19.3.

  4. Kroatia 20.–23.4.

  5. Portugali 11.–14.5.

  6. Italia 1.–4.6.

  7. Kenia 22.–25.6.

  8. Viro 20.–23.7.

  9. Suomi 3.–6.8.

  10. Kreikka 7.–10.9.

  11. Chile 28.9.–1.10.

  12. Keski-Eurooppa (Itävalta, Tŝekki, Saksa) 26.–29.10.

  13. Japani 16.–19.11.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat